Abstrakt
Artykuł dotyczy językowego obrazu wspólnoty w podręcznikach do języka polskiego na poziomie szkoły ponadpodstawowej. Materiałem badawczym są teksty literackie i nieliterackie umieszczone w podręcznikach do drugiej klasy czteroletniego liceum. Analizie poddano zarówno komponent informacyjny (tytuły rozdziałów i podrozdziałów; teksty informacyjne od autorów podręcznika; teksty naukowe, popularnonaukowe i publicystyczne; definicje, słowa kluczowe), jak i komponent zadaniowy (obudowa metodyczna) podręczników zgodnych z wymaganiami podstawy programowej z 2018 roku.
Bibliografia
Grzegorczykowa Renata, 2015, Co to jest językowy obraz świata i dlaczego warto go badać?, „Poradnik Językowy”, z. 1., s. 7-14.
Mikołajczuk Agnieszka, 2015, Językowy obraz świata w edukacji polonistycznej a treści nauczania w podstawie programowej i wybranych podręcznikach szkolnych, „Poradnik Językowy”, z. 1., s. 53-68.
Skowronek Bogusław, 2022, Językowy obraz świata, „Academia. Magazyn Polskiej Akademii Nauk”, nr 4/72, s. 18-20. DOI: https://doi.org/10.24425/academiaPAN.2022.143967
Wielki słownik języka polskiego, 2018, Dubisz S. (red.), t.4., Warszawa.
Wielki słownik języka polskiego, Żmigrodzki P. (red.), https://wsjp.pl/, (dostęp:19.02.2023).
Wierzbicka-Piotrowska Elżbieta, 2015, Metodologia językowego obraz u świata w nauczaniu szkolnym, „Poradnik Językowy”, z. 1, s. 69-78.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Beata Udzik
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.