Wspólnota norm czy rozchwiany indywidualizm? Trudny dylemat współczesnego kształcenia językoweg
PDF

Słowa kluczowe

wspólnota
indywidualizm
norma wzorcowa
norma użytkowa
edukacja językowa

Jak cytować

Rypel, A. (2023). Wspólnota norm czy rozchwiany indywidualizm? Trudny dylemat współczesnego kształcenia językoweg. Polonistyka. Innowacje, (17), 93–104. https://doi.org/10.14746/pi.2023.17.9

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie napięcia między zbiorowo akceptowaną tradycją a indywidualizmem wyborów. Problematyka ta została przedstawiona na przykładzie zagadnień związanych ze standardami językowym. Z jednej strony norma językowa kodyfikuje i utrwala zjawiska językowe, przyczyniając się w ten sposób do podtrzymania tradycyjnych więzi społecznych. Z drugiej strony jest przedmiotem kontestacji użytkowników języka i pod ich wpływem stopniowo się zmienia. Znaczenie tradycyjnych autorytetów zmalało pod wpływem mediów oraz przemian zachodzących w strukturze wykształcenia. W obecnej sytuacji każdy może zdecydować, jaki język uważa za poprawny. Wydaje się jednak, że edukacja zinstytucjonalizowana nadal odgrywa i może nadal odgrywać kluczową rolę w gromadzeniu rozproszonej świadomości językowej i budowaniu wokół niej wspólnoty otwartej na różne formy i sposoby komunikowania się.

https://doi.org/10.14746/pi.2023.17.9
PDF

Bibliografia

Bugajski Marian, 1993, Norma, błąd, poprawność, uzus, Warszawa.

Bugajski Marian, 2017, Norma językowa w przyszłości, w: Kłosińska K., Zimny R. (red.), Przyszłość polszczyzny-polszczyzna przyszłości, Warszawa, s. 23-35.

Buttler Danuta, Kurkowska Halina, Satkiewicz Halina, 1971, Kultura języka polskiego, t. 1. Zagadnienia poprawności gramatycznej, Warszawa.

Cegieła Anna, 1996, Norma wzorcowa i norma użytkowa komunikacji we współczesnej polszczyźnie, w: Miodek J. (red.), O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny, Wrocław, 25-33.

Cudowska Agata, 2009, Wspólnota w kulturze indywidualizmu, w: Nikitorowicz J., Muszyńska J., Sobecki M. (red.), Wspólnoty z perspektywy edukacji międzykulturowej, Białystok, s. 198-213.

Doroszewski Witold, 1973, Słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa.

Encyklopedia języka polskiego, 1992, Urbańczyk S. (red.), Warszawa.

Gębka-Wolak Małgorzata, Moroz Andrzej, 2009, Akceptowalne nie musi być poprawne, czyli jak oceniamy wyrażenia językowe, w: Piotrowicz A., Skibski K., Szczyszek M. (red.), Kształtowanie się wzorców i wzorów językowych, Poznań, s. 135-140.

Górniak Jarosław, 2018, „Inteligencja” i „elita” jako kategorie społeczne a kształcenie akademickie, w: Debaty Polskiej Akademii Umiejętności, t. V, s. 78-87.

Klemensiewicz Zenon,1982, Główne zadania i właściwości nauczyciela polonisty, w: Kałkowska A. (red.), Klemensiewicz Z., Składnia, stylistyka, pedagogika językowa, Warszawa, s. 818-826.

Kłosińska Katarzyna, 2017, O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny – dwadzieścia lat później, w: Przyszłość polszczyzny-polszczyzna przyszłości, Kłosińska K., Zimny R. (red.), Warszawa, s. 36-47.

Kołodziejek Ewa, 2011, Co nam dało zróżnicowanie normy językowej, w: Norma językowa w aspekcie teoretycznym i pragmatycznym, Piotrowicz A., Witaszek-Samborska M., Skibski K. (red.), Poznań 69-75.

Kowalikowa Jadwiga, 1995, Między kulturą języka a skutecznością komunikacyjną, czyli jak mówi się dzisiaj w szkole, w: Pisarek W., Zgółkowa H. (red.), Kultura języka dziś, Poznań, s. 25-232.

Lamri Jeremy, 2021, Kompetencje XXI w. Kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie, kooperacja, Zręda A. (przeł.), Warszawa.

Markowski Andrzej, 2007, Norma językowa, w: Wielki słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa, s. 1626-1629.

Nocoń Jolanta, 2018, Lingwodydaktyka na progu XXI w. Konteksty, koncepcje, dylematy, Opole.

Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, Zgółkowa H. (red.), t. 1–50, Poznań 1994–2005.

Rypel Agnieszka, 2009, Wzorzec językowy a wzorzec osobowy nauczyciela we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, w: Kształtowanie się wzorców i wzorów językowych, Piotrowicz A., Witaszek-Samborska M., Skibski K. (red.), Poznań, s. 55-63.

Siewierski Jacenty, 2016, Wspólnota i tradycja w ewolucji społecznej, w: Firlit E., Gładys-Jakóbik J. (red.), Wybrane problemy współczesnego świata w refleksji socjologicznej, Warszawa, s. 37-62.

Skowronek Bogusław, 2013, Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków.

Słownik współczesnego języka polskiego, 1996, Dunaj B. (red.), Warszawa.

Walczak Bogdan, 1998, Język jako składnik kulturowego kontekstu edukacji polonistycznej, w: Kwiatkowska-Ratajczak M., Wysłouch S. (red.), Konteksty polonistycznej edukacji, Poznań, s. 125-132.

Walczak Bogdan, 2008, Jeszcze o „barierze językowej” w lekturze dzieł literatury klasycznej, w: Gromadzka B., Mrozek D., Kaniewski J. (red.), Kultura-Język-Edukacja. Dialogi współczesności z tradycją, Poznań, s.113-121.

Wielki słownik poprawnej polszczyzny, 2007, Markowski A. (red.), Warszawa.