Abstrakt
Artykuł przedstawia problem kształcenia nauczycieli polonistów, którzy w swojej pracy zawodowej nauczają uczniów z doświadczeniem migracyjnym. Autorka przedstawia dane dotyczące zwiększającej się liczby uczniów z takim doświadczeniem w polskich szkołach, które były podstawą badań ankietowych prowadzonych wśród studentów polonistyki. Otrzymane wyniki jednoznacznie wskazują, że ważnym współcześnie zadaniem jest rozwinięcie u przyszłych polonistów (a także nauczycieli innych przedmiotów szkolnych) kompetencji, które będą mogli wykorzystać w pracy lekcyjnej z właśnie uczniami z doświadczeniem migracyjnym. Autorka stara się na te potrzeby odpowiedzieć, prezentując w dalszej części artykułu propozycje warsztatów i działań, które pozwalają studentom filologii polskiej i zarazem członkom Koła Naukowego Polonistów Co-lektor poznać i zrozumieć nową dla nich sytuację pracy z uczniem obcokrajowcem. Przedstawione warsztaty stanowią jedną z propozycji uzupełniającą kształcenie przyszłych nauczycieli polonistów (i nie tylko).
Bibliografia
Bucko Dominika, 2019, Wspomaganie rozwoju nauczycieli uczących dzieci z doświadczeniem migracji, „Kwartalnik Polonicum”, nr 31/32, s. 113-120.
Chrostowska Paulina, 2024, Uczniowie uchodźczy w polskim systemie edukacji. Co mówią nowe dane?, https://ceo.org.pl/dzieci-uchodzcze-w-polskichszkolach-co-mowia-nowe-dane/ (dostęp: 15.06.2024).
Cummins Jim, 1984, Bilingualism and Special Education: Issues in Assessment and Pedagogy, Clevedon.
Cummins Jim, 1991, Conversational and academic language proficiency in bilingual contexts, „AILA Review”, nr 8, s. 5-89.
Karpińska-Szaj Katarzyna, 2022, Niezwykłe dzieci, nieobce języki. O indywidualizacji w kształceniu językowym, Kraków.
Kita Małgorzata, 2022, O „miejscach wspólnych” dydaktyki języka ojczystego i dydaktyki języka obcego, w: H. Synowiec (red.), W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej: księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Edwardowi Polańskiemu, Katowice, s. 584-590.
Pamuła-Behrens Małgorzata, Szymańska Marta, 2018a, Uczenie uczniów z doświadczeniem migracji. Analiza potrzeb, https://fundacjareja.eu/wp-content/uploads/2015/11/raport.pdf (dostęp: 12.08.2024).
Pamuła-Behrens Małgorzata, Szymańska Marta, 2018b, Metodyka nauczania języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji. Metoda JES-PL – Matematyka, http://fundacjareja.eu/do-pobrania/ (dostęp: 15.06.2024).
Pamuła-Behrens Małgorzata, Szymańska Marta, 2020, Teaching the learners with a migrant background – teachers’ perspectives, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, t. 56 (1), s. 53-70. DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.04
Różycka Natalia, Pietryga-Hoffmann Alicja, 2023 (niepublikowany raport z badań prowadzonych w ramach projektu studenckiego, opieka merytoryczna: Marta Wrześniewska-Pietrzak), Powoli, ponownie, po polsku – jak komunikować się z uczniem cudzoziemskim w czasie zajęć lekcyjnych?
Szymańska Marta, 2016, Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Kraków.
Wrześniewska-Pietrzak Marta, Prosto i łatwo o matematyce, czyli jak? Propozycja dopasowania form i metod kształcenia na zajęciach z matematyki do potrzeb uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach (projekt innowacji dydaktycznej) (oddany do druku).
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Marta Wrześniewska-Pietrzak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.