Działania i strategie mediacyjne w przygotowaniu językowym kandydatów na studia w Polsce
Okładka czasopisma Polonistyka. Innowacje, nr 19, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

glottodydaktyka
mediacja
wytyczne Rady Europy
Europejski system opisu kształcenia językowego

Jak cytować

Jasińska, A. (2024). Działania i strategie mediacyjne w przygotowaniu językowym kandydatów na studia w Polsce. Polonistyka. Innowacje, (19), 47–59. https://doi.org/10.14746/pi.2024.19.4

Abstrakt

W 2018 roku ukazał się Common European Framework of Reference for Languages – Companion Volume, kluczowy dokument związany z polityką językową w Europie. Zawiera on poszerzony opis działań i strategii językowych związanych z mediacją. Mediacja w nauczaniu rozumiana jest w trzech aspektach: mediacji tekstowej, pojęciowej i komunikacyjnej. W artykule zawarto również opis strategii mediacyjnych umożliwiających przetwarzanie tekstu. Wspomniano także o mediacji pedagogicznej. Artykuł przedstawia rolę mediacji w językowej edukacji kandydatów na studia w Polsce.

https://doi.org/10.14746/pi.2024.19.4
PDF

Bibliografia

Berend Małgorzata et al., 2021, Truchcikiem z Kopernikiem, Toruń.

Creswell John, 2013, Projektowanie badań naukowych, Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków.

Common European Framework – Companion Volume, 2018, https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/168078798 (dostęp: 10.12.2023), Strasbourg.

Droździał – Szelest Krystyna, 2016, Pisanie w języku obcym jako doświadczenie interkulturowe, w: Jaroszewska A., Karpeta-Peć B., Smuk M., Sobańska-Jędrych J., Sujecka-Zając J. (red), Wielojęzyczność i międzykulturowość na lekcji języka obcego – między teorią a praktyką nauczania, Warszawa,s. 169-187.

Dryjańska Anna, 2016, Słowa-wartości: interkulturowość ukryta w językach, „Neofilolog”, nr 20, s. 37-51. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2016.47.1.03

Europejski system opisu kształcenia językowego, 2003, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/attachments/ESOKJ_Europejski-System-Opisu.pdf (dostęp: 10.12.2023), Warszawa.

Janowska Iwona, Plak Marta, 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, od teorii do praktyki, Kraków. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381386807

Janowska Iwona, 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych na przykładzie języka polskiego jako obcego. Kraków.

Komorowska Hanna, 2011, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.

Kugiel – Abuhasna Izabela, 2019, Studiologia, Kraków.

Kvale Steinar, 2023, Prowadzenie wywiadów, Warszawa.

Martyniuk Waldemar, 2021, ESOKJ 2020: nowy, zmodernizowany europejski system opisu kształcenia językowego, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 28, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_31261_PS_P_2021_28_12 (dostęp: 10.12.2023). DOI: https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.12

Miodunka Władysław, 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.

North Brian, Piccardo Enrica, 2016, Developing illustrative descriptors of aspects of mediation. Strasbourg, https://rm.coe.int/168073ff31 (dostęp: 20.06.2023).

Swales John, 2007, Genre Analysis: English in Academic and Research Settings, Cambridge.

Szymankiewicz Krystyna, 2002, Negocjowanie znaczenia w dyskursie szkolnym na lekcji języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, 4, s. 29-34.

Zwiers Jeff, 2014, Building Academic Language, San Francisco: Jossey Bass A Villey Brand.