Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji, przebiegu i efektów seminarium licencjackiego o profilu językoznawczo-glottodydaktycznym, prowadzonego na studiach polonistycznych adresowanych do studentów chińskojęzycznych. Jego istotnym zadaniem było rozwijanie świadomości metalingwistycznej studentów-obcokrajowców. W artykule staramy się wykazać, że dzięki podjęciu w ramach prac licencjackich problematyki łączącej teoretyczne aspekty słowotwórstwa i praktyczne jego zastosowanie w nauczaniu języka polskiego jako obcego możliwe stało się z jednej strony harmonijne rozwijanie: a) wiedzy o budowie i funkcjonowaniu systemu językowego oraz b) kompetencji dotyczących prowadzenia badań lingwistycznych i metod nauczania polszczyzny, z drugiej – kształcenie umiejętności językowych.
Bibliografia
Bakuła Kordian, 2012, O świadomości językowej, krytycznej świadomości językowej i nauczaniu języka, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Kształcenie Językowe”, nr 10 (20), s. 9-20.
Bucko Dominika, Banach Małgorzata, 2022, Wyzwania oraz sposoby wsparcia chińskich studentów przygotowujących prace licencjackie. Zajęcia wspomagające seminarium, w: Czerkies T., Prizel-Kania A. (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Kraków, s. 165-178. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381388238.09
Bucko Dominika, Wawrzeń Marzena, 2023, Cele uczenia się i nauczania języka polskiego jako obcego na studiach polskich dla cudzoziemców. Analiza potrzeb językowych studentów i implikacje dydaktyczne, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 30, s. 21-41. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.02
Czerkies Tamara, 2022, Co nosimy w sobie jak pieczęć? O próbach przełamywania wzorów myślenia oraz rozwijania świadomości kulturowej, w: Czerkies T., Prizel-Kania A. (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Biblioteka „LingVariów” Glottodydaktyka, t. 23, Kraków, s. 133-152. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381388238.07
Czerkies Tamara, 2022, Prace licencjackie chińskich studentów powstałe na zakończenie I edycji programu, czyli przekraczanie granic własnego świata, w: Czerkies T., Prizel-Kania A. (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Biblioteka „LingVariów” Glottodydaktyka, t. 23, Kraków, s. 201-220. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381388238.11
Derwojedowa Magdalena, Karaś Halina, Kopcińska Dorota (red.), 2005, Język polski. Kompendium, Warszawa.
Garncarek Piotr, 2021, Adres kulturowy w nauczaniu języka obcego, w: Seretny A., Lipińska E. (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, „Metodyka Nauczania Języka Polskiego jako Obcego”, t. 12, Kraków, s. 295-312.
Gaze Mateusz, 2022, Miejsce słowotwórstwa w nauczaniu języka polskiego jako obcego – głos w dyskusji, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 29, s. 245-259. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.16
Grochala Beata, 2023, Studia polskie z językiem angielskim na Uniwersytecie Łódzkim – interwencja kryzysowa czy pomysł na przyszłość?, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 30, s. 43-56. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.03
Grzegorczykowa Renata, 1984, Zarys słowotwórstwa polskiego. Słowotwórstwo opisowe, Warszawa.
Grzegorczykowa Renata, Puzynina Jadwiga, 1979, Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego. Rzeczowniki sufiksalne rodzime, Warszawa.
Grzegorczykowa Renata, Puzynina Jadwiga, 1998a, Problemy ogólne słowotwórstwa, w: Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego, t. 2: Morfologia, s. 361-388.
Grzegorczykowa Renata, Puzynina Jadwiga, 1998b, Rzeczownik, w: Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego, t. 2: Morfologia, s. 389-468.
Gworys Monika, 2017, W poszukiwaniu złotego środka – wybór metody nauczania języka polskiego jako obcego studentów z Chin (Na podstawie obserwacji przeprowadzonych w Szkole Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców Uniwersytetu Wrocławskiego), „Kwartalnik Polonicum” nr 25, Warszawa.
Horbatowski Piotr, 2022, Program seminarium licencjackiego w odniesieniu do nowych wyzwań stojących przed studiami polonistycznymi w Chinach, w: Czerkies T., Prizel-Kania A. (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Biblioteka „LingVariów” Glottodydaktyka, t. 23, Kraków, s. 181-199. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381388238.10
Janowska Iwona, 2022, Program kształcenia językowego na kierunku studia polskie – język, kultura, społeczeństwo, w: Czerkies T., Prizel-Kania A. (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Kraków, s. 39-56. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381388238.02
Kajak Piotr, 2021, Instrumenty promocji polszczyzny w świecie: „Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia”, „Poradnik Językowy”, z. 5, s. 72-91. DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2021.5.6
Kim Yongdeog (red.), 2018, „Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia”, rocznik 2018/2019, Seul.
Kita Małgorzata, 2017, Wybieram gramatykę, Katowice.
Komorowska Hanna, 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Krasowicz-Kupis Grażyna, 2004, Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin.
Kupisiewicz Czesław, 2012, Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Kraków.
Maciołek Marcin, 2021, Słowotwórstwo w nauczaniu języka polskiego jako obcego – ograniczenia i możliwości, „Roczniki Humanistyczne”, t. 69, z. 10, s. 57-72. DOI: https://doi.org/10.18290/rh216910-4
Malejka Jagna, 2021, Nowe wyzwania glottodydaktyki polonistycznej w Chińskiej Republice Ludowej, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, 30, s. 187-206. DOI: https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.12
Morita Kōji. (red.), 2015, „Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia”, rocznik 2014/2015, Tokio.
Polański Kazimierz (red.), 1999, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław.
Ruszer Andrzej, 2015, Prace licencjackie w Pekinie – język polski narzędziem czy przedmiotem refleksji?, w: Morita K. (red.), „Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia”, rocznik 2014/2015, Tokio, s. 183-194.
Ruszer Andrzej, 2018, Licencjaty w Chinach – rekonesans: wyzwania w nauczaniu sprawności pisania, w: Kim Y. (red.), „Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia”, rocznik 2018/2019, Seul, s. 365-374.
Rutkowska Ewa, 2017, Zagadnienia językowe sprawiające trudność studentom chińskojęzycznym w przyswajaniu języka polskiego (na podstawie pisemnej części certyfikatowych testów przykładowych dla poziomu B1), w: „Spotkania polonistyk trzech krajów – Chiny, Korea, Japonia”, rocznik 2016/2017, Kanton, s. 427-443.
Seretny Anna, 2015, Słownictwo w dydaktyce języka, Kraków.
Seretny Anna, 2021, O semantyczny wymiar słowotwórstwa, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 28, s. 221-238. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.15
Seretny Anna, Lipińska Ewa, 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Seretny Anna, Stefańczyk Wiesław, 2015, Między gramatyką a słownikiem – słowotwórstwo w perspektywie glottodydaktycznej, „Postscriptum Polonistyczne” 2 (16), s. 45-61.
Sękowska Elżbieta, Xin Lin, 2021, Czy styl wypowiedzi pisemnych chińskich studentów nosi cechy etniczne?, w: Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Jasińska A., Kajak P., Wegner T. (red.), Warszawa, s. 129-140. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143.pp.129-140
SGJP – Woliński Marcin, Saloni Zygmunt, Wołosz Robert, Gruszczyński Włodzimierz i in., 2020, Słownik gramatyczny języka polskiego, wyd. IV, dostępny w Internecie: https://sgjp.pl.
SJPD – Doroszewski Witold (red.), 1958-1969, Słownik języka polskiego, t. 1-11, Warszawa.
Tokarski Jan, 2001, Fleksja polska, Warszawa.
WSJP – Wielki słownik języka polskiego, Żmigrodzki P. (red.), dostępny w Internecie: https://wsjp.pl/.
Żmigrodzki Piotr i in. (red.), 2018, Wielki słownik języka polskiego PAN. Koncepcja. Geneza. Zasady opracowania, Kraków. DOI: https://doi.org/10.17651/WSJP2018
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Małgorzata Gębka-Wolak, Iwona Kaproń-Charzyńska, Joanna Kamper-Warejko, Krystyna Bojałkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.