“Cultural DNA “– permanent change and Polish studies initiation practices
PDF (Język Polski)

Keywords

identity
control and dispersion of culture
Polish language education
cultural preferences of high school students

How to Cite

Kwiatkowska-Ratajczak, M. (2018). “Cultural DNA “– permanent change and Polish studies initiation practices. Polonistyka. Innowacje, (7), 119–128. https://doi.org/10.14746/pi.2018.7.10

Abstract

The author draws conclusions from permanent civilization changes resulting in a renaissance of interest in identity issues. The attention is focused on young people’s self-analysis. The analysis reconstructs individual cultural codes of high school students. The documentary materials are pupils’ work devoted to their own reflection on the value of culture and the search for a place in family, neighborhood, local, national and global traditions.

https://doi.org/10.14746/pi.2018.7.10
PDF (Język Polski)

References

Bauman Zygmunt, 2000, Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa.

Burszta Wojciech J., Kuligowski Waldemar, 1999, Dlaczego kościotrup nie wstaje. Ponowoczesne pejzaże kultury, Warszawa.

Carr Nicholas, 2013, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, Rojek K. (przeł.), Gliwice.

Cybal-Michalska Agnieszka, 2001, Orientacje proeuropejskie młodzieży. Stan i potrzeby edukacyjne, Poznań.

Domaradzki Jan, 2015, DNA jako kod kulturowy, „Kultura Popularna”, nr 2.

Kahneman Daniel, 2012, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Szymczak P. (przeł.), Poznań.

Kasprzak Paweł, Kłakówna Zofia Agnieszka, Kołodziej Piotr, Regiewicz Adam, Waligóra Janusz, 2016, Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, Toruń.

Koziołek Krystyna, 2017, Czas lektury, Katowice.

Literatura polska po przełomie 1989, 2007, Gawliński S., Siwor D. (red.), Kraków.

Melosik Zbyszko, 2013, Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków.

Melosik Zbyszko, 2015, Pedagogika i tożsamość młodzieży w kulturze kontroli i rozproszenia, w: Młodzież w dobie przemian społeczno-kulturowych, Segiet K. (red.), Poznań.

Napiórkowski Marcin, 2017, Żyjemy w najlepszych czasach, „Tygodnik Powszechny”, nr 36.

Santorski Jacek, 2017, Klucz do milenialsów. Prawda, autentyczność, szacunek, Magazyn Świąteczny „Gazety Wyborczej”, 28 lipca.

Spitzer Manfred, 2008, Jak uczy się mózg, Guzowska-Dąbrowska M. (przeł.), Warszawa.

Spitzer Manfred, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Lipiński A. (przeł.), Słupsk.

Świda-Ziemba Hanna, 1995, Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych,

Warszawa.