Can you read? The psychoeducational potential of novels by Emilia Kiereś
PDF (Język Polski)

Keywords

Emilia Kiereś
metal series
orphanhood
illness
death

How to Cite

Kwiatkowska, A. (2023). Can you read? The psychoeducational potential of novels by Emilia Kiereś. Polonistyka. Innowacje, (18), 103–114. https://doi.org/10.14746/pi.2023.18.8

Abstract

Emilia Kiereś is the author of fantasy novels for older children and realistic novels for younger children. The latter, targeting six-year-olds and slightly older readers, presents the main characters overcoming their troubles with the power of stories and the support of their families. Books have an important place in the world depicted in the novels under discussion, but they are not the only source of encouragement or the means to solve problems. Children acquire their knowledge primarily from conversations with their loved ones. It is from them that they learn responsibility and independence in their relationships. It is the trust that caregivers place in their youngest protagonists that is conducive to their development. Emilia Kiereś's novels teach empathy, kindness, and help to overcome shyness. They provide an excellent inspiration for conversations with children and can be treated as psychoeducational readings.

https://doi.org/10.14746/pi.2023.18.8
PDF (Język Polski)

References

Bajorek Anna, 2021, Bajka terapeutyczna w propozycji edukacyjnej przedszkola, w: Noosfera literacka. Problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci, Ungeheuer-Gołąb A., Chrobak M. (red.), Rzeszów, s. 257-266.

Dymel-Trzebiatowska Hanna, 2014, W poszukiwaniu odrobiny pocieszenia. Biblioterapeutyczny potencjał utworów Astrid Lindgren z perspektywy narratologii i psychoanalizy literackiej, Gdańsk.

Heska Kwaśniewicz Krystyna, 2014, Jak płynie „Rzeka” przez ludzkie życie, „Guliwer”, nr 4, s. 59-61.

Kiereś Emilia, 2010, Srebrny dzwoneczek, Łódź.

Kiereś Emilia, 2018, Miedziany listek, Łódź.

Kiereś Emilia, 2019, Złota gwiazdka, Łódź.

Kiereś Emilia, 2022, Cynowy rycerzyk, Łódź.

Kostecka Weronika, 2021, Wartość fantazjowania. Wzorce zachowań autoterapeutycznych we współczesnej prozie dla dzieci, w: Noosfera literacka. Problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci, Ungeheuer-Gołąb A., Chrobak M. (red.), Rzeszów, s. 237-249.

Kulus Magdalena, 2013, Wszystko minie, „Guliwer”, nr 4, s. 66-67.

Molicka Maria, 2002, Bajkoterapia. O lekach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań.

Papuzińska Joanna, 2008, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku, Warszawa.