Od Fantazji do Gumballa – estetyka filmu animowanego
PDF

Słowa kluczowe

film animowany
film dla dzieci
serial animowany
estetyka filmu
genologia filmu
Niesamowity świat Gumballa

Jak cytować

Mąka-Malatyńska, K. (2016). Od Fantazji do Gumballa – estetyka filmu animowanego. Polonistyka. Innowacje, (3), 135–150. https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.13

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czym była animacja niegdyś i czym jest dziś. Na podstawie refleksji filmoznawców i twórców autorka formułuje definicję filmu animowanego, wskazując na ograniczenie referencjalności, fikcjonalność i charakter synkretyczny jako główne wyróżniki filmu animowanego. Przywołuje dwa nurty działalności twórców animacji: film artystyczny i film masowy, popularny oraz omawia dwa przykłady ich krzyżowania się: słynną Disneyowską Fantazję oraz wybrane współczesne seriale dla dzieci.

https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.13
PDF

Bibliografia

Adorno Theodor, Horkheimer Max, 2010, Dialektyka Oświecenia, Łukasiewicz M. (przeł.), Warszawa.

Armata Jerzy, 2014, Polski film dla dzieci i młodzieży, Warszawa.

Balázs Béla, 1957, Wybór pism, Jung K., Porges R. (przeł.), Jackiewicz A. (oprac.), Warszawa.

Cholodenko Alan, 1997-1998, Usidlanie klatek w animacji, Rutkowska T. (przeł.), „Kwartalnik Filmowy”, nr 19-20.

Denslow Phillip Kelly, 2011, What is animation and who needs to know? An essay on definition, w: A Reader in Animation Studies, Pilling J. (red.), Indiana University Press.

Elsaesser Thomas, 2001, Kino cyfrowe: nośnik, wydarzenie, czas, Wilczyńska A., Majewska E. (przeł.), „Kwartalnik Filmowy”, nr 35-36.

Frukacz Mariusz, 2008, 24 klatki na sekundę. Rozmowy o animacji, Kraków.

Giżycki Marcin, 2000, Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym, Warszawa.

Grodź Iwona, 2015, Synergia sztuki i nauki w twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego, Warszawa.

Irzykowski Karol, 1982, X Muza oraz Pomniejsze pisma, Kraków.

Katzenberg Jeffrey, 2006, Sztuka animacji: od ołówka do piksela: historia filmu animowanego, Romkowska E., Kołodyński A. (przeł.), Warszawa.

Krótka historia animacji filmowej, 1997-1998, Rutkowska T. (oprac.), „Kwartalnik Filmowy”, nr 19-20.

Lowry Brian, 2011, Cartoon Net Charms With Clever Import Gumball, „Variety”, May 4.

Majewski Tomasz, 2006, Od Feature Concert do Gesamtkunstwerk: »Fantazja« Walta Disneya, w: Kino amerykańskie: dzieła, Durys E., Klejs K. (red.), Kraków.

Piotrowska Anita, Były sobie emocje, https://www.tygodnikpowszechny.pl/bylysobie-emocje-29089

Sitkiewicz Paweł, 2009, Małe wielkie kino: film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk.

Tucker Ken, 2012, Wildly imaginative, with tantrums and giggles, „Entertaiment Weekly”. August 12.

Vieira Mark, 2010, Irving Thalberg: Boy Wonder to Producer Prince, Berkeley.

Wellins Mike, 2015, Myśleć animacją. Podręcznik dla filmowców, Wojnach A. (przeł.), Warszawa.

Wells Paul, 2009, Animacja, Garbiński A. (przeł.), Warszawa.

Wójcik Jerzy, 1997-1998, Kilka uwag o animacji kinematograficznej (inspirowanych twórczością reżysera Henryka Ryszki), „Kwartalnik Filmowy”, nr 19-20.