Polish lessons on multiculturalism in the L1 classroom. The literature series “War of adults – stories of children” in the primary school.
PDF (Język Polski)

Keywords

Polish L1 classroom;
primary school education;
multiculturalism;
migration crisis in children’s literature;
culture shock;
Malala Yousafzai
war in Ukraine

How to Cite

Wawer, K. (2021). Polish lessons on multiculturalism in the L1 classroom. The literature series “War of adults – stories of children” in the primary school . Polonistyka. Innowacje, (13), 145–162. https://doi.org/10.14746/pi.2021.13.13

Abstract

The thesis of the article is  the issue of omitting cultural and ethnic diversity in L1 educational curricula in Poland. However there is an existing body of children’s literature devoted to the matter. In the article the author investigates the contemporary literature for children and young adults, with the focus on migration crisis in Europe. The article comments on the books from the Adult wars – the stories of children publishing series. In the part of the text, which is dedicated to didactical practice, the article offers broad descriptions of educational aims and methods, as well as content of lessons with readings: Która to Malala?(Who is Malala?) by Renata Piątkowska and Teraz tu jest nasz dom (This is our home from now on) by Barbara Gawryluk.

https://doi.org/10.14746/pi.2021.13.13
PDF (Język Polski)

References

Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny, 2005, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa.

Gawryluk B., 2016, Teraz tu jest nasz dom, Szymanowicz M. (il.), Wydawnictwo Literatura, Łódź.

Grzymała-Moszczyńska H., Kownacka E., 2005, Szok kulturowy – zło konieczne?„Alma Mater” nr 71.

Grzymała-Moszczyńska J., 2014, Psychologiczne aspekty powrotów z emigracji-przegląd teoretyczny, Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, nr 4.

Lipińska M. (red), 2008, Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW, Warszawa.

Nelsen J., Lott L., Glenn S., 2020, Pozytywna dyscyplina w klasie, tłum. A. Milik, Milanówek.

Piątkowska R., 2015, Która to Malala?, Szymanowicz M., (il.), Wydawnictwo Literatura, Łódź.

Simpson D., 2014, Ekspatrianci wobec szoku kulturowego i odwróconego szoku kulturowego, „Biznes międzynarodowy w gospodarce globalnej”, nr 3.

Źródła internetowe:

Dearden K., SánchezDionis M., Black J., Laczko F., 2020, Calculating “death rates” in the context of migration journeys: Focus on the Central Mediterranean, https://publications.iom.int/system/files/pdf/mortality-rates.pdf (dostęp: 14.05.2020);

International Migration Report 2019, 2019, NowyJork, https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/publications/migrationreport/docs/InternationalMigration2019_Report.pdf (dostęp: 26.10.2020).

Statystyka migracji w roku 2020, Urząd do Spraw Cudzoziemców, https://migracje.gov.pl/statystyki/zakres/polska/typ/dokumenty/widok/wykresy/rok/2020/, (dostęp: 12.05.2020).