Between the past and the present. Literary portraits of persecuted persons from the perspective of polish studies
PDF (Język Polski)

Keywords

Jew;
refugee;
the Other;
contextual learning

How to Cite

Szumal, M. (2021). Between the past and the present. Literary portraits of persecuted persons from the perspective of polish studies. Polonistyka. Innowacje, (13), 127–144. https://doi.org/10.14746/pi.2021.13.12

Abstract

The author presents a series of lessons on the novels: Arka Czasu by Marcin Szczygielski and Kot Karima i obrazki by Liliana Bardijewska. The analysis is based on literary research on the structural similarities between the figures of a Jew and a refugee in children's literature. The article presents varied exercises which support study on literary texts and engage students in their searching for the sense of works. The aim of contextual reading of both novels is to stimulate young readers to reflect on memory, responsibility and repetition of events and relationship with the Other.

https://doi.org/10.14746/pi.2021.13.12
PDF (Język Polski)

References

Ackerman Diane, 2009, Azyl. Opowieść o Żydach ukrywanych w warszawskim zoo, Warszawa.

Bardijewska Liliana, 2016, Kot Karima i obrazki, Łódź.

Bobiński Witold, 2004, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Janus-Sitarz A. (red.), Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków.

Bortnowski Stanisław, 2005, Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa.

Handzel Agnieszka, 2019, Lektura w kręgu – czytanie inspirowane metodyką Responsive Classroom, w: Janus-Sitarz A. (red.), Szumal M. (współpraca red.), Lektury w ręku nauczyciela. Perspektywa polska i zagraniczna, Kraków.

Janus-Sitarz Anna, 2009, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze, Kraków.

Kania Agnieszka, 2017, Lekcja (nie)obecności. Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej, Kraków.

Pietrusińska Marta Jadwiga, 2020, Reprezentacje uchodźców w polskiej literaturze dziecięcej – przykład dyskursu prouchodźczego, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, 1 (175), s. 47–66.

Rybak Krzysztof, 2017, Żyd i uchodźca. Znaczące powinowactwa narracyjne w polskiej literaturze dziecięcej ostatniej dekady, „Czy/tam/czy/tu. Literatura dziecięca i jej konteksty”, nr 2, s. 44–62.

Szczygielski Marcin, 2015, Arka Czasu, Warszawa.

Szumal M., 2020, Polin, czyli Polska ojczyzną Żydów. O wprowadzaniu elementów kultury żydowskiej na lekcjach języka polskiego, w: Kania A., Wątki polsko-żydowskie w edukacji humanistycznej, Kraków.

Świerczyńska-Jelonek Danuta, 2016, Nota recenzencka dotycząca Kota Karima i obrazków przygotowana w związku z konkursem Książka Roku 2016 Polskiej Sekcji IBBY, http://www.ibby.pl/?page_id=3795 (dostęp: 20.01.2021).

Warszawski Ogród Zoologiczny. Willa Żabińskich – wirtualna wycieczka: http://zoo.waw.pl/willa/wirtualna-wycieczka.html (dostęp: 27.01.2021).

YouTube: Żydzi ocaleni przez Polaków w warszawskim ZOO – Teresa Żabińska-Zawadzki. Świadkowie Epoki https://www.youtube.com/watch?v=YZ_cR1ZzYyk&feature=emb_rel_end (dostęp: 27.01.2021).

Żabiński Jan, 1968, Relacja, „Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego”, nr 5.

Żygowska Joanna, 2017, To jest właśnie ta chwila. Uchodźcy w najnowszych polskich książkach i teatrze dla młodych odbiorców (przegląd), „Polonistyka. Innowacje”, nr 6, s. 131-145.