Tasks of Polish language teachers in a re-invented school. How to teach students to learn
PDF (Język Polski)

Keywords

cognitive autonomy
critical literacy
subjectification
procedural reading

How to Cite

Białek, K. (2020). Tasks of Polish language teachers in a re-invented school. How to teach students to learn. Polonistyka. Innowacje, (12), 141–158. https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.8

Abstract

The situation of the pandemic and the March lockdown allows us to look at education in Poland as an element of a complex system of influences and heterotopias, in line with Foucault’s concept. Realizing the importance of a well-planned educational policy in the context of social needs will allow teachers to set goals more accurately and effectively. The pandemic has exacerbated the social inequalities existing in Poland which have an impact on the effectiveness of education. Education focused on empowerment and, implemented by strengthening cognitive autonomy in the lessons of critical reading, may be an answer from the field of the Polish studies. The text also proposes lesson activities based on the procedural reading method.

https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.8
PDF (Język Polski)

References

Archacka Magdalena, 2016, Szkoła. Społeczna rola heterotopii, w: Gromysz J., Włodarczyk R. (red.), Utopia a edukacja, t. I, Wrocław.

Beers Kylene, Probst Robert E., 2012, Notice & Note: Strategies for Close Reading, Portsmouth, NH: Heinemann.

Bendyk Edwin, 2020, W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata, Warszawa.

Foucault Michel, 2005, Inne przestrzenie, Rejniak-Majewska A. (przeł.), „Teksty Drugie”, nr 6/2005, s. 117-125.

Harari Noah, 2018. Homo deus. Krótka historia jutra, Romanek M. (przeł.), Warszawa.

Hattie John, 2015, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Janowska Z. (przeł.), Warszawa.

Marzano Robert J., 2012, Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Kasprzak A., Czernik J., Kurzemska A. (przeł.), Warszawa.

Nussbaum Martha C., 2016, Nie dla zysku: dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, Pawłowski Ł. (przeł.), Warszawa.

Stiegler Bernard, 2017, Wstrząsy. Głupota i wiedza XXI wieku, Krzykawski M. (przeł.), Warszawa.

Wasilewska-Kamińska Ewa, 2016, Myślenie krytyczne jako cel kształcenia, Warszawa.

Prace badawcze

Blanchet Thomas, Chancel Lucas, Gethin Amory, 2019, How Unequal Is Europe? Evidence from Distributional National Accounts, 1980-2017, „WID.world Working Paper”, nr 2019/06, https://wid.world/document/bcg2019-full-paper (dostęp: 06.06.2020).

Bukowski Pawel, Novokmet Filip, 2017, Inequality in Poland: Estimating the whole distribution by g-percentile, 1983-2015, “WID.world Working Paper”, nr 2017/21, https://wid.world/document/bukowski-novokmet-poland-1983-2015-wid-world-working-paper-2017-21 (dostęp: 06.06.2020).

Dorn Emma, Hancock Bryan, Sarakatsannis Jimmy, Viruleg Ellen, 2020, COVID-19 and student learning in the United States: The hurt could last a lifetime, McKinsey & Company, https://www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/covid-19-and-student-learning-in-the-united-states-the-hurt-could-last-a-lifetime (dostęp: 25.07.2020).

Dyrektorzy do zadań specjalnych – edukacja zdalna w czasach izolacji. Prezentacja wyników badania, 2020, Sobiesiak-Penszko P., Pazderski F., https://lekcjaenter.pl/strona/28/raport-%22dyrektorzy-do-zadan-specjalnych---edukacja-zdalna-w-czasach-izolacji%22 (dostęp: 25.07.2020).

National Reading Panel. Teaching Children to Read: An Evidence-based Assessment of the Scientific Research Literature on Reading and Its Implications for Reading Instruction. Reports of the Subgroups, 2000, Washington, DC.

Sitek Michał, Ostrowska Barbara (red.), 2020, PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie, Warszawa.

Uczenie (się) w czasach epidemii, trzyetapowe badanie postaw nauczycieli pod kierunkiem B. Walczaka i M. Wąsowskiej, Szkoła Edukacji (marzec-czerwiec 2020), raport w trakcie publikacji.