School antinomies and extracurricular reading
PDF (Język Polski)

Keywords

readership
reading motivations
lower secondary school
primary school
literature
education
strategies of teaching literature in school

How to Cite

Zasacka, Z. (2015). School antinomies and extracurricular reading. Polonistyka. Innowacje, (2), 35–50. https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.3

Abstract

The paper reviews the students’ attitudes towards literature present on polish language lessons. It focused on the components forming these attitudes, which come from antinomies between reading experiences in leisure time and compulsory school reading. The paper is based on the results of the study on children and young people readership, particularly the results of qualitative stage of that research: 48 IDI (Individual In-depth Interviews) with students at the end of education in primary school and lower secondary school. There are put some tips for teachers of Polish language and literature supporting them in evoking students reading motivations, specially intrinsic ones.

https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.3
PDF (Język Polski)

References

Biedrzycki Krzysztof, i in., 2015, Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej. Raport z badania, Warszawa.

Bordzoł Piotr, Zasacka Zofia, 2014, Nauczyciele języka polskiego, w: Liczą się nauczyciele. Raport o stanie edukacji 2013, Warszawa, s. 161-184.

Brophy Jere, 2010, Motywowanie uczniów do nauki, Kruszewski K. (przeł), Warszawa.

Guthrie John T., Alao Solomon, Rinehart Jennifer M., Engagement in reading for young adolescents, “Journal of Adolescent and Adult Literacy” 40, s. 438-446.

Guthrie John T., Wigfield Alan, 2000, Engagement and motivation in reading, w: Handbook of reading research: Volume III , Kamil M.L., Mosenthal P.B., Pearson P.D., & Barr R. (red.), New York, s. 403-422.

Klejnocki Jarosław, 2013, Czytanie powinno być przygodą, „Polonistyka”, nr 6, s. 8-9.

Martuszewska Anna, 2007, Radosne gry. O grach/zabawach literackich, Gdańsk.

Peterson Richard, A., Kern Roger, M., 1996, Changing Highbrow Taste: From Snob to Omnivore, „American Sociological Review”, nr 5, s. 900-907.

Puzynina Jadwiga, 2003, Miejsce wartości w językowym obrazie świata, w: Bartmiński J. (red.), Język w kręgu wartości. Studia semantyczne, Lublin.

Straus Grażyna, 2005, Modelowi sukcesorzy, indywidualiści, eklektycy, Warszawa.

Zasacka Zofia, 2008, Nastoletni czytelnicy, Warszawa.

Zasacka Zofia, 2012, Natolatki i książki – od czytania codziennego do unikania, „Edukacja” nr 2, s. 20-36.

Zasacka Zofia, 2014, Czytelnictwo dzieci i młodzieży, Warszawa.

Zunshine Lisa, 2006, Why we read fiction. Theory of mind and novel, The Ohio State University Press, Columbus 2006.