Abstract
New technologies in the field of education have their opponents and supporters. The author of the article argues that technology should be “tamed” fully to use its potential in teaching. The SAMR model developed by Ruben Puentedura defines four levels of technology integration in the education process. The text shows how new media can be used in Polish language classes. The main part of the article is the presentation of exemplary tools (including Aurasma, Classcraft, Blogger) and the possibilities of their use in working with pupils.
References
Boeske Łukasz, 2017, Aplikacje mobilne między regałami, „Biuletyn EBIB”, nr 3.
Cellary Wojciech, 2017, Środowisko cyfrowe naturalnym środowiskiem człowieka XXI, https://www.youtube.com/watch?v=SiRIgITeZC8 (dostęp:16.01. 2018).
Janus-Sitarz Anna, 2008, Nauczanie literatury w „czasie marnym”, czyli jak kształcić wrażliwość aksjologiczną wobec tekstu kultury, w: Janus-Sitarz A. (red.) Wartościowanie a edukacja polonistyczna, Kraków, s. 92-116.
Kasprzak Paweł, Kłakówna Zofia Agnieszka, Kołodziej Piotr, Regiewicz Adam, Waligóra Janusz, 2016, Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, Toruń.
Prensky Marc, 2001, Digital Natives, Digital Immigrants, https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf (dostęp: 21.01.2018).
Saint-Exupéry Antonie de, 2006, Mały Książę, Malicka M. (przeł.), Wrocław.
Ślósarz Anna, 2008, Media w służbie polonisty, Kraków.
Wieczorek-Tomaszewska Małgorzata, 2013, Innowacyjne uczenie dla efektywnego uczenia się, w: Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej. Raport ekspercki, http://www.ldc.edu.pl/phocadownload/Dydaktyka-cyfrowa-epoki-smartfona.pdf, s. 32-33 (dostęp: 21.01.2018).
Żylińska Marzena, 2013, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń.