The theme of sewing and embroidery in the latest Polish children's literature about the Holocaust
PDF (Język Polski)

Keywords

thread;
yarn;
weaver;
sewing;
embroidery;
Holocaust
children's literature

How to Cite

Kwiatkowska, A. (2021). The theme of sewing and embroidery in the latest Polish children’s literature about the Holocaust . Polonistyka. Innowacje, (13), 55–66. https://doi.org/10.14746/pi.2021.13.7

Abstract

The motif of thread and the related activities of weaving, spinning, sewing are of great importance in the Jewish culture It also plays an important role in the recent Polish children’s literature devoted to the subject of the Holocaust. Knitting Jewish women are reminiscent of ancient Parkas, the thread is often the symbol of the bond that ties the protagonists; it shows the way of escape and constitutes the matter which can be changed, repeating the creative gesture of God. Above all, it is the metaphor of memory – a story of the past which introduces its plot into the collective consciousness.

https://doi.org/10.14746/pi.2021.13.7
PDF (Język Polski)

References

Biblia Tysiąclecia. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, 2020, Poznań, www.biblia.pl (dostęp 5.02.2021).

Brach-Czaina Jolanta, 1999, Szczeliny istnienia, Warszawa.

Chmielewska Iwona, 2011, Pamiętnik Blumki, Poznań.

Combrzyńska-Nogala Dorota, 2018, Bezsenność Jutki, Rusinek J. (il.), Łódź.

Gołębiewska-Sucholeska Agnieszka, 2018, Nić/Przędza, w: Violetta Wróblewska (red.),

Słownik polskiej bajki ludowej, Toruń, https://bajka.umk.pl/ (dostęp 6 lutego 2021).

Grądziel-Wójcik Joanna, 2017, Przymiarki do istnienia. Wątki i tematy poezji kobiet XX i XXI wieku, Poznań.

Harasimowicz Cezary, 2018, Mirabelka, Kurczewska M. (il.), Warszawa.

Jaromir Adam, Cichowska Gabriela, 2014, Ostatnie przedstawienie panny Esterki, Poznań.

Nora Pierre, 1974, Mémoire collective, w: Faire de l’histoire, sous la dir. Le Goff de, Nora P., Paris, s. 401.

Sikorska Magdalena, Smyczyńska Katarzyna, 2014, Ewangelia według Korczaka. „Pamiętnik Blumki” Iwony Chmielewskiej, w: Niesporek-Szamburska B., Wójcik-Dudek M., przy Zok-Smoła A. (współpr.), Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży, Katowice, s. 151-160.

Sontag Susan, 1986, O fotografii, Magala S. (przeł.), Warszawa.

Szpociński Andrzej, 2008, Miejsca pamięci (lieux de mémoire), „Teksty Drugie”, nr 4, s. 11-20.

Świerkosz Monika, 2017 Arachne i Atena. Literatura, polityka i kobiecy klasycyzm, Kraków.

Tuszyńska Agata, Chmielewska Iwona, 2020, Mama zawsze wraca, Warszawa.

Wójcik-Dudek Małgorzata, 2016, W(y)czytać zagładę: praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, Katowice.

Wszyscy krawcy wyjechali. O Żydach w PRL z Natalią Aleksium i Dariuszem Stolą rozmawia Barbara Polak, 2005, „Biuletyn IPN” nr 11 https://www.polska1918-89.pl/pdf/wszyscy-krawcy-wyjechali,6144.pdf (dostęp 2 lutego 2021).

Ze skarbnicy midraszy, 1995, Friedman M. (przeł.), Wrocław.