Między antropologią a tekstologią – o konstruowaniu interpretacji pisemnej w szkole
PDF

Słowa kluczowe

interpretacja
dydaktyka
wypowiedź pisemna
tekstologia

Jak cytować

Kaniewski, J. (2021). Między antropologią a tekstologią – o konstruowaniu interpretacji pisemnej w szkole. Polonistyka. Innowacje, (14), 87–100. https://doi.org/10.14746/pi.2021.14.9

Abstrakt

Tematem wypowiedzi jest szkolna interpretacja tekstu, zwłaszcza analiza i interpretacja utworów poetyckich w szkole średniej. Wychodzę od refleksji na temat statusu interpretacji w literaturoznawstwie i dydaktyce szkolnej, by na tym tle pokazać skomplikowane dzieje kształcenia umiejętności odbiorczych uczniów i sposobów ich sprawdzania od lat 70. ubiegłego wieku po dzień dzisiejszy. Szczególnie interesują mnie kwestie dotyczące budowania wypowiedzi interpretacyjnej, zwłaszcza umiejętność zharmonizowania czytania z pisaniem, tekstowego ujmowania własnych refleksji przez ucznia. Najwięcej uwagi poświęcam interpretacji porównawczej dwóch wierszy, przypominam tu dokonania Bożeny Chrząstowskiej i oceniam jej propozycje z perspektywy współczesnej dydaktyki.

https://doi.org/10.14746/pi.2021.14.9
PDF

Bibliografia

Bartosiewicz Daniel, 2001, Sprawność tekstotwórcza jako integralny element oceny pisemnych prac maturalnych, w: Pawłowska R. (red.), Nowa Matura a egzamin wstępny z języka polskiego, Gdańsk, s. 62-73.

Biedrzycki Krzysztof, 2018, Parafraza czy interpretacja, w: Jaskółowa E., Wójcik-Dudek M. (red.), Język – lektura – interpretacja w dydaktyce szkolnej, Katowice, s. 35-42.

Chrząstowska Bożena, 1987, Lektura i poetyka. Zarys kształtowania pojęć literackich w szkole podstawowej, Warszawa.

Chrząstowska Bożena, 1980, O interpretacjach porównawczych, w: Chrząstowska B., Kostkiewiczowa T. (red.), Olimpiada Literatury i Języka Polskiego, Warszawa, s. 120-147.

Chrząstowska Bożena, 1997, O interpretacji porównawczej – po latach, „Polonistyka”, nr 3, s. 166-171.

Chrząstowska Bożena, Wysłouch Seweryna, 1978, Poetyka stosowana, Warszawa.

Chrząstowska Bożena, 1979, Teoria literatury w szkole. Z badań nad recepcją liryki, Wrocław.

Chrząstowska Bożena, Wiegandtowa Ewa, Wysłouch Seweryna, 1999, W klasie maturalnej. Książka nauczyciela-polonisty, Poznań.

CKE, 2013, Informator o egzaminie maturalnym z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015, Warszawa.

Janus-Sitarz Anna, 2018, Jak mówi literatura, a jak mówi się o literaturze w szkole?, w: Jaskółowa E., Wójcik-Dudek M. (red.), Język – lektura - interpretacja w dydaktyce szkolnej, Katowice, s. 57-64.

Jaskółowa Ewa, 2012, Dlaczego warto uczyć interpretacji?, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2, s. 127-136.

Kaniewski Jerzy, 2018, Przeciw interpretacji? Szkolna lektura a wiedza literaturoznawcza, w: Jaskółowa E., Wójcik-Dudek M. (red.), Język – lektura – interpretacja w dydaktyce szkolnej, Katowice, s. 21-34.

KO, 1998, Hryhorowicz Z. (red.), Informator maturalny 1998. Język polski. Zeszyt 2, Poznań.

Mikołajczuk Agnieszka, 2013, Modele gatunkowe tekstu pisanego przez uczniówmna egzaminie maturalnym (w kontekście planowanej modernizacji matury z języka polskiego), „Poradnik Językowy”, z. 1, s. 39-52.

MEN, 1990, Program liceum ogólnokształcącego, liceum zawodowego i technikum. Język polski, Warszawa.

MOiW, 1971, Program nauczania języka polskiego w klasach I-IV liceum ogólnokształcącego, Warszawa.

MOiW, 1985, Program liceum ogólnokształcącego oraz liceum zawodowego i technikum. Język polski, Warszawa.

Nagajowa Maria, 1990, ABC metodyki języka polskiego, Warszawa.

Nocoń Jolanta, 2010, Style wypowiedzi pisemnej licealistów, „Studia Pragmalingwistyczne”, R II, s. 66-78.

Okopień-Sławińska Aleksandra, 1980, Sztuka interpretacji jako przedmiot nauczania, w: Chrząstowska B., Kostkiewiczowa T. (red.), Olimpiada Literatury i Języka Polskiego, Warszawa, s. 109-119.

Szlązakowa Alicja, 1980, Tematyka olimpiady, w: Chrząstowska B., Kostkiewiczowa T. (red.), Olimpiada Literatury i Języka Polskiego, Warszawa, s. 176-185.

Tomaszewska Grażyna, 2019, Praktyki czytania. Ponowoczesna interpretacja a szkoła, Gdańsk.

Tomaszewska Grażyna, 2021, Przeciw gotowym odpowiedziom. Literatura i dydaktyka literatury w czytelniczych spotkaniach, Gdańsk.

Udzik Beata, 2019, „Rozważ i uzasadnij”. Struktury argumentacyjne w rozprawkach maturalnych (na poziomie podstawowym), Poznań.

Witosz Bożena, 2008, O ponadgatunkowych kategoriach typologicznych uniwersum mowy, w: Ostaszewska D., Cudak R. (red.), Polska genologia lingwistyczna, Warszawa, s. 187-197.