Abstrakt
Artykuł wpisuje się w dyskusję nad kształceniem językowym w L1 we współczesnej szkole. Przedstawiona w nim wizja oparta została na poststrukturalistycznych koncepcjach lingwistycznych, w których język postrzegany jest niesystemowo, nadaje mu się wymiar humanistyczny, antropologiczno-podmiotowy, kognitywny. Autorka omawia trzy propozycje dobrych praktyk jako przykłady wpisujące się w prezentowaną koncepcję dydaktyczną – w pierwszej umiejętność charakteryzowania uznana została za opowieść interpretującą siebie i świat, w drugiej ćwiczeniom słownikowo-frazeologicznym przypisana została funkcja zmiany postrzegania rzeczywistości, trzecia to próba stworzenia opartej na dorobku glottodydaktyki metodyki sprawności słuchania w L1. Wyróżniają je otwarcie na zmieniającą się pozaszkolną rzeczywistość, na nurtujące współczesność problemy, na wyzwania edukacyjne z nimi związane i na podmiot edukacji.
Bibliografia
Anusiewicz Janusz, 1995, Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław.
Bartmiński Jerzy, 2007, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin.
Chyb-Winnicka Marta, 2021, Efektywne słuchanie w języku polskim jako ojczystym – diagnoza i profilaktyka, Opole. [wydruk komputerowy]
Cichocki Eryk, 2021, Bogacenie słownictwa wokół pojęć: Inny i Obcy. Eksperyment naturalny dydaktyczny w klasie VI szkoły podstawowej, Wrocław. [wydruk komputerowy]
Dudzik Maria, 1975, Badania eksperymentalne nad kształceniem słownictwa w wyższych klasach szkoły podstawowej, Wrocław.
Dudzik Maria, 1981, Badania eksperymentalne nad kształceniem słownictwa w szkole. Próba wykorzystania ich w dydaktyce uniwersyteckiej, „Kształcenie Językowe w Szkole”, nr 1, s. 115-125.
Grzegórzek Mirosław, 2020, Charakterystyka postaci w szkolnej edukacji polonistycznej, Kraków. [wydruk komputerowy]
Konys Mirosława, 1984, Porządkowanie świata, czyli o uczeniu pojęć, „Polonistyka”, nr 4, s. 275-279.
Nagajowa Maria, 1985, Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa.
Nocoń Jolanta (red.), 2015, Język a Edukacja 4. Wychowanie językowe, Opole.
Patrzałek Tadeusz, 1997, Dobre słuchanie, „Polonistyka”, nr 6, s. 364-370.
Patrzałek Tadeusz, 1998, Dobre słuchanie, „Polonistyka”, nr 2, s. 90-96.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół podstawowych i gimnazjów, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego, Dz.U. 1999 nr 14, poz. 129.
Stróżyński Klemens, 2001, Słuchanie a komunikacja, „Polonistyka”, nr 7, s. 401-405.
Śliwerski Bogusław, Paluch Michał, 2021, Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, Kraków.
Tabakowska Elżbieta, 2019, Językoznawstwo zastosowane, Kraków-Budapeszt-Syrakuzy.