(Un)foreign Polish language – a few words on listening skills with understanding
Journal cover Polonistyka. Innowacje, no. 19, year 2024
PDF (Język Polski)

Keywords

listening skills
Polish glottodidactics
student with a migratory background
primary school
preparatory classes
mainstream classes

How to Cite

Przybylska, A., Różycka, N., & Socha, M. (2024). (Un)foreign Polish language – a few words on listening skills with understanding. Polonistyka. Innowacje, (19), 167–183. https://doi.org/10.14746/pi.2024.19.11

Abstract

This article concerns listening skills, especially listening with understanding during Polish language lessons in mainstream and preparatory classes. The research material consists of the results of a research experiment conducted in five research groups. The students' responses to the proposed listening with understanding exercise are analysed. Records concerning the discussed ability in documents regulating the work of teachers (core curriculum) and teachers of Polish as a foreign language will also be recalled.

https://doi.org/10.14746/pi.2024.19.11
PDF (Język Polski)

References

Biernacka Michalina, 2014, Słuch fonologiczny, fonematyczny czy mowny? Rozważania terminologiczne, dostępny online: https://tiny.pl/c3srv (dostęp: 11.01.2024). DOI: https://doi.org/10.18778/7969-123.4.05

Burzyńska-Kamieniecka Anna, 2015, Umiejętność rozumienia ze słuchu w świetle Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego i Standardów wymagań egzaminacyjnych, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Umiejętność rozumienia i tworzenia tekstów w świetle Standardów wymagań egzaminacyjnych oraz Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego, Kraków, dostępny online: https://tiny.pl/c3s9q (dostęp: 11.01.2024).

Chodkiewicz Halina, 2016, Słuchanie i czytanie w uczeniu się i nauczaniu języków obcych: zarys problemu, „Języki Obce w Szkole”, nr 1.

Chyb Marta Urszula, 2015, Kształcenie umiejętności efektywnego słuchania na lekcjach języka polskiego, „Polonistyka. Innowacje”, dostęp online: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ pi/article/view/4195/4273 (dostęp: 17.05.2023). DOI: https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.9

Chyb Marta Urszula, 2017, Sprawności receptywno-produktywne w kształceniu sprawności słuchania, „Kształcenie Językowe” t. 15, nr 25. DOI: https://doi.org/10.19195/1642-5782.15(25).3

Chyb-Winnicka Marta Urszula, 2023, Efektywne słuchanie w języku polskim jako ojczystym - diagnoza i profilaktyka, Opole.

Chyb-Winnicka Marta Urszula, Tabisz Anna, 2021, Taksonomia sprawności słuchania i mówienia w języku polskim jako ojczystym, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. 30. DOI: https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.08

Cieszyńska Jagoda, Korendo Marta, 2007, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia, Kraków.

Czaplewska Ewa, (red.), 2018, Logopedia międzykulturowa, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk.

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa.

Janowska Iwona, 2011, Profil dorosłego uczącego się języka polskiego jako obcego, czyli kto, gdzie, dlaczego i w jaki sposób uczy się języka polskiego w naszym kraju?, „Neofilolog”, nr 37.

Kochanowska Ewa, 2019, Słuchanie jako (nie)kompetencja dziecka w młodszym wieku szkolnym w kontekście współczesnych paradygmatów uczenia się, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 3, dostępny online: https://tiny.pl/c3s9c (dostęp: 11.01.2024).

Kondrat Dorota, 2021, Twórcze sposoby wykorzystania dyktanda do oceny postępów w nauce języka, „Języki Obce w Szkole”, nr 3.

Lipińska Ewa, 1994, Słuchanie – sprawność zaniedbywana, „Przegląd Polonijny”, z. 4.

Mikulska Anna, 2022, Od języka podstawowej komunikacji do języka edukacji szkolnej – zarys procesu nabywania polszczyzny w warunkach szkolnych na przykładzie nastoletnich chińskich uczniów, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”, nr 13 (359). DOI: https://doi.org/10.24917/20820909.13.6

Młyński Rafał, 2023, Świadomość logopedów w zakresie glottodydaktycznej perspektywy kształcenia językowego dzieci z doświadczeniem migracji, „Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, Łódź. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.21

Nicholls Katarzyna, 2018, Jak kształtować kompetencje rozumieneia ze słuchu u uczniów w klasach 1-3, dostęp online: https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/jak-ksztaltowac-kompetencje-rozumienia-ze-sluchu (dostęp: 16.05.2023).

Paar-Modrzejewska Anna, Szubko-Sitarek Weronika, 2019, CLIL4Children. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli szkół podstawowych, „Języki Obce w Szkole”, nr 1.

Pamuła-Behrens Małgorzata, Szymańska Marta, 2018, Metoda JES-PL. Nauczanie języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji, „Języki Obce w Szkole”, nr 2. DOI: https://doi.org/10.31261/PS_P.2018.22.11

Pamuła-Behrens Małgorzata, Szymańska Marta, 2019, Program nauczania języka polskiego jako drugiego dla oddziałów przygotowawczych w szkole podstawowej, Kraków.

Pamuła-Behrens Małgorzata, Szymańska Marta, 2017, W polskiej szkole. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Przewodnik, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa.

Podstawa programowa edukacji przedszkolnej, 2017, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa, dostępny online: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna-ppz-komentarzem.pdf (dostęp: 19.01.2024).

Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski, 2017, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa, dostępny online: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf (dostęp: 19.01.2024).

Przanowska Małgorzata, 2015, Hermeneutyczne pierwszeństwo pytania. Kształtowanie hermeneutycznego ucha, „Studia Pedagogogica Ignatiana”. DOI: https://doi.org/10.12775/SPI.2015.003

Rabiej Agnieszka, Lipińska Ewa, Seretny Anna (red), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2.

Raport Poza horyzont: Kurs na edukację: Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce, 2020, Kraków, dostępny online: https://tiny.pl/c3s9s (dostęp: 19.01.2024).

Skorek Ewa Małgorzata, 2001, Oblicza wad wymowy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Sławek Jolanta, 2017, Dziecko z SLI – strategie wczesnego postępowania terapeutycznego, w: Wokół rozwoju dziecka, red. J. Buława-Halasz, Szczecin.

Szymańska Marta, 2021, Znajomość języka edukacji szkolnej jako warunek szkolnego sukcesu, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”, 12 (330). DOI: https://doi.org/10.24917/20820909.12.6