Abstract
The article discusses media and journalism ethics portrayed in the movies from the 1970’s onwards. First the text examines the role of media and journalism in Western democracies established on the values of freedom and equality. Media – according to works of John Rawls and Jurgen Habermas – constitutes the fourth pillar of democracy (the others are: legislature, executive and judiciary). Media independence has been an ever-present issue in cinematography. The article offers didactic tools to analyze five political dramas (All the President’s Men, Wag the Dog, Spotlight, The Post, Mr Jones) and one psychological drama/thriller (The Passenger). Three different perspectives (plot analysis, formal analysis, „great metaphore”) can be used in secondary schools to highlight the role of media and independent journalism.
References
Aumont Jacques, Marie Michel, 2011, Analiza filmu, Zawadzka M. (przeł.),Warszawa.
Foessel Michael, 2016, Powołanie filozofii. Krytyka i komunikacja. Z Jurgenem Habermasem rozmawia Michael Foessel, grudzień 2016, https://www.miesiecznik.znak.com.pl/powolanie-filozofii-krytyka-i-komunikacja (dostęp: 10.10.2020).
Kapuściński Ryszard, 2003, Autoportret reportera, Strączek K. (wybór i wstęp), Kraków.
Kornatowska Maria, 1975, Zawód: reporter, „FILM” nr 15 (115).
Pisarek Walery (red.), 2006, Słownik terminologii medialnej, Kraków.
Rawls John, 1994, Teoria sprawiedliwości, Panufnik M., Pasek J., Romaniuk A. (przeł.), Warszawa.
Skrzypczak Józef (red.), 1999, Popularna encyklopedia mass mediów, Poznań.
Wróbel Szymon, 2016, Pożytek z Jurgena Habermasa, https://www.miesiecznik.znak.com.pl/pozytek-z-jurgena-habermasa (dostęp: 10.10.2020).