Applied Po-ethics? An axiological novelty in the last edition of the textbook by B. Chrząstowska and S. Wysłouch
PDF (Język Polski)

Keywords

poetics
ethics
axiology
textbook
reading

How to Cite

Grzegórzek, M. (2021). Applied Po-ethics? An axiological novelty in the last edition of the textbook by B. Chrząstowska and S. Wysłouch. Polonistyka. Innowacje, (14), 65–74. https://doi.org/10.14746/pi.2021.14.7

Abstract

The subject of the text is an attempt to show professor B. Chrząstowska’s many years of active participation in the discussion on the language of school humanities and thus the role of the Mistress from Poznań in creating the humanistic reality of Polish hours. It is achieved by showing the evolution of the shape of Applied Poetics by S. Wysłouch and B. Chrząstowska in the context of the literary text - poetics - ethics - world of values - student relationship. A chronological perspective was adopted in the review of subsequent versions of the textbook. Based on the preface and analyzing the author's corrections declared there, which are reflected in the substantive content and composition, expressed in the table of contents, thought-composition dominants were distinguished, organizing the content of individual versions of the book, which to this day is a fundamental position in the libraries of Polish language teachers, being at the same time a trace of changes taking place in thinking about the ways of reading literature in school and their strict dependence on the dominant literary methodologies.

https://doi.org/10.14746/pi.2021.14.7
PDF (Język Polski)

References

Adamiak Marcin, 2007, Autor – dzieło – czytelnik: trzy wymiary zwrotu etycznego w literaturoznawstwie ponowoczesnym, w: Kola A.F., Szahaj A. (red.), Filozofia i etyka interpretacji, Kraków, s. 235-246.

Attridge Derek, 2007, Jednostkowość literatury, Mościcki P. (przeł.), Kraków.

Biedrzycki Krzysztof, 2009, Przedmowa, w: Barańczak S., Poetyka i etyka, Kraków, s. 9-24.

Burzyńska Anna, 2002, Od metafizyki do etyki, „Teksty Drugie”, nr 1-2, s. 64-80.

Burzyńska Anna, 2010, Kulturowy zwrot teorii, w: Markowski M.P., Nycz R. (red.), Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, Kraków, s. 41-91.

Chrząstowska Bożena, Wysłouch Seweryna, 1974, Wiadomości z teorii literatury w analizie literackiej, Warszawa (WZTLWAL).

Chrząstowska Bożena, Wysłouch Seweryna, 1978, Poetyka stosowana, Warszawa (PS wyd. I).

Chrząstowska Bożena, Wysłouch Seweryna, 1987(I), Poetyka stosowana, wyd. II zm., Warszawa (PS wyd. II).

Chrząstowska Bożena, Wysłouch Seweryna, 2000, Poetyka stosowana, wyd. III zm., Warszawa (PS wyd. III).

Chrząstowska Bożena, 1979, Teoria literatury w szkole. Z badań nad recepcją liryki, Wrocław.

Chrząstowska Bożena, 1987(II), Lektura i poetyka. Zarys problematyki kształtowania pojęć literackich w szkole podstawowej, Warszawa.

Chrząstowska Bożena, Wiegandtowa Ewa, Wysłouch Seweryna, 1999, W klasie maturalnej. Książka nauczyciela – polonisty, Poznań.

Chrząstowska Bożena, 1999, Konteksty aksjologiczne, „Polonistyka”, nr 5, s. 272-279.

Chrząstowska Bożena, 2002, Autor – dzieło – poetyka. Problemy interpretacji w szkole, w: Metodyka literatury, Pachecka J., Piątkowska A., Sałkiewicz K. (wybór i wstęp), T.2, Warszawa, s. 85-116.

Czytanie a wartości, „Polonistyka” 1999, nr 5.

Handke Ryszard, 1992, Komunikacja aksjologiczna – nośniki wartości w dziele literackim, w: Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze, Sawicki S., Tyszczyk A. (red.), Lublin, s. 199-222.

Janus-Sitarz Anna, 2009, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Konstatacje. Oceny. Propozycje, Kraków.

Jędrychowska Maria, 1996, Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna, Kraków.

Jędrychowska Maria, 2010, Szkic do pejzażu aksjologicznego. Z problemów dydaktyki literatury, Kraków.

Koziołek Krystyna, 2006, Czytanie z innym. Etyka. Lektura. Dydaktyka, Katowice.

Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, 2010, Markowski M.P., Nycz R. (red.), Kraków.

Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, problematyki, interpretacje, 2012, Walas T., Nycz R. (red.), Kraków.

Kwiatkowska-Ratajczak Maria, 1994, Z perspektywy wartości. O prozie dla dzieci i młodzieży, Poznań.

Markowski Michał Paweł, 2000, Zwrot etyczny w badaniach literackich, „Pamiętnik Literacki”, nr 1, s. 239-244.

Myrdzik Barbara, 1992, Recepcja poezji Zbigniewa Herberta, Lublin.

Patrzałek Tadeusz, 1996, Dydaktyka mówienia o wartościach i ocenach, „Polonistyka”, nr 4, s. 219-225.

Podmiotowy wymiar szkolnej polonistyki, 1998, Uryga Z. (red.), Kraków.

Po-etyka, „Teksty Drugie”, 2002, nr 1-2 (73-74).

Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, 2019, Marzec-Jóźwicka M., Karczewska A., Żurek S.J. (red.) współpraca, Nowak M., Lublin.

Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze, 1992, Sawicki S., Tyszczyk A. (red.), Lublin.

Puzynina Jadwiga, 1992, Język wartości, Warszawa.

Puzynina Jadwiga, 1996, O języku wartości w szkole, „Polonistyka”, nr 4, s. 196-201.

Sienko Maria, 2002, Polonistyka szkolna w gorsecie ideologii. Dyskusje wokół wychowania literackiego w latach 1944-1989, Kraków.

Tischner Józef, 2001, Etyka wartości i nadziei, w: Kłoczkowski J.A., Wobec wartości, Kraków, s. 9-132.

W kręgu etyki, poetyki i dydaktyki słowa, 1998, Patrzałek T. (red.), Wrocław.

Włodarczyk Anna, 2014, Etyka interpretacji tekstu literackiego. Postmodernizm. Humanizm. Dydaktyka, Kraków.