Visualization of reading in the era of reading crisis as an amalgam of creative imagination
PDF (Język Polski)

How to Cite

Kotarba, E. K. (2023). Visualization of reading in the era of reading crisis as an amalgam of creative imagination. Polonistyka. Innowacje, (16), 187–200. https://doi.org/10.14746/pi.2022.16.15

Abstract

-

https://doi.org/10.14746/pi.2022.16.15
PDF (Język Polski)

References

Bolecki Włodzimierz, 1982, Język poetycki i proza: twórczość Brunona Schulza, w: Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Wrocław.

Borowiecka Ewa, 1986, Poznawcza wartość sztuki, Lublin.

Chemperek Dariusz, Kalbarczyk Adam, Trześniowski Dariusz, 2014, Nowe. Zrozumieć tekst, zrozumieć człowieka. Dwudziestolecie międzywojenne (awangarda) – powojenna nowoczesność. Klasa 3. Kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym. Podręcznik do języka polskiego dla liceum i technikum, Warszawa.

Cieloch-Niewiadomska Joanna, 2015. Szkoła nieczytania, https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/4._joanna_cieloch-niewiadomska_-_szkola_nieczytania.pdf (dostęp: 20.07.2021).

Fauconnier Gilles, Turner Mark, 1998, Conceptual Integration Network, „Cognitive Science” 22-I, 133-187. https://doi.org/10.1207/s15516709cog2202_1 DOI: https://doi.org/10.1207/s15516709cog2202_1

Fauconnier Gilles, Turner Mark, 2001, Tworzenie amalgamatów jako jeden z głównych procesów w gramatyce, w: Kubiński W., Stanulewicz D. (red.), Językoznawstwo kognitywne II. Zjawiska pragmatyczne, Gdańsk, s. 173-211.

Ficowski Jerzy, 1975, Regiony wielkiej herezji. Szkice o życiu i twórczości Brunona Schulza, Kraków.

Ficowski Jerzy, 1985, Okolice sklepów cynamonowych. Szkice, przyczynki, impresje, Kraków-Wrocław.

Ficowski Jerzy, 2002, Regiony wielkiej herezji i okolice. Bruno Schulz i jego mitologia, Sejny.

Janus-Sitarz Anna, 2009, Kryzys lektury na tle innych kryzysów cywilizacyjnych. w: Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole, Kraków, s. 27-96.

Janus-Sitarz Anna, 2011, Najpierw trzeba chcieć czytać. Studenci zachęcają licealistów do lektury. w: Szkolna lektura bliżej teraźniejszości, Kraków, s. 273-286.

Janus-Sitarz Anna, 2016, W poszukiwaniu czytelnika: diagnozy, inspiracje, rekomendacje, Kraków.

Januszek Henryk, Sikora Jan, 2000, Podstawy socjologii, Poznań.

Jarzębski Jerzy, 1989, Wstęp. w: Bruno Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, Wrocław.

Jarzębski Jerzy, 1984, Powieść jako autokreacja, Kraków.

Jarzębski Jerzy, 1999, Schulz, Wrocław.

Jarzębski Jerzy, 2005, Prowincja centrum. Przypisy do Schulza, Kraków.

Karwowska Marzena, 2015, Antropologia wyobraźni twórczej w badaniach literackich. Świat wyobrażony Brunona Schulza, Łódź. https://doi.org/10.18778/7969-546-1 DOI: https://doi.org/10.18778/7969-546-1

Kosiński Marcin, 2007, Teoria metafory pojęciowej a teoria amalgamatów. Rozważania na marginesie analizy Głosu w sprawie pornografii Wisławy Szymborskiej, w: Libura A., Amalgamaty kognitywne w sztuce, Kraków, s. 95-111.

Kotarba Elżbieta, 2020, Multimedialny moduł tematyczny (MMT) czyli o głośnym czytaniu jako aksjologicznej edukacji na lekcjach polskiego w szkole średniej, „Annales Universitas Mariae Curie-Skłodowska. Educatio Nova”, Vol. V, s. 132-147. https://doi.org/10.17951/en.2020.5.131-147 DOI: https://doi.org/10.17951/en.2020.5.131-147

Libura Agnieszka, 2007, Amalgamaty kognitywne w sztuce, Kraków.

Lipski Jan Józef, 1985, Schulz Bruno, w: Literatura Polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom II, Warszawa.

Łotman Jurij, 1976, Problemy przestrzeni artystycznej, „Pamiętnik Literacki”, z. 1.

Markowski Michał Paweł, 2012, Powszechna rozwiązłość. Schulz, egzystencja, literatura, Kraków. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/53993/markowski_powszechna_rozwiazlosc_schulz_egzystencja_literatura_2012.pdf?sequence=3&isAllowed=y (dostęp: 21.07.2021).

Maron Marcin, 2014, Między mitem a historią. Tajemnica filmowego języka «Sanatorium pod Klepsydrą» Wojciech J. Hasa, w: Lubelski T. (red.),Od Mickiewicza do Masłowskiej. Adaptacje filmowe literatury polskiej, Kraków, s. 222-251.

Morbitzer Janusz, 2012, Medialność a sprawność edukacyjna ucznia, „Edukacja i Dialog”, nr 11/12.

Morbitzer Janusz, 2014, O wychowaniu w świecie nowych mediów: zarys problematyki, „Labor et Educatio” 2, 119-143. https://www.bazhum.muzhp.pl/media/files/Labor_et_Educatio/Labor_et_Educatio-r2014-t2/Labor_et_Educatio-r2014-t2-s119-143/Labor_et_Educatio-r2014-t2-s119-143.pdf (dostęp: 02.08. 2021).

Morbitzer Janusz, 2016, Medialny świat a intelektualny potencjał współczesnych uczniów, „Nowa Szkoła”, nr 4.

Nęcka Edward, Orzechowski Jarosław, Szymura Błażej, Wichary Szymon, 2020, Psychologia poznawcza, Warszawa.

Olchanowski Tomasz, 2001, Jungowska interpretacja mitu ojca w prozie Brunona Schulza, Białystok.

Panas Władysław, 1974, «Regiony czystej poezji». O koncepcji języka w prozie Brunona Schulza, „Roczniki Humanistyczne”, 1/1974.

Panas Władysław, 1997, Księga blasku. Traktat o kabale w prozie Brunona Schulza, Lublin.

Panas Władysław, 2001, Bruno od Mesjasza. Rzecz o dwóch ekslibrisach oraz jednym obrazie i kilkudziesięciu rysunkach Brunona Schulza, Lublin.

Podstawa programowa z komentarzami http://www.bc.ore.edu.pl/Content/232/Tom+2+J%C4%99zyk+polski+w+szkole+podstawowej%2C+gimnazjum+i+liceum.pdf (dostęp: 02.08.2021).

Prensky Marc, 2001, Digital Natives, Digital Immigrants, https://doi.org/10.1055/a-1372-2015 (dostęp: 02.08.2021). DOI: https://doi.org/10.1055/a-1372-2015

Schulz Bruno, 2011, Sklepy cynamonowe. Sanatorium pod klepsydrą, Kraków.

Speina Jerzy, 1972, Bruno Schulz (Z zagadnień kreacjonizmu), Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Filologia Polska, z. 9 (48), s. 59-82. https://kpbc.umk.pl/dlibra/doccontent?id=20656&dirids=1 (dostęp: 21.07.2021).

Speina Jerzy, 1974, Bankructwo realności. Proza Brunona Schulza, Warszawa-Poznań.

Stala Krzysztof, 1995, Na marginesach rzeczywistości. O paradoksach przedstawiania w twórczości Brunona Schulza, Warszawa.

Ślósarz Anna, 2019, Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematyzmem a kreatywnością, Warszawa.

Ślósarz Anna, 2018, Interpretanty lektur. Produkty medialnego przemysłu. Multimedialne moduły tematyczne jako dydaktyczny instrument, Kraków.

www.brunoschulz.org (dostęp: 20.07.2021). DOI: https://doi.org/10.1055/s-0040-1722777