Language education obligations in L1 and some aspects of poststructuralist linguistics
PDF (Język Polski)

Keywords

language education in L1
poststructuralist linguistics
humanistic orientation in language education

How to Cite

Nocoń, J. (2022). Language education obligations in L1 and some aspects of poststructuralist linguistics. Polonistyka. Innowacje, (15), 117–128. https://doi.org/10.14746/pi.2022.15.10

Abstract

The article is a part of the discussion on language education in L1 in a modern school. The vision presented in it is based on poststructuralist linguistic concepts, in which language is perceived in a non-systemic way, giving it a humanistic, anthropological-subjective, and cognitive dimension. The author discusses three good practice proposals as examples that fit into the presented didactic concept: in the first, writing character profiles was considered a story that interprets oneself and the world, in the second dictionary-phraseological exercises were assigned the function of changing the perception of reality, the third is an attempt to create a methodology based on the achievements of glottodidactics with regard to listening skills in L1. They are distinguished by their openness to the changing extracurricular reality, to the problems of the present day, to the related educational challenges and the subject of education.

https://doi.org/10.14746/pi.2022.15.10
PDF (Język Polski)

References

Anusiewicz Janusz, 1995, Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław.

Bartmiński Jerzy, 2007, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin.

Chyb-Winnicka Marta, 2021, Efektywne słuchanie w języku polskim jako ojczystym – diagnoza i profilaktyka, Opole. [wydruk komputerowy]

Cichocki Eryk, 2021, Bogacenie słownictwa wokół pojęć: Inny i Obcy. Eksperyment naturalny dydaktyczny w klasie VI szkoły podstawowej, Wrocław. [wydruk komputerowy]

Dudzik Maria, 1975, Badania eksperymentalne nad kształceniem słownictwa w wyższych klasach szkoły podstawowej, Wrocław.

Dudzik Maria, 1981, Badania eksperymentalne nad kształceniem słownictwa w szkole. Próba wykorzystania ich w dydaktyce uniwersyteckiej, „Kształcenie Językowe w Szkole”, nr 1, s. 115-125.

Grzegórzek Mirosław, 2020, Charakterystyka postaci w szkolnej edukacji polonistycznej, Kraków. [wydruk komputerowy]

Konys Mirosława, 1984, Porządkowanie świata, czyli o uczeniu pojęć, „Polonistyka”, nr 4, s. 275-279.

Nagajowa Maria, 1985, Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa.

Nocoń Jolanta (red.), 2015, Język a Edukacja 4. Wychowanie językowe, Opole.

Patrzałek Tadeusz, 1997, Dobre słuchanie, „Polonistyka”, nr 6, s. 364-370.

Patrzałek Tadeusz, 1998, Dobre słuchanie, „Polonistyka”, nr 2, s. 90-96.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół podstawowych i gimnazjów, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego, Dz.U. 1999 nr 14, poz. 129.

Stróżyński Klemens, 2001, Słuchanie a komunikacja, „Polonistyka”, nr 7, s. 401-405.

Śliwerski Bogusław, Paluch Michał, 2021, Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, Kraków.

Tabakowska Elżbieta, 2019, Językoznawstwo zastosowane, Kraków-Budapeszt-Syrakuzy.