Językowo-kulturowy obraz wspólnoty w podręcznikach do języka polskiego dla szkoły ponadpodstawowej
PDF

Słowa kluczowe

językowy obraz świat
wspólnota
podręcznik
liceum

Jak cytować

Udzik, B. (2023). Językowo-kulturowy obraz wspólnoty w podręcznikach do języka polskiego dla szkoły ponadpodstawowej. Polonistyka. Innowacje, (17), 105–120. https://doi.org/10.14746/pi.2023.17.10

Abstrakt

Artykuł dotyczy językowego obrazu wspólnoty w podręcznikach do języka polskiego na poziomie szkoły ponadpodstawowej. Materiałem badawczym są teksty literackie i nieliterackie umieszczone w podręcznikach do drugiej klasy czteroletniego liceum. Analizie poddano zarówno komponent informacyjny (tytuły rozdziałów i podrozdziałów; teksty informacyjne od autorów podręcznika; teksty naukowe, popularnonaukowe i publicystyczne; definicje, słowa kluczowe), jak i komponent zadaniowy (obudowa metodyczna) podręczników zgodnych z wymaganiami podstawy programowej z 2018 roku.

https://doi.org/10.14746/pi.2023.17.10
PDF

Bibliografia

Grzegorczykowa Renata, 2015, Co to jest językowy obraz świata i dlaczego warto go badać?, „Poradnik Językowy”, z. 1., s. 7-14.

Mikołajczuk Agnieszka, 2015, Językowy obraz świata w edukacji polonistycznej a treści nauczania w podstawie programowej i wybranych podręcznikach szkolnych, „Poradnik Językowy”, z. 1., s. 53-68.

Skowronek Bogusław, 2022, Językowy obraz świata, „Academia. Magazyn Polskiej Akademii Nauk”, nr 4/72, s. 18-20. DOI: https://doi.org/10.24425/academiaPAN.2022.143967

Wielki słownik języka polskiego, 2018, Dubisz S. (red.), t.4., Warszawa.

Wielki słownik języka polskiego, Żmigrodzki P. (red.), https://wsjp.pl/, (dostęp:19.02.2023).

Wierzbicka-Piotrowska Elżbieta, 2015, Metodologia językowego obraz u świata w nauczaniu szkolnym, „Poradnik Językowy”, z. 1, s. 69-78.