Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest opisanie i skomentowanie rozwiązań dydaktycznych na poziomie gimnazjum, związanych z poezją Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i nowelą amerykańskiego twórcy – mowa tutaj o Portrecie owalnym Edgara Allana Poe. Opisane narzędzia metodyczne powstały w ramach ogólnopolskiego projektu prowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych. Podstawą do zestawienia ze sobą różnych tekstów są takie kategorie, jak miłość, sztuka i natura, silnie obecne w twórczości wspomnianych artystów. Wnioskom metodycznym towarzyszy refleksja o charakterze literaturoznawczym.
Bibliografia
Gortat Agnieszka, 2015, W pół drogi między studium charakteru a tajemnicami innego świata – funkcja fantastycznego motywu obrazu na wybranych przykładach (M.G. Lewis, E.A. Poe, L. Sztyrmer), „Podteksty”, nr 1.
Hurnikowa Elżbieta, 1999, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska. Zarys monograficzny, Katowice.
Kwiatkowska Agnieszka, 2013, „Pomnożona przez pięć zmysłów”. Sensualność w poezji Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, „Polonistyka”, nr 5.
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria, 1997, Pocałunki, Białystok.
Poe Edgar Allan, 1972, Filozofia kompozycji, Żurowski M. (przeł.), „Przegląd Humanistyczny”, nr 5.
Rychter Joanna, 2011, Peryfrazy nazw florystycznych w poezji Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, „Studia językoznawcze. Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny”, Tom 10.
Samozwaniec Magdalena, 1956, Maria i Magdalena, Kraków.
Stolarczyk Sylwia, 2014, Ogród polskiej Safony. O symbolice roślin w poezji Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, dokument elektroniczny.