Abstract
The article presents the problem of educating Polish teachers who, in their professional work, teach students with the migratory background. The author presents data on the increasing number of students with migration experience in Polish schools, which were the basis for surveys conducted among students of Polish philology. The results clearly indicate that an important contemporary task is to equip future teachers of Polish (as well as teachers of other school subjects) with tools that they will be able to use in their classroom work with students with migratory background. The author tries to respond to these needs by presenting in the further part of the article proposals for workshops and activities that allow students of Polish philology and members of the Co-lektor Polish Studies Science Club to learn about the new situation of working with a foreign student. The presented workshops are one of the proposed solutions that could constitute a valuable element supplementing the education of future teachers of Polish and other school subjects.
References
Bucko Dominika, 2019, Wspomaganie rozwoju nauczycieli uczących dzieci z doświadczeniem migracji, „Kwartalnik Polonicum”, nr 31/32, s. 113-120.
Chrostowska Paulina, 2024, Uczniowie uchodźczy w polskim systemie edukacji. Co mówią nowe dane?, https://ceo.org.pl/dzieci-uchodzcze-w-polskichszkolach-co-mowia-nowe-dane/ (dostęp: 15.06.2024).
Cummins Jim, 1984, Bilingualism and Special Education: Issues in Assessment and Pedagogy, Clevedon.
Cummins Jim, 1991, Conversational and academic language proficiency in bilingual contexts, „AILA Review”, nr 8, s. 5-89.
Karpińska-Szaj Katarzyna, 2022, Niezwykłe dzieci, nieobce języki. O indywidualizacji w kształceniu językowym, Kraków.
Kita Małgorzata, 2022, O „miejscach wspólnych” dydaktyki języka ojczystego i dydaktyki języka obcego, w: H. Synowiec (red.), W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej: księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Edwardowi Polańskiemu, Katowice, s. 584-590.
Pamuła-Behrens Małgorzata, Szymańska Marta, 2018a, Uczenie uczniów z doświadczeniem migracji. Analiza potrzeb, https://fundacjareja.eu/wp-content/uploads/2015/11/raport.pdf (dostęp: 12.08.2024).
Pamuła-Behrens Małgorzata, Szymańska Marta, 2018b, Metodyka nauczania języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji. Metoda JES-PL – Matematyka, http://fundacjareja.eu/do-pobrania/ (dostęp: 15.06.2024).
Pamuła-Behrens Małgorzata, Szymańska Marta, 2020, Teaching the learners with a migrant background – teachers’ perspectives, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, t. 56 (1), s. 53-70. DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.04
Różycka Natalia, Pietryga-Hoffmann Alicja, 2023 (niepublikowany raport z badań prowadzonych w ramach projektu studenckiego, opieka merytoryczna: Marta Wrześniewska-Pietrzak), Powoli, ponownie, po polsku – jak komunikować się z uczniem cudzoziemskim w czasie zajęć lekcyjnych?
Szymańska Marta, 2016, Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Kraków.
Wrześniewska-Pietrzak Marta, Prosto i łatwo o matematyce, czyli jak? Propozycja dopasowania form i metod kształcenia na zajęciach z matematyki do potrzeb uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach (projekt innowacji dydaktycznej) (oddany do druku).
License
Copyright (c) 2024 Marta Wrześniewska-Pietrzak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
