Between a word and silence: on restoring meaning in dialogue with young people in the contemporary school
PDF (Język Polski)

Keywords

communication ethics
education
development
sense
dialogue

How to Cite

Błachowicz, E. . (2020). Between a word and silence: on restoring meaning in dialogue with young people in the contemporary school. Polonistyka. Innowacje, (11), 139–156. https://doi.org/10.14746/pi.2020.11.11

Abstract

Identified with the space of authentic development and upbringing, as well as reliable and truthful education, the school can significantly contribute to changes in the scope of moral order and increase the chances of building a community of mature citizens, open to dialogue, as well as the experience of otherness and wealth of other people. Carving a proper attitude for the young generation calls for thoughtful education about the importance of ethical communication for interpersonal relations. Polish language classes prompt students to put effort into the process of conscious identity. Their dialogue-based formula inspires students to freely learn the truth about themselves and others. Forming an integrated personality requires support in defining a direction of development and a unique sense of life considered to be the strongest catalyst for action. Being axiologically rooted in Jewish-Christian tradition, Polish language classes should be orientem towards a creative approach to personality and a multi-dimensional outlook on people.

https://doi.org/10.14746/pi.2020.11.11
PDF (Język Polski)

References

Adorno Theodor W., 1990, Szkice Kafkowskie, w: Sztuka i sztuki, Warszawa.

Antas Jolanta, 2017, O kłamstwie i zakłamaniu, w: Etyka słowa. Wybór opracowań, Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Nowosad-Bakalarczyk M. Puzynina J. (red.), Lublin, s. 561-571.

Bartmiński Jerzy, 2012, Etyka słowa a potoczny wzorzec komunikacji, w: Oblicza polszczyzny, Markowski A., Pawelec R. (red.),Warszawa, s. 32-48.

Bardel Michał, 2008, Czy dialog Sokratejski jest w szkole możliwy, http://www.tischner.info.pl/teksty/mb2008.pdf [dostęp: 2 XI 2019].

Błachowicz Elżbieta, 2002, Ekspedycja w kierunku prawdy. Metafizyczna strona rzeczywistości przedstawionej w „Krzyku” Edwarda Muncha oraz „Procesie” Franza Kafki, „Zeszyty szkolne. Edukacja humanistyczna”, nr 2 (4), Warszawa, s. 80–85.

Błachowicz Elżbieta, 2018, O fenomenie relacji tutorskiej, w: Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków, Karpińska-Musiał B., Panońko M. (red.), Warszawa, s. 82 -97.

Błachowicz Elżbieta, 2017, O porządku prawd i wartości w szkole, w: Językoznawstwo i aksjologia, III Kongres Dydaktyki Polonistycznej Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, Lublin.

Borys Bogusław, 2016, Uczę się, ciebie, człowieku… Z praktyki psychologa, Gdańsk, s. 52–54.

Cegieła Anna, 2014, Ku drugiemu człowiekowi, w: Słowa i ludzie. Wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa, s. 47-66.

Cegieła Anna, 2017, Język tworzy wspólnotę, https://www.kongresobywatelski.pl/wp-content/uploads/2017/08/anna_cegiela-jezyk_tworzy_wspolnote.pdf [dostęp: 11.09.2019].

Cieśla Joanna, 2020, To nie to pato, „Polityka”, nr 1.

Davis P., 2019, Moc wspólnego czytania, Żak P. (przeł.), „Charaktery” extra, nr 3, s. 9 -13.

Draguła Andrzej, 2017, Przez wszystkie lata niewiary pragnę wiary. O „ateizmie” Tadeusza Różewicza, „Więź”, nr 2, s. 167 - 178.

Dweck Carol, 2013, Nowa psychologia sukcesu, Czajkowska A. (przeł.), Warszawa.

Etyka słowa. Wybór opracowań, Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Nowosad-Bakalarczyk M., Puzynina J (red.), Lublin, s. 379-383.

Facylitator – jaką pełni funkcję w trakcie pracy zespołu?, www.poradnikpracownika.pl [dostęp: 2 listopada 2019].

Frankl Victor E., 2019, Człowiek w poszukiwaniu sensu, Wolnicka A. (przeł.), Warszawa.

Grzegorczykowa Renata, 2012, Oblicza prawdy. Pojęcie prawdy z perspektywy semantycznej, w: Świat widziany poprzez słowa. Szkice z semantyki leksykalnej, Mikołajczuk A. (red.), Warszawa, s. 283 – 288.

Grzegorczykowa Renata, 2009, Rozumienie pojęcia odpowiedzialności w wypowiedziach Jana Pawła II skierowanych do młodzieży, w: Jan Paweł II odnowiciel mowy polskiej, Poznań, s. 199–207.

Hajduk Ryszard, Mistagogia – chrześcijańska majeutyka, „Forum Teologiczne” nr 12, s. 107-119, w: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Teologiczne/Forum_Teologiczne-r2011-t12/Forum_Teologiczne-r2011-t12-s107-119/Forum_Teologiczne-r2011-t12-s107-119.pdf [dostęp:17.04.2020].

Janouch Gustav, 1993, Rozmowy z Kafką. Notatki i wspomnienia, Warszawa.

Jestem bogiem, 2011, Burger N. (reż.), USA.

Jodłowska Bogusława, 2004, Idea integracji a wychowanie. Ku pedagogice integralnej, Kraków.

Jodłowska Bogusława, 2016, Wokół początków pedagogiki. W trosce o powrót do pedagogiki Sokratejskiej, „Polska Myśl Pedagogiczna”, nr 2, w: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/30334/jodlowska_wokol_poczatkow_pedagogiki.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 10.10.2019].

Juul Jesper, 2014, Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców, Syska D. (przeł.) , Podkowa Leśna.

Kafka Franz, 2004, Proces, Schulz B. (przeł.), Kraków.

Kiedrowicz Grzegorz, 2018, Pokolenie iGEN wkracza w świat dorosłych, „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 3/25/, w: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Edukacja_Technika_Informatyka/Edukacja_Technika_Informatyka-r2018-t-n3(25)/Edukacja_Technika_Informatyka-r2018-t-n3(25)-s218-223/Edukacja_ Technika_Informatyka-r2018-t-n3(25)-s218-223.pdf [dostęp: 9.09. 2019].

Kiedrowicz Grzegorz, 2019, Pokolenie iGEN– próba charakterystyki w oparciu o badania licealistów, „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 3/29/, s. 103-108, w: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklightc45691cd-fce7-428d-95d2-93cea0627a8a?q=bwmeta1.element.desklight-16d56d6d-0086-4fc5-8b40-7fb1a3e8a77c;19&qt=CHILDREN-STATELESS[dostęp: 2.04.2019].

Kołakowski Leszek, 2014, Jezus ośmieszony. Esej apologetyczny i sceptyczny, Zańko D. (przeł.), Kraków.

Korporowicz Leszek, 1996, Osobowość i komunikacja w społeczeństwie transformacji, Warszawa.

Kosno Magdalena, 2019, Droga do poznania siebie, „Charaktery” extra, nr 3, s. 26-29.

Kwiatkowska-Ratajczak Maria, 2013, Sprawozdanie z obrad w sekcji IV, Kongres Dydaktyki Polonistycznej, Kraków.

Kwiatkowska- Ratajczak Maria, 2019, Pracownia współmyślenia, czyli o IV Kongresie Dydaktyki Polonistycznej, „Polonistyka. Innowacje”, nr 10. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pi/issue/view/1484 [dostęp: 21.01. 2020]

Limont Wiesława, 2019, Duchowość i wychowanie z perspektywy teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego, w: Człowiek – duchowość – wychowanie, Warszawa.

Limont Wiesława, 2011, Teoria dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego a zdolności, twórczość, transgresja, w: Transgresje, innowacje, twórczość, Bartosz B., Keplinger A., Straś-Romanowska M. (red.), Wrocław.

Markowski Andrzej, 2011, Warunki właściwego użycia języka: etyka słowa – manipulacja językowa – nowomowa, w: Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa, s. 84–95.

Michalski Jarosław, 2019, Duchowość w wychowaniu. Aksjologia pedagogiczna, w: Człowiek – duchowość – wychowanie, Warszawa.

Molicka Maria, 2019, Życie opowiedziane na nowo, „Charaktery” extra, nr 3, s. 14–19.

Morozov Evreny, 2015, „Debata Tischnerowska na UW”, Warszawa, 12 marca.

Orzelska Julita, 2014, V. Frankl, Człowiek w poszukiwaniu sensu, Wolicka A. (przeł.), Warszawa: [recenzja], „Czasopismo Pedagogiczne”/The Journal of Pedagogy nr 1-2, 2015–2016, 471–484, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Czasopismo_Pedagogiczne_

[dostęp: 2. 10. 2019].

Olszak Teresa, Grzyb Tomasz, 2019, Pokolenie iGen: jakie jest i co mu zagraża, www.polityka.pl [dostęp: 25. 05. 2019].

Puzynina Jadwiga, 2013, Co się dzieje z prawdą dziś, w: Wartości i wartościowanie w perspektywie językoznawstwa, Kraków, s. 345-359.

Puzynina Jadwiga, 2013, O problemach ważnych i istotnych, w: Wartości i wartościowanie w perspektywie językoznawstwa, Kraków, s. 263–267.

Puzynina Jadwiga, 2016, O tym, jak kłamstwo zyskało przewagę, www.rp.pl/plusminus [dostęp: 11. 12. 2016].

Puzynina Jadwiga, Ważne polskie słowo „spotkanie”, w: Wartości i wartościowanie w perspektywie językoznawstwa, Kraków, s. 303-310.

Robinson Ken, 2016, Oblicza umysłu. Ucząc się kreatywności, Gliwice.

Robinson Ken, Aronica Lou, 2015, Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia szkoły, Baj A. (przeł.), Kraków.

Taylor Charles, 2012, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, Gruszczyński M., Latek O., Lipszyc A., Michalak A., Rostkowska A., Rychter M., Sommer Ł. (przeł.), Warszawa.

Twenge Jean M., 2019, iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości, Dziedzic O. (przeł.), Sopot.

Walczak Paweł, 2012, Rozmowa sokratyczna: założenia, przebieg, praktyka, „Przegląd Filozoficzny” – Nowa Seria R. 21, nr 3 (83).

Weil Simone, 1986, Świadomość nadprzyrodzona. Wybór myśli, Warszawa.

Wolicka Elżbieta, 1994, Mimetyka i mitologia Platona. U początków hermeneutyki filozoficznej, Lublin.

Zgółka Tadeusz, 2017, Zadania edukacyjne w zakresie kultury języka polskiego i etyki w szkole, w: Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Nowosad-Bakalarczyk M., Puzynina J., Etyka słowa. Wybór opracowań, Lublin, s. 379-383.

Zybertowicz Andrzej z zespołem, 2015, Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Kraków.