Literary encounters in the lesson - professional satisfactions and failures of teachers
PDF (Język Polski)

Keywords

Polish language teacher
reader’s literary response in the school context
youth readership
Polish literature didactics
teachers’ job burnout

How to Cite

Zasacka, Z. (2021). Literary encounters in the lesson - professional satisfactions and failures of teachers. Polonistyka. Innowacje, (14), 123–140. https://doi.org/10.14746/pi.2021.14.12

Abstract

The teacher plays a key role as a mediator in the school's literary communication between the literary text and the students. The success of Polish didactics, as Bożena Chrząstowska proved, depends on the quality of this mediation. The analyses contained in the article direct attention to the attitudes of Polish language teachers related to their didactic work, and especially to the relationship between the student and the teacher built on the joint reading of a literary text. The empirical material used analyzes the difficulties that teachers encounter in working with students and the satisfaction they derive from their profession. The article is based on the analysis of the results of a survey conducted among 104 teachers of the Polish language of the third grade of lower secondary schools from all over Poland as a fragment of the last edition of the national youth readership survey.

https://doi.org/10.14746/pi.2021.14.12
PDF (Język Polski)

References

Biedrzycki Krzysztof i in., 2015, Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej, Warszawa.

Bordzoł Piotr, Zasacka Zofia, 2014, Nauczyciele języka polskiego, w: Fedorowicz M., Choińska-Mika J., Walczak D., Liczą się nauczyciele. Raport o stanie edukacji 2013, Warszawa, s. 161-185.

Brophy John E., 2012, Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa.

Błaszczyk Katarzyna, 2019, Zmagania z kanonem lektur szkolnych okiem ósmoklasisty i jego nauczyciela, w: Janus-Sitarz A. (red.), Szumial M. (współpraca), Lektury w ręku nauczyciela. Perspektywa polska i zagraniczna, Kraków, s. 237-250.

Buchner Anna, Wierzbicka Maria, 2020, Edukacja zdalna w czasie pandemii cz. II, Raport Centrum Cyfrowe Listopad 2020 https://centrumcyfrowe.pl/spoled/edukacja-zdalnaw-czasiepandemii-2-edycja/ (dostęp 27.05.2021).

https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/11/Raport_Edukacja-zdalna-w-czasie-pandemii.-Edycja-II.pdf

Chrząstowska Bożena, 1979, Teoria literatury w szkole. Z badań nad recepcją liryki, Wrocław.

Chrząstowska Bożena, 1977, Polonistyka szkolna w procesie komunikacji literackiej, „Pamiętnik Literacki” 68/3, s. 113-146.

Czapliński Przemysław i in, 2020, RAPORT EDUKACJA. Między pandemią COVID-19 a edukacją przyszłości, Kraków.

https://oees.pl/wp-content/uploads/2020/08/Raport-edukacja.pdf (dostęp 27.05.2021).

Dudzikowa Maria (red.), 1996, Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji, Kraków.

Filipiak Ewa, 2008, Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej, w: Filipiak E. (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się: wybrane konteksty i problemy, Bydgoszcz, s. 17-34.

Gąsiorek Przemysław, Zamorska Beata, 2019, Nauczyciel i uczeń w obliczu zagrożenia zombifikacją. Problem motywu i motywacji w perspektywie kulturowo-historycznej, „Edukacja”, 2(149), s. 112-128.

Huget Patrycja, Guzik Agnieszka, 2014, Dylematy współczesnego nauczyciela, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red.) Polonistyka dziś – kształcenie jutra, Tom 1, Kraków, s. 465-476.

Jankowiak Barbara, Jaskólska Sylwia, 2020, Dobrostan nauczycieli i nauczycielek a ich postawy wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 219-232.

Janus-Sitarz Anna, 2015, „Czytanie nie gryzie, ale…” Postawy gimnazjalistów wobec literatury, „Edukacja”, 1(132), s. 97-116.

Jędryszek-Geisler Aleksandra, Izdebski Paweł, 2019, Straty i zyski zasobów osobistych a wypalenie zawodowe na przykładzie badań nauczycieli „Edukacja”, 1(148), s. 20-39.

Kania Agnieszka, Mucha-Iwaniczko Klaudia, Szumal Marianna, 2020, Nauczanie zdalne w czasie pandemii. Wyzwania i doświadczenia edukacji polonistycznej, Kraków.

Kirenko Janusz, Zubrzycka-Maciąg Teresa, 2014, Współczesny nauczyciel: studium wypalenia zawodowego, Lublin.

Kocór Maria, 2019, Wypalenie zawodowe nauczycieli. Diagnoza, wsparcie, profilaktyka, Kraków.

Kulesza Marek, Kulesza Marta, 2015, Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego, „Pedagogika Społeczna”, nr 3(57), s. 113-125.

Kwiatkowski Stefan T., Walczak Dominika (red.), 2017, Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela, Warszawa.

Maslach Christina, Leiter Michael P., 2008, Early predictors of job burnout and engagement, „Journal of Applied Psychology”, nr 3, s. 498-512.

Maslach Christina, Leiter Michael P., 2011, Prawda o wypaleniu zawodowym: co robić ze stresem w organizacji, Warszawa.

Plebańska Marlena, Szyller Aleksandra, Sieńczewska Małgorzata, 2020, Raport–Edukacja zdalna w czasach COVID-19, 2020, Podsumowanie wyników badania Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

https://kometa.edu.pl/uploads/publication/941/24a2_A_a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf?v2.8 (dostęp11.06.2021).

Ptaszek Grzegorz, Stunża Grzegorz D., Pyżalski Jacek, Dębski Maciej, Bigaj Magdalena, 2020, Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańsk, https://zdalnenauczanie.org/wp-content/uploads/2020/10/edukacja-zdalna.pdf (dostęp 11.06.2021).

Pyżalski Jacek, Poleszak Wiesław, 2020, Relacje przede wszystkim – nawet jeśli obecnie jedynie zapośredniczone, w: Pyżalski J. (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Warszawa.

Zasacka Zofia, 2019, Lektury w wieku adolescencji – wybory i oczekiwania czytelnicze nastolatków, w: Janus-Sitarz A. (red.), Szumial M. (współpraca), Lektury w ręku nauczyciela. Perspektywa polska i zagraniczna, Kraków, s. 15-41.

Zasacka Zofia, 2020, Czytelnictwo młodzieży szkolnej 2017, „Rocznik Biblioteki Narodowej”, nr 51, s. 11-242.

Zasacka Zofia, 2021, Spontaniczny kanon lekturowy na lekcji języka polskiego?, w: Gis A., Koc K., Kwiatkowska-Ratajczak M., Wobalis M. (red.), Narracje tożsamościowe w edukacji polonistycznej. Edukacja humanistyczna – dawne problemy i nowe, Tom I, Poznań, s. 465-485.