Act to learn
PDF (Język Polski)

Keywords

mutual relational learning
educational experience
thinking
acting
speaking
listening

How to Cite

Federowicz, M. (2022). Act to learn. Polonistyka. Innowacje, (15), 9–20. https://doi.org/10.14746/pi.2022.15.2

Abstract

The key concept of the text is a relational learning experience which expose the role of mutual relations and actions of participants of a learning group. The diagnosis of the present Polish education system shows that formal education focuses mostly at training students in routine tasks and less so at confronting them with non-routine activities. The paper argues that the learning process consisting of relational experiences and actions can better prepare the students for future unpredicted tasks and roles, and in general, for uncertainty of the future. The latter we consider as a major challenge of education nowadays. Another shortcoming of the system is its negligence of the social dimension of the learning process. We call it social deficit. However, the human being develops, flourishes, and learns in relations with others. We argue, that the idea of mutual learning calls for group actions of learners as a major way to achieve educational goals and might be included in the core curriculum.

https://doi.org/10.14746/pi.2022.15.2
PDF (Język Polski)

References

Arendt Hannah, 1994, (1954), Między czasem minionym a przyszły. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, Godyń M., Madej W. (przeł.), Warszawa.

Arendt Hannah, 2000, (1958), Kondycja ludzka, Łagodzka A. (przeł.), Warszawa.

Białek Kinga, Biedrzycki Krzysztof, Dobosz-Leszczyńska Wioletta, Grochowalska Marzena, Kondratek Bartłomiej, Sułowska Agnieszka, Wróbel Iwona, 2015, Diagnoza umiejętności szóstoklasistów DUSZa, Warszawa.

Biedrzycki Krzysztof, Białek Kinga, Czajkowska Monika, 2013, Szkoła samodzielnego myślenia – raport z badań, Warszawa.

Dehaene Stanislas, 2021, (2020), Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd, Rossowski D. (przeł.), Kraków.

Dolata Roman (red.), 2015, Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w kasach IV-VI, Warszawa.

Eliasz Katarzyna, 2016, Edukacja demokratyczna według Hannah Arendt, „Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna”, Tom V, nr 1, s. 200-218.

Federowicz Michał, 2021, Relational Good(s) and Technology in Education, w: Hałas E., Manterys A. (red.), Relational Reason, Morals and Sociality, Berlin, s. 169-195.

Hausner Jerzy (red.), 2020, Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość systemurozwoju kompetencji w Polsce, Kraków.

Karpiński Marcin, Zambrowska Małgorzata, 2015, Nauczanie matematyki w szkole podstawowej, Warszawa.

Koc Krzysztof, 2020, Obywatelskość w edukacji humanistycznej (w duchu Hannah Arendt), „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, 37 (57), s. 41-59.

Kwieciński Zbigniew, 1992, Socjopatologia edukacji, Warszawa.

Ostrowska Barbara, Spalik Krzysztof (red.), 2012, Laboratorium myślenia. Diagnoza umiejętności gimnazjalistów w zakresie przedmiotów przyrodniczych, Warszawa.

Sloterdijk Peter, 2011, (2006), Gniew i czas. Esej polityczno-psychologiczny, Żychliński A. (przeł.), Warszawa.

Sloterdijk Peter, 2014, (2009), Musisz życie swe odmienić. O antropotechnice, Janiszewski J. (przeł.), Warszawa.

Sprawozdanie z seminarium i panelu dyskusyjnego, 2021, Sieradzki M., Bakunowicz G., Białek K. (oprac.), „Polonistyka. Innowacje”, nr 13, s. 203-210.

Szpotowicz Magdalena, 2015, Efekty nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym, Warszawa.

Wood David, 2006, Jak dzieci uczą się i myślą?, Kraków.

Wojciuk Anna, 2018, Empires of Knowledge In International Relations: Education science as sources of power for the state, Routledge, London and New York.