Abstrakt
W artykule zostały przedstawione propozycje lekturowe dla dzieci, przede wszystkim uczniów szkoły podstawowej. Autorka wychodzi z założenia, że powinny to być książki o dużych wartościach artystycznych, zarówno literackich, jak i plastycznych, atrakcyjne ze względu na swoją formę, treść, język. Te kryteria spełnia literatura współczesna, której charakterystyka została szkicowo zaprezentowana w artykule. Kolejno opisane zostały książki obrazkowe, komiksy, tomiki poetyckie. Autorka przedstawiła także kryteria wyboru dobrych książek dla dzieci oraz źródła, do jakich mogą sięgnąć nauczyciel, bibliotekarz czy rodzic w poszukiwaniu wiarygodnych informacji o najnowszej literaturze dziecięcej.
Bibliografia
Baluch Alicja, 1984, Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa.
Baluch Alicja, 1989, O doświadczeniach i emocjach wspólnej lektury, w: Tyszkowa M., Żurakowski B. (red.), Obszary spotkań dziecka i dorosłego w sztuce, Poznań.
Beckett Sandra, 1999, Transcending Boundaries: Writing for a Dual Audience of Children and Adults, New York.
Beckett Sandra, 2009, Crossover Fiction: Global and Historical Perspectives, New York.
Birek Wojciech, 2014, Z teorii i praktyki komiksu. Propozycje i obserwacje, Poznań.
Cackowska Małgorzata, 2009, Czym jest książka obrazkowa? O pojmowaniu książki obrazkowej dla dzieci w Polsce, część 1-3, „Ryms”, nr 5, 6, 8.
Evans Janet, 2015, Picturebooks as strange, challenging and controversial texts, w: Evans J. (red.), Challenging and Controversial Picturebooks. Creative and Critical Responses to Visual Texts, London-New York, s. 3-32.
Leszczyński Grzegorz, 1995, wstęp do: Mickiewicz – dzieciom, Warszawa.
Leszczyński Grzegorz, 1996, wstęp do: Słowacki – dzieciom, Warszawa.
Leszczyński Grzegorz, 2007, Magiczna biblioteka. Zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa.
Leszczyński Grzegorz, 2015, Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań.
Maroń Agnieszka, 2015, „Będę pisać o książkach…” - książkowa blogosfera i jej młodzi twórcy, w: Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Łódź, s. 23-50.
Ommundsen Åse M., 2008, „Fiction for all ages?” “All-ages-literature” as a new trend in late modern Norwegian children’s literature, w: Atkins L, Dalrymple N., Gill M. (red.), An invitation to explore: new international perspectives in children’s literature, Lichfield.
Ommundsen Åse M., 2015, Who are these picturebooks for? Controversial picturebooks and the question of audience, w: Evans J. (red.), Challenging and Controversial Picturebooks. Creative and Critical Responses to Visual Texts, London-New York, s. 71-94.
Tylicka Barbara, br [1965], Lektury szkolne, w: Wybrane problemy literatury współczesnej dla dzieci i młodzieży, bm [Warszawa], s. 140-153.
Ungeheuer-Gołąb Alicja, 2007, Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka. O metodzie ekspresywnego wykonania utworów poetyckich, Rzeszów.
Ungeheuer-Gołąb Alicja, 2011, Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik, Warszawa.
Ungeheuer-Gołąb Alicja, 2012, Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa.
Zabawa Krystyna, 2012, Współczesna literatura dziecięca w edukacji wczesnoszkolnej - rzeczywistość i perspektywy, w: Surma B. (red.), Nowe wyzwania i perspektywy dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, Kraków, s. 155-174.
Zabawa Krystyna, 2013, Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków.
Zabawa Krystyna, 2015, „Teatr” obrazów i słów - sztuka lektury książek obrazkowych (na przykładzie wybranych utworów Iwony Chmielewskiej), w: Pilch A., Rusek M. (red.), Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, Kraków, s. 113-130.
Zając Michał, 2013, Książka dla dzieci – jest lepiej!, w: Leszczyński G., Zając M., Książka i młody czytelnik. Zbliżenia – oddalenia – dialogi. Studia i szkice, Warszawa, s. 207-214.