Language during an epidemic, epidemic in the language
PDF (Język Polski)

Keywords

epidemic
language
epidemic of fear
epidemic of laughter
neologisms
memes
Minister of Health

How to Cite

Kosmalska, W. (2020). Language during an epidemic, epidemic in the language. Polonistyka. Innowacje, (12), 209–220. https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.13

Abstract

The article is about the difficulties related to the appearance in the language of new expressions, metaphors, words relating to the SARS-CoV-2 coronavirus epidemic, as well as the public discourse that contributed to the spread of the phenomenon known today as the epidemic of fear. By dividing the linguistic novelty into the epidemic of fear and epidemic of laughter, I present examples of statements representative for both groups, e.g. neologisms, comments appearing on memes, statements of the then Minister of Health. I analyze the causes of their formation, effects and linguistic determinants. Finally, I try to answer the question the function of fear-inducing and recalling statements to comedy. The whole has been adapted to be used during Polish language lessons in a secondary school.

https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.13
PDF (Język Polski)

References

Budrewicz Zofia, Jędrychowska Maria, Uryga Zenon, 1999, Z uczniem pośrodku: podmiotowa dydaktyka literatury, języka, kultury, Kraków.

Dyduchowa Anna, 1988, Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Projekt systemu, model podręcznika, Kraków.

Goban-Klas Tomasz, 2009, Media i komunikowanie masowe, Warszawa.

Hościłowicz Marcin, 2015, To nie są żarty! – Dowcip jako narzędzie wykorzystywane na lekcji języka obcego, „Linguodidactica”, XIX.

Jaworski Michał, 1991, Metodyka nauki o języku polskim, Warszawa.

Kamińska Magdalena, 2020, Zupa z nietoperza i podkrążone oczy ministra (wywiad), https://tvn24.pl/magazyn-tvn24/zupa-z-nietoperza-i-podkrazone-oczy-ministra,268,4705 (dostęp: 20.09.2020).

Kielar-Turska Maria, 2003, Poznawcze, językowe i komunikacyjne kompetencje dziecka w: Piwowarski R. (red.), Dziecko – nauczyciel – rodzice. Konteksty edukacyjne, Białystok.

Łaziński Marek, 2020, Wpływ pandemii koronawirusa na język (wywiad), https://www.lsi-lublin.pl/informacje-rozne/wplyw-pandemii-koronawirusa-na-jezyk (dostęp: 20.09.2020).

Morbitzer Janusz, 2009, Dzieci sieci – inne mózgi, nowe koncepcje edukacyjne, https://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/2038-dzieci-sieci-inne-mozgi-nowe-koncepcje-edukacyjne (dostęp: 20.09.2020).

Morbitzer Janusz, 2012, Medialność a sprawność edukacyjna ucznia, http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2012/referaty_2012_10/morbitz.pdf (dostęp: 20.09.2020).

Nęcki Zbigniew, 2006, Kompetencje i umiejętności nauczyciela – zarys problemów, w: Maliszewski W.J. (red.), Komunikowanie społeczne w edukacji – dyskurs nad rolą komunikowania, Toruń.

Nocoń Jolanta, 2009, Wiedza o języku czy wiedza językowa? – o uczeniu gramatyki w szkole, „Polonistyka”, nr 8.

Nocoń Jolanta, 2018, Koncepcje i podejścia lingwodydaktyki na przełomie XX i XXI wieku, w: Język a edukacja. Lingwodydaktyka na progu XXI wieku. Konteksty – koncepcje – dylematy, Opole.

Ochwat Paweł, 2015, Zjawisko humoru a nowoczesne technologie komunikacyjne. Analiza źródeł tworzenia i kanałów przekazu treści humorystycznych, „Kultura – Media – Teologia”, nr 22.

Płudowski Tomasz, 2008, Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych, Warszawa.

Postman Neil, 2004, Technopol, Warszawa.

Prensky Marc, 2012, Digital natives, digital immigrants – A new way to look at ourselves and our kids, http://www.marcprensky.com (dostęp: 20.09.2020).

Sendrowicz Bartosz, 2011, Między pokoleniami, „Gazeta Wyborcza” z 17.12.2011, http://wyborcza.pl/1,75248,10833033,Miedzypokoleniami.html (dostęp:20.09.2020).

Słownik języka polskiego PWN, hasło: informacja, https://sjp.pwn.pl/sjp/informacja;2466189.html (dostęp: 20.09.2020).

Sobczak Katarzyna, 2013, Kultura strachu. Dyskurs i retoryka strachu w mediach, „Tekst i Dyskurs”, nr 6.

Szpunar Magdalena, 2009, Urodzeni z myszką w ręku. Wczesna adaptacja do nowych mediów, w: Morbitzer J. (red.), Komputer w edukacji, Kraków.

Zięba Anna, 2009, Językowe środki perswazji i manipulacji w informacjach prasowych na przykładzie Targów Budownictwa BUDMA 2008, w: Nowak P., Nowakowski P. (red.), „Język, Komunikacja, Informacja”, t. 4.