„Żart jest najlepszą dla mnie rekomendacją powagi.” O humorze poetyckim oraz Wisławy Szymborskiej zabawach słowem i obrazem
PDF

Słowa kluczowe

Szymborska
poezja absurdy styczna
humor i mądrość
limeryki
nowe gatunki literackie
„moskaliki”
„lepieje”
„altruitki”
„podsłuchańce”

Jak cytować

Ligęza, W. (2015). „Żart jest najlepszą dla mnie rekomendacją powagi.” O humorze poetyckim oraz Wisławy Szymborskiej zabawach słowem i obrazem. Polonistyka. Innowacje, (2), 1–12. https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.1

Abstrakt

W twórczości Wisławy Szymborskiej humor poetycki łączy się z filozoficznymi dociekaniami poświęconymi tak ważnym problemom, jak bycie człowieka w świecie. Poetka ujawnia reguły sprzeczności między wyobrażeniami w ludzkiej świadomości a ich realnym spełnieniem. Dwie kategorie - humor i mądrość – tworzą uzupełniający się układ i należą do domeny ironii, autoironii oraz sceptycyzmu. Humor Szymborskiej ma wartość poznawczą, weryfikuje bowiem uznane prawdy.

Po Nagrodzie Nobla (1996) następuje „zwrot ludyczny”, gdyż Szymborska ogłasza w periodykach wiersze żartobliwe, zabrane później w osobnej książce Rymowanki dla dużych dzieci (2003). Ważne są tutaj aspekty towarzyskiej zabawy, jak też tworzenia nowych literackich gatunków. Poetka kontynuuje tradycje poezji absurdystycznej, modyfikuje schematy zachodniego i polskiego limeryku, jak też w osobnych cyklach rozwija małe „neogatunki”, takie jak „moskaliki”, „lepieje”, „altruitki”, „podsłuchańce”. Warto też zwrócić uwagę na kolaże Szymborskiej (formy łączące obrazy i słowa), w których poetka powraca do zabaw surrealistów. W jej krótkich utworach podziwiamy poetycką inwencję oraz pomysłowość literackich konceptów.

https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.1
PDF

Bibliografia

Balbus Stanisław, 1996, Świat ze wszystkich stron świata. O Wisławie Szymborskiej, Kraków.

Balcerzan Edward, 2014, Wyklejanki – felietony – wiersze (o twórczości Wisławy Szymborskiej). „Akcent”, nr 3.

Baluch Jacek, 2013, Jak układać limeryki? Poradnik praktyczny wraz z ćwiczeniami dla początkujących i zaawansowanych, Kraków.

Bieńkowski Zbigniew, 1967, Poezja jawna. „Kultura”, nr 34.

Bikont Anna, Szczęsna Justyna, 2012, Pamiątkowe rupiecie. Biografia Wisławy Szymborskiej, Kraków.

Geier Manfred, 2007, Z czego śmieją sie mądrzy ludzie. Mała filozofia humoru, Czudec J. (przeł.), Kraków.

Kamieńska Anna, 1974, Heroizm racjonalizmu, w: Kamieńska A., Od Leśmiana. Najpiękniejsze wiersze polskie, Warszawa, s. 251-252.

Kardyni-Pelikánová Krystyna, 2004, Wisławy Szymborskiej igraszki z genologią (problematyka kwalifikacji gatunkowej utworów polskiej noblistki), w: Wisława Szymborska. Tradice – současnost – recepce, Ostrava.

Krasicki Ignacy, 1975, Bajki, Goliński Z. (oprac.), Wrocław-Warszawa-Kraków- Gdańsk.

Krynicki Ryszard, 2014, Drugi talent Szymborskiej. Rozmawia Maria Anna Potocka, w: Papieska A. (oprac.), Zachwyt i rozpacz. Wspomnienia o Wisławie Szymborskiej, Warszawa.

Neuger Leonard, 2014, „Prosto z uchylonej jeszcze chwili”, w: Papieska A. (oprac.), Zachwyt i rozpacz. Wspomnienia o Wisławie Szymborskiej, Warszawa.

Nyczek Tadeusz, 2005, Po raz dwudziesty piąty, w: Nyczek T., Tyle naraz świata. 27 x Szymborska, Kraków.

Sadowski Witold, 2015, Żart wersyfikacyjny w poezji Wisławy Szymborskiej, w: Grądziel-Wójcik J., Skibski K. (red.), Niepojęty przypadek. O poezji Wisławy Szymborskiej, Kraków.

Szymborska Wisława, 1973, Lektury nadobowiązkowe, Kraków.

Szymborska Wisława, 2014, Wyklejanki i kartki do Anny Frajlich, „Kwartalnik Artystyczny”, nr 1.

Węgrzyniak Anna, 1993, Nie ma rozpusty większej niż myślenie. O poezji Wisławy Szymborskiej, Katowice.