Abstrakt
Tekst porusza problem motywacji u studentów polonistyki i kierunków pokrewnych. Autorka koncentruje się na możliwościach i ograniczeniach wybranych strategii motywowania, zwracając uwagę na specyfikę kierunku studiów i uwarunkowania pracy ze studentem polonistyki. W oparciu o własną praktykę dydaktyczną przedstawia propozycje działań, które mogą wpłynąć na podniesienie motywacji studentów, zrealizowanie budującego cyklu uczenia się, ale także poprawę samooceny i wzmacnianie pozytywnych przekonań o własnym potencjale. Odwołuje się do strategii motywowania opartych na modelach humanistycznym i konstruktywistycznym, przedstawiając korzyści, jakie dla dydaktyki polonistycznej może przynieść podejście oparte na wzmacnianiu wewnętrznej motywacji studenta i respektowaniu jego indywidualnych wyborów – a więc uczynienie go podmiotem procesu uczenia się. Zagadnienie to zasługuje na szczególny namysł w kontekście powrotu do nauczania stacjonarnego po kryzysie pandemicznym.
Bibliografia
Całek Anita, 2014, Techniki efektywnego czytania i uczenia się w dydaktyce uniwersyteckiej, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red.), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, t. 3, Kraków.
Cieślak-Sokołowski Tomasz, 2012, Blisko tekstu: lektura krytyczna, dydaktyka uniwersytecka a teorie kulturowe, „Edukacja”, nr 2.
Danilewska Joanna, 2004, Zaufanie w relacji nauczyciel akademicki–student, w: Skulicz D. (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej, Kraków.
Dziedziczak-Foltyn Agnieszka, 2018, Tutoring, coaching, mentoring w edukacji wyższej – potrzeba instytucjonalizacji metod i profesjonalizacji kompetencji, w: Maciejowska I., Sajdak-Burska A. (red. nauk.), Rozwijanie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich. Wybrane praktyki, Kraków.
Fish Stanley, 2002, Jak rozpoznać wiersz, gdy się go widzi, w: Interpretacja,retoryka, polityka. Eseje wybrane, Grzeliński A. (przeł.), Kraków.
Grabowski Damian, 2014, Jak motywować studentów? Próba udzielenia odpowiedzi w świetle teorii autodeterminacji Richarda Ryana i Edwarda Deciego, w: Kożusznik B., Polak J. (red.), Uczyć z pasją. Wskazówki dla nauczycieli akademickich, Katowice.
Jacko Jan F., Szczepaniak Daniel, Szewczyk Tomasz, Śliwa Agnieszka, 2020, Niektóre determinanty ocen w ankietach studenckich a kompetencje dydaktyków. Przyczynek do dyskusji, w: Sajdak-Burska A., Maciejowska I. (red.), Profesjonalizacja roli nauczyciela akademickiego, Kraków.
Kosz Justyna, 2012, „Sukces niejedno ma imię”. Metoda projektów jako jedna ze strategii rozwijania poczucia sprawstwa i nabywania kompetencji uczniów do współpracy, „Forum Dydaktyczne”, nr 9/10.
Nussbaum Martha, 2016, Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, Pawłowski Ł. (przeł.), Warszawa.
Petty Geoff, 2010, Motywacja, w: Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Bartosik J. (przeł.), Sopot.
Polonistyczna dydaktyka ogólna, 2019, Fiszbak J. (red.), Łódź.
Porzucek-Miśkiewicz Maria, Wawrzyniak Sonia, 2018, O funkcjach motywacji w dydaktyce akademickiej, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 2.
Sajdak Anna, 2014, Sztuka motywowania w edukacji zdalnej skoncentrowanej na uczniach, w: Ku dobrej szkole skoncentrowanej na uczniach, Kuźma J., Pułka J. (red. nauk.), t. 2, Kraków.
Sajdak-Burska Anna, 2013, Paradygmaty dydaktyki akademickiej, w: Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich, Kraków.
Sajdak-Burska Anna, 2018, Paradygmat humanistyczny w dydaktyce akademickiej – utopia, konieczność, szansa?, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 2.
Strawa-Kęsek Ewelina, 2015, Metoda projektu w edukacji polonistycznej, Kraków.
Dokumenty elektroniczne:
Górniak-Prasnal Karolina, 2021, ankieta na Microsoft Forms Praca roczna – work in progres (?), https://tiny.pl/r6bbm (dostęp 6.05.2021).
Sylabusy dla kierunku polonistyka-komparatystyka na Uniwersytecie Jagiellońskim, 2021, https://sylabus.uj.edu.pl/pl/2/1/2/21/96 (dostęp 9.06.2021).