A Film about Dreyfus Affair
PDF (Język Polski)

Keywords

anti-Semitism;
film history;
film analysis;
Holocaust;
Roman Polański;
Dreyfus affair;
mise-en-scene

How to Cite

Jazdon, M. (2021). A Film about Dreyfus Affair. Polonistyka. Innowacje, (13), 91–108. https://doi.org/10.14746/pi.2021.13.10

Abstract

The author analyzes Roman Polański's J’accuse (2019), a film about the Dreyfus affair, carefully examining selected movie scenes and sequences, showing how the director presents and exposes the topic of anti-Semitism, its roots in the military elite and part of the French society at the end of the 19th century. The case of the false accusation and conviction of an innocent officer of Jewish origin was shown in the film as a ominous foreshadowing of the coming century marked by the hecatomb of the Holocaust and earlier by the slaughter of millions of human lives on the fronts of The Great War. Polański's film alludes to both of these historical events. In the article, the author indicates references to other films in Polański's movie, not only those dealing with the Dreyfus affair and the famous article by Emil Zola, entitled J'accuse.

https://doi.org/10.14746/pi.2021.13.10
PDF (Język Polski)

References

Arendt Hannah, 1989, Korzenie totalitaryzmu, tłum. Grynberg D., Szawiel M. (przeł.), Warszawa.

Bieńkowska Ewa, 1999, Spór o dziedzictwo europejskie. Między świętym a świeckim, Warszawa.

Budzanowska Anna, Pietrzykowski Tomasz, 2020, Wokół procesu Dreyfusa. Jednostka. Ideologia. Polityka, Kraków.

Doherty Thomas, From Méliès to Polanski: The Dreyfus Affair of Film (Preview), https://www.cineaste.com/fall2020/melies-polanski-dreyfus-affair-on-film (dostęp: 12.11.2020)

Horoszewicz Michał, 2017, Sprawa Dreyfusa. Ostrzeżenie sprzed wieku, Warszawa.

Harris Robert, 2020, Oficer i szpieg, Niewiadomski A. (przeł.), Warszawa.

Kluba Henryk, 2001, Podstawy inscenizacji, Łódź.

Kolasińska-Pasterczyk Iwona, 2009, Francuska szkoła impresjonistyczna w: Lubelski T., Sowińska I., Syska R. (red.), Historia kina. Kino nieme, Kraków, s. 723.

Lubelski Tadeusz, 2009, Lumière i Méliès: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, w: Historia kina. Kino nieme, Lubelski T., Sowińska I., Syska R. (red.), Kraków, s. 127-128.

Matuszewski Bolesław, 1980, Ożywiona fotografia, czym jest, czym być powinna, w: Bolesław Matuszewski i jego pionierska myśl filmowa. Dokumenty i wstępne komentarze, Czeczot-Gawrak Z. (przeł.), Warszawa.

Osterhammel Jürgen, 2013, Historia XIX wieku. Przeobrażanie świata, Drozdowska-Broering I., Kałążny J., Peszke A., Śliwińska K. (przeł.), Poznań.

Plesnar Łukasz A., Syska Rafał, 2011, Kino amerykańskie lat 50: złota dekada, w: Historia kina. Kino klasyczne, Lubelski T., Sowińska I., Syska R. (red.),Kraków, s. 815.

Polański Roman, 1989, Roman, Szymanowscy K. i P. (przeł.), Warszawa.

Poliakov Leon, 2008, Historia antysemityzmu, Rasińska-Bóbr A., Hademann O. (przeł.), Kraków.