Zielnik miłosny z bluszczem w tle – Maria Pawlikowska-Jasnorzewska i Edgar Allan Poe o sztuce i uczuciach
PDF

Słowa kluczowe

poezja
dydaktyka
gimnazjum
sztuka
miłość
motyw

Jak cytować

Kulig, A. (2016). Zielnik miłosny z bluszczem w tle – Maria Pawlikowska-Jasnorzewska i Edgar Allan Poe o sztuce i uczuciach. Polonistyka. Innowacje, (3), 151–164. https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.14

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest opisanie i skomentowanie rozwiązań dydaktycznych na poziomie gimnazjum, związanych z poezją Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i nowelą amerykańskiego twórcy – mowa tutaj o Portrecie owalnym Edgara Allana Poe. Opisane narzędzia metodyczne powstały w ramach ogólnopolskiego projektu prowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych. Podstawą do zestawienia ze sobą różnych tekstów są takie kategorie, jak miłość, sztuka i natura, silnie obecne w twórczości wspomnianych artystów. Wnioskom metodycznym towarzyszy refleksja o charakterze literaturoznawczym.

https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.14
PDF

Bibliografia

Gortat Agnieszka, 2015, W pół drogi między studium charakteru a tajemnicami innego świata – funkcja fantastycznego motywu obrazu na wybranych przykładach (M.G. Lewis, E.A. Poe, L. Sztyrmer), „Podteksty”, nr 1.

Hurnikowa Elżbieta, 1999, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska. Zarys monograficzny, Katowice.

Kwiatkowska Agnieszka, 2013, „Pomnożona przez pięć zmysłów”. Sensualność w poezji Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, „Polonistyka”, nr 5.

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria, 1997, Pocałunki, Białystok.

Poe Edgar Allan, 1972, Filozofia kompozycji, Żurowski M. (przeł.), „Przegląd Humanistyczny”, nr 5.

Rychter Joanna, 2011, Peryfrazy nazw florystycznych w poezji Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, „Studia językoznawcze. Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny”, Tom 10.

Samozwaniec Magdalena, 1956, Maria i Magdalena, Kraków.

Stolarczyk Sylwia, 2014, Ogród polskiej Safony. O symbolice roślin w poezji Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, dokument elektroniczny.