Abstract
The article talks about the need to rethink the way of talking about Polish-Jewish relations in the context of the Holocaust at school. The analysis of the new non-fictional texts presenting the fate of Jews in occupied Poland and the attitude of Poles to these dramatic events in the past and today, by Anna Bikont, Mirosław Tryczyk and Marcin Kącki, prompts us to reflect on the purposefulness of such reflection and the way of its implementation. The concept of existential reading proposed in the article, serving to shape civic skepticism towards a narrative that avoids difficult and concealed topics, seems to be a valuable lesson of courage, needed to deal with xenophobia, discrimination and hate speech in the contemporary world.
References
Brykczyński Paweł, 2017, Gotowi na przemoc. Mord, antysemityzm i demokracja w międzywojennej Polsce, Sutowski M. (przeł.), Warszawa.
Bikont Anna. 2017, Sendlerowa. W ukryciu, Wołowiec.
Kania Agnieszka, 2017, Lekcja (nie)obecności. Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej, Kraków.
Kącki Marcin, 2015, Białystok. Biała siła, czarna pamięć, Wołowiec.
Kącki Marcin, 2020, Oświęcim. Czarna zima, Kraków.
Karolak Sylwia, 2014, Doświadczenie Zagłady w literaturze polskiej 1947-1991: kanon, który nie powstał, Poznań.
Koc Krzysztof, 2018, Lekcje myślenia (obywatelskiego). Edukacja polonistyczna wobec współczesnego świata, Poznań.
Koziołek Ryszard, 2019, Wiele tytułów, Wołowiec.
Krastew Iwan, 2013, Demokracja nieufnych, Eseje polityczne, Sutowski M. (przeł.), Warszawa.
Markowski Michał Paweł, 2015, Kiwka, Kraków – Budapeszt.
Reszka Paweł Piotr, 2019, Płuczki. Poszukiwacze żydowskiego złota, Warszawa.
Sands Philippe Joseph, 2018, Powrót do Lwowa: o genezie „ludobójstwa” i „zbrodni przeciw ludzkości”, Soszyński J. (przeł.), Warszawa.
Snyder Timothy, 2015, Czarna ziemia: holokaust jako ostrzeżenie, Pietrzyk B. (przeł.), Kraków.
Tryczyk Mirosław, 2020, Drzazga. Kłamstwa silniejsze niż śmierć [e-book], Kraków.
Wójcik-Dudek Małgorzata, 2016, W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, Katowice.
Zagłada w „Medalionach” Zofii Nałkowskiej. Tekst i konteksty, 2016, Żukowski T. (red.), Warszawa.