„Encoding Art” – Performative Decoding of the Self
PDF (Język Polski)

Keywords

projekt „Wczytuję sztukę”
warsztaty teatralne
pedagogika teatru
kompetencje społeczne
uważność
wiedza o sobie samym

How to Cite

Wileczek, A., & Sroka, A. (2020). „Encoding Art” – Performative Decoding of the Self. Polonistyka. Innowacje, (12), 199–208. https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.12

Abstract

The paper presents the assumptions and outcomes of the project entitled „Encoding Art” implemented in one of the theatres in Kielce as regards to existential hermeneutics of the dramatic work. „Encoding” workshops are a form of work, where by young people work with a given text developing mutual interpretations and stage proposals. The presentation of the assumptions by the producers and participants may become an interesting inspiration for creating activities not only popularizing theatre but also facilitating team interactions and exercises in the fields of creativity, „mindfulness” and cooperation, so much needed in a modern school.

https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.12
PDF (Język Polski)

References

Chodasz Aleksandra, (red.), 2012, Drama łączy, Warszawa.

Galewska-Kustra Małgorzata, 2012, Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki, Toruń.

Grodziński Eugeniusz, 1979, Wypowiedzi performatywne, Wrocław.

Hamerszmit Marta, Tokarczyk Dominika, 2016, Ewaluacja warsztatu dramowego w praktyce, w: Winiarek-Kołucka M. (red.), Drama wzmacnia, Warszawa.

Kietlińska Bogna, 2018, Raport z ewaluacji projektu „Wczytuję sztukę”, Warszawa-Kielce, https://www.teatrkubus.pl/sites/default/files/pliki/raport_z_ewaluacji_projektu_wczytuje_sztuke_0.pdf (dostęp: 26.03.2020).

Kołodziej Piotr, Waligóra Janusz, Waligóra Jerzy, 2016, Szkolny teatr interakcji, Kraków.

Pieniążek Marek, 2016, Pozwólmy tekstom działać, „Przestrzenie Teatru” 3.

Krzywoń Danuta, 2008, Kraina kreatywności: sposoby przeciwdziałania rutynie w pracy z dziećmi poprzez ekspresję twórczą i artystyczną, Sosnowiec.

Sroka Agata, 2020, Warsztaty dla dzieci i młodzieży jako formy pedagogiki teatru na przykładzie Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach (niepublikowana praca magisterska napisana pod kier. Anny Wileczek, Kielce, UJK).

Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach, https://www.teatrkubus.pl/wczytujesztuke (dostęp: 02.09.2020).