Metoda rejestracji wideo w procesie kształcenia studentów specjalności nauczycielskiej wobec kompetencji zawodowych przyszłości
Okładka czasopisma Polonistyka. Innowacje, nr 20, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

mikronauczanie
katalog nagrań lekcji języka polskiego
rejestracja wideo
dydaktyka akademicka
mikrolekcja
kompetencje interpersonalne
kompetencje miękkie

Jak cytować

Niklewicz, B. (2025). Metoda rejestracji wideo w procesie kształcenia studentów specjalności nauczycielskiej wobec kompetencji zawodowych przyszłości. Polonistyka. Innowacje, (20), 143–152. https://doi.org/10.14746/pi.2024.20.11

Abstrakt

Tematem jest specyfika kształcenia przyszłych nauczycieli języka polskiego z wykorzystaniem metody mikronauczania, uwzględniająca doskonalenie kompetencji interpersonalnych jako kluczowych kompetencji przyszłości, w kontekście rozwoju technologicznego, sztucznej inteligencji, tradycji metodycznej i interdyscyplinarnego ujęcia dydaktyki. Artykuł zawiera opis wykorzystania na zajęciach akademickich Katalogu nagrań lekcji języka polskiego i realizowania metody mikronauczania na trzech poziomach: krytycznym, kreacyjnym i autorefleksyjnym.

https://doi.org/10.14746/pi.2024.20.11
PDF

Bibliografia

Allen Dwight William, 1967, Micro-Teaching: A Description, Stanford University.

Arends Richard. I, 1995, Uczymy się nauczać, Warszawa, s. 31.

Bortnowski Stanisław, 2005, O osobowości i wzorcu polonisty, w: Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa, s. 11-42.

Fortune Jim, James Cooper, Dwight William.Allen, 1967, The Stanford Summer Micro-Teaching Clinic, „Journal of Teacher Education” December vol. 18 no. 4, 389-393. DOI: https://doi.org/10.1177/002248716701800402

Kłakówna Zofia Agnieszka, 2016, Język polski. Wykłady z metodyki. Akademicki podręcznik myślenia o zawodzie szkolnego polonisty, Kraków.

Kwiatkowska-Ratajczak Maria, 2002, Metodyka konkretu. O wybranych problemach zawodowego kształcenia nauczycieli polonistów, Poznań.

Niklewicz Beata, 2016, Mikronauczanie w kształceniu akademickim nauczycieli języka polskiego, w: Polonista na rynku pracy. O strategiach dostosowania kształcenia studentów do wyzwań rynku pracy, Poznań, s. 195-204.

Okoń Wincenty, 2003, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa.

Okoń Wincenty, 2001, Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa.

Wantuch Wiesława, 2016, Badania w działaniu a kompetencje społeczne badacza – studenta – nauczyciela, w: Polonista na rynku pracy. O strategiach dostosowania kształcenia studentów do wyzwań rynku pracy, red. A. Gis, M. Wobalis, Poznań.

Wobalis Mirosław, 2011 Multmedia w nauczaniu polonistycznym, Poznań.