Abstract
The aim of this paper is to present the concept, course and effects of bachelor’s seminar with the linguistics-glottodidactics profile, conducted at Polish studies aimed at Chinese-speaking students. Its important task was to develop the metalinguistic awareness of foreign students. In the article, we try to show that by taking up in bachelor’s these issues combining theoretical aspects of word formation and its practical application in teaching Polish as a foreign language, it becomes possible, on the one hand, to harmoniously develop: a) knowledge about the structure and functioning of the language system and b) competences of conducting linguistic research and methods of teaching Polish, and on the other – developing language skills.
References
Bakuła Kordian, 2012, O świadomości językowej, krytycznej świadomości językowej i nauczaniu języka, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Kształcenie Językowe”, nr 10 (20), s. 9-20.
Bucko Dominika, Banach Małgorzata, 2022, Wyzwania oraz sposoby wsparcia chińskich studentów przygotowujących prace licencjackie. Zajęcia wspomagające seminarium, w: Czerkies T., Prizel-Kania A. (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Kraków, s. 165-178. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381388238.09
Bucko Dominika, Wawrzeń Marzena, 2023, Cele uczenia się i nauczania języka polskiego jako obcego na studiach polskich dla cudzoziemców. Analiza potrzeb językowych studentów i implikacje dydaktyczne, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 30, s. 21-41. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.02
Czerkies Tamara, 2022, Co nosimy w sobie jak pieczęć? O próbach przełamywania wzorów myślenia oraz rozwijania świadomości kulturowej, w: Czerkies T., Prizel-Kania A. (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Biblioteka „LingVariów” Glottodydaktyka, t. 23, Kraków, s. 133-152. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381388238.07
Czerkies Tamara, 2022, Prace licencjackie chińskich studentów powstałe na zakończenie I edycji programu, czyli przekraczanie granic własnego świata, w: Czerkies T., Prizel-Kania A. (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Biblioteka „LingVariów” Glottodydaktyka, t. 23, Kraków, s. 201-220. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381388238.11
Derwojedowa Magdalena, Karaś Halina, Kopcińska Dorota (red.), 2005, Język polski. Kompendium, Warszawa.
Garncarek Piotr, 2021, Adres kulturowy w nauczaniu języka obcego, w: Seretny A., Lipińska E. (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, „Metodyka Nauczania Języka Polskiego jako Obcego”, t. 12, Kraków, s. 295-312.
Gaze Mateusz, 2022, Miejsce słowotwórstwa w nauczaniu języka polskiego jako obcego – głos w dyskusji, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 29, s. 245-259. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.16
Grochala Beata, 2023, Studia polskie z językiem angielskim na Uniwersytecie Łódzkim – interwencja kryzysowa czy pomysł na przyszłość?, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 30, s. 43-56. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.03
Grzegorczykowa Renata, 1984, Zarys słowotwórstwa polskiego. Słowotwórstwo opisowe, Warszawa.
Grzegorczykowa Renata, Puzynina Jadwiga, 1979, Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego. Rzeczowniki sufiksalne rodzime, Warszawa.
Grzegorczykowa Renata, Puzynina Jadwiga, 1998a, Problemy ogólne słowotwórstwa, w: Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego, t. 2: Morfologia, s. 361-388.
Grzegorczykowa Renata, Puzynina Jadwiga, 1998b, Rzeczownik, w: Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego, t. 2: Morfologia, s. 389-468.
Gworys Monika, 2017, W poszukiwaniu złotego środka – wybór metody nauczania języka polskiego jako obcego studentów z Chin (Na podstawie obserwacji przeprowadzonych w Szkole Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców Uniwersytetu Wrocławskiego), „Kwartalnik Polonicum” nr 25, Warszawa.
Horbatowski Piotr, 2022, Program seminarium licencjackiego w odniesieniu do nowych wyzwań stojących przed studiami polonistycznymi w Chinach, w: Czerkies T., Prizel-Kania A. (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Biblioteka „LingVariów” Glottodydaktyka, t. 23, Kraków, s. 181-199. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381388238.10
Janowska Iwona, 2022, Program kształcenia językowego na kierunku studia polskie – język, kultura, społeczeństwo, w: Czerkies T., Prizel-Kania A. (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Kraków, s. 39-56. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381388238.02
Kajak Piotr, 2021, Instrumenty promocji polszczyzny w świecie: „Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia”, „Poradnik Językowy”, z. 5, s. 72-91. DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2021.5.6
Kim Yongdeog (red.), 2018, „Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia”, rocznik 2018/2019, Seul.
Kita Małgorzata, 2017, Wybieram gramatykę, Katowice.
Komorowska Hanna, 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Krasowicz-Kupis Grażyna, 2004, Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin.
Kupisiewicz Czesław, 2012, Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Kraków.
Maciołek Marcin, 2021, Słowotwórstwo w nauczaniu języka polskiego jako obcego – ograniczenia i możliwości, „Roczniki Humanistyczne”, t. 69, z. 10, s. 57-72. DOI: https://doi.org/10.18290/rh216910-4
Malejka Jagna, 2021, Nowe wyzwania glottodydaktyki polonistycznej w Chińskiej Republice Ludowej, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, 30, s. 187-206. DOI: https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.12
Morita Kōji. (red.), 2015, „Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia”, rocznik 2014/2015, Tokio.
Polański Kazimierz (red.), 1999, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław.
Ruszer Andrzej, 2015, Prace licencjackie w Pekinie – język polski narzędziem czy przedmiotem refleksji?, w: Morita K. (red.), „Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia”, rocznik 2014/2015, Tokio, s. 183-194.
Ruszer Andrzej, 2018, Licencjaty w Chinach – rekonesans: wyzwania w nauczaniu sprawności pisania, w: Kim Y. (red.), „Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia”, rocznik 2018/2019, Seul, s. 365-374.
Rutkowska Ewa, 2017, Zagadnienia językowe sprawiające trudność studentom chińskojęzycznym w przyswajaniu języka polskiego (na podstawie pisemnej części certyfikatowych testów przykładowych dla poziomu B1), w: „Spotkania polonistyk trzech krajów – Chiny, Korea, Japonia”, rocznik 2016/2017, Kanton, s. 427-443.
Seretny Anna, 2015, Słownictwo w dydaktyce języka, Kraków.
Seretny Anna, 2021, O semantyczny wymiar słowotwórstwa, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 28, s. 221-238. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.15
Seretny Anna, Lipińska Ewa, 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Seretny Anna, Stefańczyk Wiesław, 2015, Między gramatyką a słownikiem – słowotwórstwo w perspektywie glottodydaktycznej, „Postscriptum Polonistyczne” 2 (16), s. 45-61.
Sękowska Elżbieta, Xin Lin, 2021, Czy styl wypowiedzi pisemnych chińskich studentów nosi cechy etniczne?, w: Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Jasińska A., Kajak P., Wegner T. (red.), Warszawa, s. 129-140. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143.pp.129-140
SGJP – Woliński Marcin, Saloni Zygmunt, Wołosz Robert, Gruszczyński Włodzimierz i in., 2020, Słownik gramatyczny języka polskiego, wyd. IV, dostępny w Internecie: https://sgjp.pl.
SJPD – Doroszewski Witold (red.), 1958-1969, Słownik języka polskiego, t. 1-11, Warszawa.
Tokarski Jan, 2001, Fleksja polska, Warszawa.
WSJP – Wielki słownik języka polskiego, Żmigrodzki P. (red.), dostępny w Internecie: https://wsjp.pl/.
Żmigrodzki Piotr i in. (red.), 2018, Wielki słownik języka polskiego PAN. Koncepcja. Geneza. Zasady opracowania, Kraków. DOI: https://doi.org/10.17651/WSJP2018
License
Copyright (c) 2024 Małgorzata Gębka-Wolak, Iwona Kaproń-Charzyńska, Joanna Kamper-Warejko, Krystyna Bojałkowska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.