Abstrakt
Artykuł zawiera rozważania poświęcone tekstom z XXI wieku zawierającym zapis doświadczenia śmierci matki, tworzonym przez autorów przynależących do różnych pokoleń. Literackie ślady takich intymnych i bolesnych uczuć odsłaniają z reguły swój autoterapeutyczny wymiar. Intensywność emocji, zazwyczaj jawna, czasami skrywana, staje się ważną płaszczyzną porozumienia we współczesnych obiegach komunikacyjnych.
Bibliografia
Aries Philippe, 2007, Rozważania o historii śmierci, Marczewska K. (przeł.), Warszawa.
Augustyniak Anna, 2013, Kochałam, kiedy odeszła, Warszawa.
Bieńczyk Marek, 2015, Jabłko Olgi, stopy Dawida, Warszawa.
Bieńczyk Marek, 2018, Kontener, Warszawa.
Czermińska Małgorzata, 2005, Autor – podmiot – osoba. Fikcjonalność i niefikcjonalność, w: Polonistyka w przebudowie, t. 1, Czermińska M. i in. (red), Kraków, s. 211-223.
Czyżak Agnieszka, 2011, Matki odchodzą – wariacje 2009, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, nr 18, s. 163-173. DOI: https://doi.org/10.14746/pspsl:2011.18.9
Głowiński Michał, 1998, Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana, Kraków.
Jankelevitch Vladimir, 1993, Tajemnica śmierci i zjawisko śmierci, Cichowicz S. (przeł.), w: Antropologia śmierci. Myśl francuska, Godzimirski J. (red.), Warszawa, s. 43-76.
Marcinów Mira, 2020, Bezmatek. Wołowiec.
Nycz Ryszard, 2010, Tekstowe doświadczenia, „Teksty Drugie”, nr 1/2, s. 6-12. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2017.en.1.1
Pietrych Krystyna, 2010, Elegie Piotra Sommera, w: Wyrazy życia. Szkice o poezji Piotra Sommera, Śliwiński P. (red.), Poznań, s. 195-205.
Różewicz Tadeusz, 2000, Matka odchodzi, Wrocław.
Thomas Louis Vincent, 1993, Doświadczenie śmierci: jego granice i rzeczywistość, Godzimirski J. (przeł.), w: Antropologia śmierci. Myśl francuska, Godzimirski J. (red.), Warszawa, s. 158-190.
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, 2009, Piosenka o zależnościach i uzależnieniach, Wrocław.
Wicha Marcin, 2017, Rzeczy, których nie wyrzuciłem, Warszawa.
Zaleski Marek, 2021, Intensywność i rzeczy pokrewne, Warszawa.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Agnieszka Czyżak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.