A new, wonderful and accessible world
PDF (Język Polski)

Keywords

science subjects
scientific thinking
critical thinking
misconceptions
fake news
scientific uncertainty

How to Cite

Barbara E., & Chrzanowski, M. M. (2022). A new, wonderful and accessible world. Polonistyka. Innowacje, (15), 149–162. https://doi.org/10.14746/pi.2022.15.12

Abstract

Teaching science subjects is most often connoted with the transmission of information, facts and descriptions of phenomena – a well-established knowledge for students to acquire. During classes, there is usually no time for reflection on the nature of these subjects, and thus with their use to prepare the student for a slightly different world in which most of the information can be found on the web. Access to this information is immediate, but the quality varies greatly. Therefore, a young person should be equipped with the skills necessary to function consciously. Focusing attention on critical thinking, the application of the scientific method, or rather an attempt to shape “habitual” thinking according to the rules of this method, discussion of fake news, pseudoscience or scientific uncertainty seems to be extremely important. The publication attempts to indicate which skills can be developed in science classes with the verification and limitation of the content provided.

https://doi.org/10.14746/pi.2022.15.12
PDF (Język Polski)

References

Carroll Lewis, 2010, Alicja w Krainie Czarów, Kaniewska B. (przeł.), Warszawa.

Chrzanowski Marcin, Ostrowska E. Barbara, 2022, A student at school in PISA research – a consciouscitizen? – publikacja w monografii, która ukaże się w 2022.

Chrzanowski Marcin, Grajkowski Wojciech, Żuchowski Szymon, Spalik Krzysztof, Ostrowska E. Barbara, 2018, Vernacular Misconceptions in Teaching Science – Types and Causes, Journal of Turkish Science Education, vol 15, no. 4.

Domerecka Beata, Leśniewska Izabela, Sikora Ryszard, Tałan Piotr, 2017, Poradnik dla dyrektora szkoły podstawowej. Ramowe plany nauczania, http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=268

Dz.U. 2017, poz. 59, 949 i 2203

Dz.U. 2018, poz. 467

Dz.U. 2019, poz. 991

https://katarzynaswiatkowska.pl/?fbclid=IwAR2VPrFZ4hxkrtHfmFnM94zyZa4aGVj_gPd8dCGpzJuPzuhu5hHTgjXtDWU (dostęp: 9.11.2021).

http://www.criticalthinking.pl/czym-jest-krytyczne-myslenie/ (dostęp: 03.11.2021).

Krawczyk Ewa, Weiner January, Belowski Jacek, 2019, Nie dajcie się wkręcić Szarlatanom. Posłuchaj, co o zdrowiu mówi nauka!, Bielsko-Biała.

Lasi H., Fettke P., Kemper HG. et al. Industry 4.0. Bus Inf Syst Eng 6, 239–242 (2014), https://doi.org/10.1007/s12599-014-0334-4

Markowska Anna, Lechowicz Maciej, Grajkowski Wojciech, Chrzanowski Marcin, Spalik Krzysztof, Borgensztajn Joanna, Ostrowska E.Barbara, Musialik Małgorzata, 2014, Błędne przekonania w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa”, nr 4, (56-66).

November Alan, Mull Brian, 2012, Why More Schools Aren’t Teaching Web Literacy and How They Can Start, NovemberLearning.com.

OECD, 2012, Spojrzenie na edukację.

*Re-wizje. Jaka będzie Polska za 10 lat?, 2015, https://www.scdn.pl/images/stories/RAPORTY2015/02.pdf (dostęp: 03.11.2021).

Skuza Zbigniew A., 2006, Ginące zawody w Polsce, z serii: Ocalić od Zapomnienia, Warszawa.

Stanowisko 18. Zespołu ds. COVID-19 przy prezesie PAN 2021, Komunikacja publiczna w czasie pandemii – przejrzystość i odpowiedzialność, https://bip.pan.pl/artykul/209/720/komunikacja-publiczna-w-czasie-pandemii-przejrzystosc-i-odpowiedzialnosc-stanowisko-nr-18-z-29-lipca-2021-r (dostęp: 09.11.2021).

Ściślewska Patrycja, Chrzanowski Marcin, Barbara E. Ostrowska, 2021, Fake newsy a edukacja, Warszawa.

Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych. Pomiar zadania testowe z komentarzami. 2010, Ostrowska B., Spalik K. (red.), Warszawa, http://eduentuzjasci.pl/pliki/umiejetnosci.pdf (dostęp: 03 11 2021).

Wiggins Grant, McTighe Jay, 2005, Understanding by Design (2nd ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development ASCD.

Woch Renata, Pokojska Justyna, Paliński Michał, 2017, Aktywni+ przyszłość rynku pracy, https://www.delab.uw.edu.pl/raporty/aktywni-przyszlosc-rynku-pracy (dostęp: 03. 11. 2021).

Zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 i z dnia 22 maja 2018.