Lekcje (polskiego) z wielokulturowości. Praca z serią „Wojny dorosłych – historie dzieci” w szkole podstawowej na wybranych przykładach
PDF

Słowa kluczowe

dydaktyka polonistyczna;
wielokulturowość;
szok kulturowy;
uchodźcy i imigranci w literaturze dziecięcej;
Malala Yousafzai
wojna na Ukrainie

Jak cytować

Wawer, K. . (2021). Lekcje (polskiego) z wielokulturowości. Praca z serią „Wojny dorosłych – historie dzieci” w szkole podstawowej na wybranych przykładach. Polonistyka. Innowacje, (13), 145–162. https://doi.org/10.14746/pi.2021.13.13

Abstrakt

Artykuł podejmuje temat wielokulturowości, rzadko obecny na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. Autorka dokonuje przeglądu i charakterystyki serii wydawniczej  Wojny dorosłych – historie dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem książek, które podejmują temat kryzysu migracyjnego. W części poświęconej praktyce polonistycznej omówione zostały szczegółowo dwa cykle lekcji zaplanowane i przeprowadzone wokół książek Która to Malala? Renaty Piątkowskiej oraz Teraz tu jest nasz dom Barbary Gawryluk. Opisano konkretne, sprawdzone w praktyce działania dydaktyczne wraz z ich celami i funkcją edukacyjną.

https://doi.org/10.14746/pi.2021.13.13
PDF

Bibliografia

Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny, 2005, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa.

Gawryluk B., 2016, Teraz tu jest nasz dom, Szymanowicz M. (il.), Wydawnictwo Literatura, Łódź.

Grzymała-Moszczyńska H., Kownacka E., 2005, Szok kulturowy – zło konieczne?„Alma Mater” nr 71.

Grzymała-Moszczyńska J., 2014, Psychologiczne aspekty powrotów z emigracji-przegląd teoretyczny, Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, nr 4.

Lipińska M. (red), 2008, Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW, Warszawa.

Nelsen J., Lott L., Glenn S., 2020, Pozytywna dyscyplina w klasie, tłum. A. Milik, Milanówek.

Piątkowska R., 2015, Która to Malala?, Szymanowicz M., (il.), Wydawnictwo Literatura, Łódź.

Simpson D., 2014, Ekspatrianci wobec szoku kulturowego i odwróconego szoku kulturowego, „Biznes międzynarodowy w gospodarce globalnej”, nr 3.

Źródła internetowe:

Dearden K., SánchezDionis M., Black J., Laczko F., 2020, Calculating “death rates” in the context of migration journeys: Focus on the Central Mediterranean, https://publications.iom.int/system/files/pdf/mortality-rates.pdf (dostęp: 14.05.2020);

International Migration Report 2019, 2019, NowyJork, https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/publications/migrationreport/docs/InternationalMigration2019_Report.pdf (dostęp: 26.10.2020).

Statystyka migracji w roku 2020, Urząd do Spraw Cudzoziemców, https://migracje.gov.pl/statystyki/zakres/polska/typ/dokumenty/widok/wykresy/rok/2020/, (dostęp: 12.05.2020).