Interpretacja jako trening uważności
Okładka czasopisma Polonistyka. Innowacje, nr 21, rok 2025
PDF

Słowa kluczowe

interpretacja
uważność
czytanie

Jak cytować

Koziołek, K. (2025). Interpretacja jako trening uważności. Polonistyka. Innowacje, (21), 163–170. https://doi.org/10.14746/pi.2025.21.12

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie dydaktycznego potencjału praktyk uważności (mindfulness), a zwłaszcza korzyści wynikających z aplikowania ich do szkolnej interpretacji tekstów literackich. Trening skupienia uwagi na czytanym tekście, na tym, co wydarza się między (inter-pretacja) znakami, może dać wytchnienie od nieustannego rozproszenia przebodźcowanego umysłu.

https://doi.org/10.14746/pi.2025.21.12
PDF

Bibliografia

Białek Kinga, 2019, Umiejętność krytycznego czytania jako odpowiedź na wyzwania XXI wieku, „Konteksty Kultury”, z. 4, s. 512–525. DOI: https://doi.org/10.4467/23531991KK.19.046.11965

Biedrzycki Krzysztof, 2018, Parafraza czy interpretacja?, w: Język – lektura – interpretacja w dydaktyce szkolnej, Jaskółowa E., Wójcik‑Dudek M., (red), Katowice, s. 35 – 42.

Cieślak-Sokołowski Tomasz, 2017, Powroty do close reading we współczesnych lekturach literatury XX wieki, „Er(r)go. Teoria–Literatura- Kultura”, nr 34, s. 37-48.

Dębska Anna, Jacennik Barbara, 2016, Programy nauczania uważności dla dzieci i młodzieży – z perspektywy szkolnictwa polskiego, „Przegląd Badań Edukacyjnych Educational Studies Review”, nr 23, s. 195–210. DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2016.079

Eagleton Terry, 2014, Jak czytać literaturę, Kunicka A. (przekł.), Warszawa.

Janus‑Sitarz Anna, 2018, Jak mówi literatura, a jak mówi się o literaturze w szkole?, w: Jaskółowa E., Wójcik‑Dudek M.(red), Język - lektura - interpretacja w dydaktyce szkolnej, Katowice, s. 57-63.

Felski Rita, 2022, Urzeczenie. O sztuce i przywiązaniu, Waligóra A., Budnik A. (przekł.), Poznań. DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323240716

Hadot Pierre, 1992, Ćwiczenia duchowe, w: tegoż: Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Domański P. (przekł.), Warszawa.

Haidt Jonathan, 2025, The Anxious Generation. How the Great Rewiring of Childhood Is Causing an Epidemic of Mental Illness, Penguin Books, New York. DOI: https://doi.org/10.56315/PSCF9-25Haidt

Kunce Aleksandra, 2009, Antropologia punktów. W stronę pedagogiki przestrzeni ludzkiej, „Antropos?” 2009, nr 12-13. http://www.anthropos.us.edu.pl/anthropos7/texty/kunce.htm [dostęp: 16.01.25]

Kabat-Zinn Jon, 2020, Gdziekolwiek jesteś bądź. Przewodnik uważnego życia, Smagacz H. (przekł.), Warszawa.

Król Zofia, 2013, Powrót do świata. Dzieje uwagi w filozofii i literaturze XX w., Warszawa. DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.1531

Malouf Andrea, Aktywne i uważne zaangażowanie w literaturę: praktyka czytania https://slcc.pressbooks.pub/literarystudiesatslcc/chapter/activeand-mindful-engagement-with-literature-a-practice-for-reading/ [dostęp: 19.01.25]

Markowski Michał Paweł, 2023, Kilka uwag o niezbędności tudzież stronniczości interpretacji, w: tegoż: Teksty zebrane 1988-2023, część 1: Interpretacja, Gdańsk.

Miłosz Czesław, 2011, Po wygnaniu, w: tegoż: Wiersze wszystkie, Kraków, s. 786.

Perloff Marjorie, 2011, Zróżnicowane czytanie, Cieślak-Sokołowski T. (przekł.), „Wielogłos. Pismo Wydziału Polonistyki UJ”, nr 1 (9), s. 121-143.

Rembowska-Płuciennik Joanna, 2015 (28), Humanista jako „czytający inaczej”, „Ethos”, nr 1(109), s. 191- 205.

Szczukowski Dariusz, 2019, Praktykowanie lektury, Gdańsk. DOI: https://doi.org/10.26881/jk.2018.10.01

Tabaszewska Justyna, 2022, Humanistyka służebna. Negocjowanie pola i budowanie autonomii w dobie kryzysu, Warszawa.

Tomaszewska B. Grażyna, 2019, Praktyki czytania, Ponowoczesna interpretacja a szkoła, Gdańsk.

Segal Zindel V., Williams Mark G., Teasdale John D., (2009), Terapia poznawcza depresji oparta na uważności, Kraków.