Abstract
The theme of the article is to create educational relationships in the work of a Polish language teacher. That relationship is the basis for creating ties between young and adults, and consists of several components. Firstly, boundaries and consequences as a framework for both sides. Secondly, time that the teacher should devote to students. Thirdly, the dialogue, which consists of formulating a friendly message, the ability to express emotions and attitudes focused on listening. The specificity of a educational relationship also builds classroom management style, which may be based on permissive attitude, restrictive or cooperating. The whole is crowned with the effectiveness of teacher performance based on specific skills and self-awareness.
References
Berne Eric, 1987, W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa.
Budniowski Adam., Dąbrowski Dorota, Gąsior Urszula, Macioł Stanisław, 2012, Pracodawcy o poszukiwanych kompetencjach i kwalifikacjach absolwentów uczelni – wyniki badań, www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/46.id/946 (dostęp: 13.10.2015).
Gordon Thomas, 1995, Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa.
Herbert Martin, 2005, Co wolno dziecku? Rozsądne ustalanie granic, Gdańsk.
Janowski Andrzej, 1995, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa.
Janus-Sitarz Anna, 2008, Uwierzyć w potęgę wartości, w: Janus-Sitarz A. (red.), Wartościowanie a edukacja polonistyczna, Kraków.
Jull Jasper, 2014, Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli
i rodziców, Podkowa Leśna.
Kupisiewicz Czesław, 1996, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa.
MacKenzie Robert, 2008, Kiedy pozwolić, kiedy zabronić w klasie, Gdańsk.
Madalińska-Michalak Joanna, Góralska Renata, 2012, Kompetencje emocjonalne nauczyciela, Warszawa.
Montessori Maria, 2005, Domy dziecięce, Warszawa.
Montessori Maria, 1989, The Child, Society and the World, Oxford.
Rosenberg Marshall, 2008, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Warszawa.
Sujak Elżbieta, 2008, Psychologia komunikacji, Kraków.