Abstract
In this paper I present the results of a qualitative and quantitative analysis of 555 questions contained in the scenarios of Polish language lessons, whose authors are students of the 3rd year of Polish Philology. I am using the Elizabeth Perrott’s classification, which, taking into account Benjamin Bloom’s “taxonomy of educational objectives”, proposed a division of questions due to the type of thought process launched during the response, highlighting lower-order questions (recall, comprehension, application) and higher-order questions (analysis, synthesis and evaluation). The text consists of two essential parts. In the first one, I present a category of questions from a pragmatic, grammatical and didactic perspective, in the second one I present and comment on the results of qualitative and quantitative analysis of questions that clearly indicates the students’ overuse of lower-order questions (over 75% in the study material), which are to enforce knowledge .
References
Awdiejew Aleksy, 1987, Pragmatyczne podstawy interpretacji wypowiedzeń, Kraków.
Biłos Edward, 1992, Wypowiedzenia pytajne w nauczaniu języka polskiego, Częstochowa.
Bortnowski Stanisław, 2011, Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa.
Fisher Robert, Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999.
Jeleńska Ludwika, 1957, Szkoła kształcąca. Metodyka nauczania w szkole powszechnej do użytku nauczycieli i zakładów kształcenia nauczycieli i kursów pedagogicznych, Warszawa.
Kawka Maciej, 1999, Dyskurs szkolny. Zagadnienia języka, Kraków.
Klus-Stańska Dorota, Nowicka Marzenna, 2013, Sensy i bezsenny edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk.
Kojs Wojciech, 1975, Uwarunkowania dydaktycznych funkcji podręcznika, Warszawa.
Kojs Wojciech, 1994, Pytania i polecenia w kształceniu systematycznym. Analiza operatorów, Katowice.
Lyons John, 1989, Semantyka 2, Weinsberg A. (przeł.), Warszawa.
Nagajowa Maria, 1990, ABC metodyki języka polskiego, Warszawa.
Nocoń Jolanta, 1994, Polecenia i pytania w podręcznikach do nauki o języku, Opole.
Nocoń Jolanta, 2011, Stylistyczne aspekty dyskursu edukacyjnego, w: Sokólska U. (red.), Odmiany stylowe polszczyzny – dawniej i dziś, Białystok, s. 187-200.
Perrott Elizabeth, 1995, Efektywne nauczanie. Praktyczny przewodnik doskonalenia nauczania, Warszawa.
Racinowski Saturnin, 1967, Pytanie i odpowiedź, Warszawa.
Searle John, 1987, Czynności mowy, Warszawa.
Skowronek Bogusław, 1999, O dialogu na lekcjach w szkole średniej. Analiza pragmatyczno-językowa, Kraków.
Świdziński Marek, 1973, Analiza semiotyczna wypowiedzi pytajnych we współczesnym języku polskim, „Studia Semiotyczne”, t. 4, s. 221-250.
Tabisz Anna, 2019, O pytaniach podczas rozmowy maturalnej z języka polskiego, „Kształcenie Językowe”, nr 17, s. 29-41.
Wierzbicka Anna, 1983, Genry mowy, w: Dobrzyńska T. (red.), Tekst i zdanie. Zbiór studiów, Wrocław, s. 125-137.
Żydek-Bednarczuk Urszula, 1994, Struktura tekstu rozmowy potocznej, Katowice.