Facing the challenges of new humanistic education
PDF (Język Polski)

Keywords

Polish language didactics
literary studies
social and cultural contexts
theory and practice of reading

How to Cite

Michułka, D. (2022). Facing the challenges of new humanistic education. Polonistyka. Innowacje, (15), 35–46. https://doi.org/10.14746/pi.2022.15.4

Abstract

This review article entitled „Wobec wyzwań nowej edukacji humanistycznej” („Facing the challenges of new humanistic education”) takes up various issues of contemporary Polish language didactics, appearing in publications by Maria Kwiatkowska-Ratajczak and Michał Ratajczak. The article focuses on the authors’ long-term reflections on school Polish language education, both in the perspective of contemporary humanistic education and historical sources as well as widely understood literary tradition and social and cultural contexts. Both publications deserve to be appreciated due to the Authors’research conducted in the field of Polish language teaching – both in the context of didactic theory and teaching practices.

https://doi.org/10.14746/pi.2022.15.4
PDF (Język Polski)

References

Archipelag (nie tylko) dobrych myśli, 2020, Ratajczak M. (zebrał i oprac.), Poznań.

Brach-Czaina Jolanta, 1992, Szczeliny istnienia, Warszawa.

Bruner Jerome, Kultura edukacji, 2006, Brzozowska-Tereszkiewicz T. (przeł.), Kraków.

Cassirer Ernst, 1977, Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, Warszawa.

Czernek Bożena, Sikora Władysława, 1998, Jak pokazać uczniom, że Mickiewicz znał się na życiu. Polonista i fizyk na lekcji w klasie ósmej, „Nowa Polszczyzna”, nr 3.

Domańska Ewa, 2012, Historia egzystencjalna. Krytyczne studium narratywizmu i humanistyki zaangażowanej, Warszawa.

Inglot Mieczysław, 1991, Między dydaktyką literatury a dydaktyką kultury, w: Polono-Slavica Varsoviensia. Z metodyki literatury i języka polskiego, Handke R. (red.), Warszawa.

Janus-Sitarz Anna, 2009, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze, Kraków.

Kasprzak Paweł, Kłakówna Zofia Agnieszka, Kołodziej Piotr, Regiewicz Adam, Waligóra Janusz, 2016, Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, Toruń.

Kłakówna Zofia Agnieszka, 2016, Język polski. Wykłady z metodyki (Akademicki podręcznik myślenia o zawodzie szkolnego polonisty), Kraków.

Koc Krzysztof, 2018, Lekcje myślenia (obywatelskiego): edukacja polonistyczna wobec współczesnego świata, Poznań.

Koziołek Krystyna, 2017, Czas lektury, Katowice.

Koziołek Ryszard, 2019, Wiele tytułów, Wołowiec.

Kwiatkowska-Ratajczak Maria, 2021, Docenić szkołę. Dydaktyczna teoria i metodyczna praktyka, Poznań.

Literatura zaangażowana – koncepcje, programy, realizacje. Czy potrzebna nowa definicja?, 2006, Ziętek-Maciejczyk E. (red.), Warszawa.

Maternicki Jerzy, 2011, Aktywno-refleksyjny model kształcenia historycznego, w: Pogranicza historii. Studia i szkice, Rzeszów.

Melosik Zbyszko, 2015, Pedagogika i tożsamość młodzieży w kulturze kontroli i rozproszenia, w: Młodzież w dobie przemian społeczno-kulturowych, Segiet K. (red.), Poznań.

Nycz Ryszard, 2017, Nowa humanistyka w Polsce: kilka bardzo subiektywnych obserwacji, koniektur, refutacji, „Teksty Drugie”, nr 1, https://journals.ope¬nedition.org/td/1814 (dostęp: 15.09.2021).

The New Humanities Reader, 2015, Miller R.E., Spellmeyer K. (red.), Cengage Learning, Stanford, s. XXII-XXXIV.