The report from the besieged world
PDF (Język Polski)

Keywords

humanistic education
designing the educational process
post-secondary school pandemic generation
identity and memory
Stefan Żeromski

How to Cite

Kołodziej, P. (2020). The report from the besieged world. Polonistyka. Innowacje, (12), 109–140. https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.7

Abstract

The text takes the form of a “report” on classes conducted mostly remotely within the Polish language as a school subject. The author of the humanistic education project implemented in practice and described in this “report” his own pedagogical experience (academic teacher, high school teacher, co-author of textbooks), drawing all the consequences of using the formula “humanistic education”. As a result, we receive an anthropological and formative proposal that respects the subjectivity of the student and teacher. The main goal of activities under taken within the framework of the project is to reflect on identity and memory, and thus common (students’ and teacher’s) search, and discovering “truths”: about oneself, about man in general, about the world.

https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.7
PDF (Język Polski)

References

Bloom Harold, 2019, Jak czytać i po co, Kunicka A. (przeł.), Warszawa.

Bruner Jerome, 2006, Kultura edukacji, Brzostowska-Tereszkiewicz T. (przeł.), Kraków.

Camus Albert, 1978, Dżuma, Guze J. (przeł.), Warszawa.

https://kobieta.wp.pl/faustyna-morzycka-nauczycielka-ktora-zostala-terrorystka-6006422658671745a (dostęp: 20.04.2020)

https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf

Kasprzak Paweł, Kłakówna Zofia Agnieszka, Kołodziej Piotr, Regiewicz Adam, Waligóra Janusz, 2016, Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, Toruń.

Kłakówna Zofia Agnieszka, 2003, Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji. Język polski w klasach IV–VI szkoły podstawowej, w gimnazjum i liceum, Kraków.

Kłakówna Zofia Agnieszka, 2016, Język polski. Wykłady z metodyki. Akademicki podręcznik myślenia o zawodzie szkolnego polonisty, Kraków.

Kłakówna Zofia Agnieszka, Kołodziej Piotr, Waligóra Janusz, 2012, Pakt dla szkoły. Zarys koncepcji kształcenia ogólnego. Zaproszenie do dyskusji, Gdańsk.

Kołodziej Piotr, 2004, Primum non nocere… Kształcenie umiejętności retorycznych w liceum, „Nowa Polszczyzna”, nr 5.

Kołodziej Piotr, 2018, Dwadzieścia pięć twarzy dziewczyny z perłą. Praktyka czytania dzieł malarskich w procesie kształcenia kulturowo-literackiego, Kraków.

Kordys Jan, 2006, Kategorie antropologiczne i tożsamość narracyjna. Szkice z pogranicza neurosemiotyki i historii kultury, Kraków.

Koziołek Ryszard, 2016, Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec – Katowice.

Łotman Jurij, 1984, Struktura tekstu artystycznego, Tanalska A. (przeł.), Warszawa.

McQueen Michael, 2016, Pokolenie Y. Współistnienie czy współdziałanie. Nowe zasady komunikacji międzypokoleniowej, Grzegrzółka L. (przeł.), Warszawa.

Mead Margaret, 2000, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Hołówka J. (tłum.), Warszawa.

Młodzież – Kultura – Tożsamość, 2012, Bajkowski T., Sawicki K. (red.), Białystok.

Narracja i tożsamość (1). Narracja w kulturze, 2004, Bolecki W., Nycz R. (red.), Warszawa.

Narracja i tożsamość (2). Antropologiczne problemy literatury, 2004, Bolecki W., Nycz R. (red.), Warszawa.

Natorski Rafał, 2016, https://kobieta.wp.pl/faustyna-morzycka-nauczycielka-ktora-zostala-terrorystka-6006422658671745a (dostęp: 20.04.2020).

Podemski Krzysztof, 2020, Rodzi się na naszych oczach nowe pokolenie. Pokolenie pandemii, https://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,89336,25889112,rodzi-sie-na-naszych-oczach-nowe-pokolenie-pokolenie-pandemii.html (dostęp:20.05.2020).

Tokarczuk Olga, 2020, Ognozja, w: Czuły narrator, Kraków.

Rosner Katarzyna, 2006, Narracja, tożsamość i czas, Kraków.

Sacks Olivier, 1996, Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem, Lindenberg B. (przeł.), Poznań.

Taylor Charles, 2012, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, Gruszczyński M., Latek O., Lipszyc A., Michalak A., Rostkowska A., Rychter M., Sommer Ł. (tłum.), Warszawa.

Waligóra Janusz, 2014, Ani rytuał, ani karnawał… O interpretacji tekstu literackiego w szkole (ponadgimnazjalnej). Warunki – strategie – perspektywy, Kraków.

Waśko Andrzej, 2019, O edukacji literackiej (nie tylko dla polonistów) Kraków.

Wrzesień Witold, 2009, Europejscy poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży, Warszawa.