Abstract
The article discusses the problem of how the topic of work and professional life functions in the process teaching Polish language and culture to foreign students and adults. Thanks to the teaching materials presented in classes, including textbooks and exercises, learners reconstruct images of the Polish labour market, as well as images of Polish men and women who work in various professions, often combining professional duties with childcare responsibilities. Foreigners learn how a job interview might proceed, how they should write their CV and a motivational letter. They only that the way of establishing an employment relationship in Poland may vary. The article proposes exercises that are based on authentic legal texts, which introduce specialised vocabulary and show how an employment contract differs from a contract of mandate and a contract for specific work. The analysis of different types of employment contracts should enable learners of Polish as a foreign language to function more efficiently in the Polish labour market.
References
Bawej Izabela, 2013, O języku specjalistycznym w kontekście kulturowym na przykładzie błędnego użycia języka niemieckiego w liście motywacyjnym, „Neofilolog” 2013, nr 41/1, s. 37-50.
Bączar Katarzyna, 2023, O tekstach autentycznych w nauczaniu języka obcego w szkole średniej, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 35-42.
Białek Magdalena, 2018, Rozgrzewka językowa na lekcji języka obcego a dydaktyka konstruktywistyczna – kilka uwag, „Językoznawstwo”, nr 1 (12), s. 181-194. DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.12/2018_181-194
Biel Łucja, 2001, Terminologia, frazeologia i stylistyka umowy o pracę oraz contract of employment i statement of employment particulars, „Lingua Legis”, nr 19, s. 47-62.
Burzyńska-Kamieniecka Anna, 2019, Praktyka upraszczania tekstów w dydaktyce języka polskiego jako obcego (dawniej i dziś), „Oblicza Komunikacji”, nr 11, s. 168-186.
Czerkies Tamara, 2012, Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej), Kraków.
Gass Susan, 2023, Input and interaction, w: Doughty C.J., Long M.H. (red.), The Handbook of Second Language Acquisition, Wiley-Blackwell, s. 224-255. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470756492.ch9
Gębal Przemysław E., 2016, Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, s. 19-33. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.02
Gębal Przemysław E., 2006, Realia i kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: Lipińska E., Seretny A. (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 205-242.
Gębal Przemysław E., Kołsut Sławomira, 2016, Nauczanie języka polskiego jako obcego dla potrzeb zawodowych: profile kompetencji językowych w komunikacji specjalistycznej, w: Gębal P.E., Janowska I. (red.), O lepsze jutro studiów polonistycznych w świecie: glottodydaktyka polonistyczna dziś, Kraków, s. 69-85.
Gębal Przemysław E., Miodunka Władysław T., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa.
Gębka-Wolak Małgorzata, 2014, Wstępne uwagi o normie składniowej aktów prawnych, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, nr 28, s. 25-37. DOI: https://doi.org/10.14746/psj.2014.28.2
Grucza Sambor, 2007, Glottodydaktyka specjalistyczna. Część I. Założenia lingwistyczne dydaktyki języków specjalistycznych, „Przegląd Glottodydaktyczny” 23, s. 7-20.
Heyd Geutraude, 1990, Deutsch lehren, Frankfurt am Main.
Jasińska Agnieszka, Szymkiewicz Aneta, Małolepsza Małgorzata, 2010, Polski w pracy, Berlin.
Malinowska Ewa, 2021, Polszczyzna urzędowa i jej warianty, „Stylistyka”, nr 18, s. 55-64.
Niesporek-Szamburska Bernadeta, 2017, Method or approach-between didactics of the mother tongue and glottodidactics, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 8”, s. 136-144.
Niesporek-Szamburska Bernadeta, 2019, Rozumienie „funkcjonalnego podejścia do nauki o języku” w planie ramowym (podstawie) oraz w jego realizacji, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguage Polonae Partinentia”, s. 228-239. DOI: https://doi.org/10.24917/20820909.10.20
Rabiej Agnieszka, 2015, Podejścia do błędów i ich poprawy we współczesnej glottodydaktyce, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, z. 22, s. 61-73. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.04
Rybka Małgorzata, Wrześniewska-Pietrzak Marta, 2021, Różni ale tacy sami? – stereotypy związane z płcią w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego (poziom A1 i A2), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica”, z. 55, s. 221-255. DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6077.55.14
Sielatycki Mirosław, 2005, Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej, „Internetowy Magazyn CODN”, nr 3, http://regal.cen.uni.wroc.pl/annex/15projekty_sw_pdf/15projekty_sw_02_sielatycki.pdf, (dostęp: 1.03.2024).
Skudrzyk Aldona, 2020, Od prorokini do marszałkini, czyli o derywacji w miarę potrzeb, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, z. 15, s. 247-254. DOI: https://doi.org/10.24917/20831765.15.20
Sośniak Łukasz SJ, 2020, Papież: obmowa jest gorszą zarazą niż koronawirus, https://www.vaticannews.va/pl/papiez/news/2020-09/papiez-franciszekangelus-0609.html, (dostęp: 1.03.2024).
Szczepankowska Irena, 2005, Kształcenie kompetencji komunikacyjnej Polaków w zakresie prawa – tradycja i współczesność. Wnioski dla przyszłej polityki edukacyjnej, w: Gajda S., Markowski A., Porayski-Pomsta J. (red.), Polska polityka komunikacyjno-językowa wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa, s. 197-205.
Szymańska Marta, 2018, Co to znaczy uczyć funkcjonalnie? Próba odpowiedzi, w: Guzy A., Krzyżyk D., Ochwat M., Wójcik-Dudek M. (red.), W krajobraz literacko-kulturowy i językowy wpisane… Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Bernadecie Niesporek-Szamburskiej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej, Katowice.
Węgrzak Ewa, Bambrowicz Olga, 2021, Raport dotyczący uwarunkowań i okoliczności towarzyszących nauczaniu języka polskiego specjalistycznego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.
Wiśniewska Agnieszka, Kokot Anna, Jasnos Marzena, Busiło Samanta, 2014, Chcę pracować w Polsce. Podręcznik do nauki specjalistycznego języka polskiego jako obcego, Warszawa.
Wojtak Maria, 1993, Styl urzędowy, w: Bartmiński J. (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, Współczesny język polski, Wrocław, s. 149-161.
Woźniak Ewa, 2014, Język a emancypacja, feminizm, gender, „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” 60, s. 295-312.
Wronkowska Sławomira, Zieliński Maciej, 2021, Komentarz do Zasad techniki prawodawczej, Warszawa.
Ziółkowski Przemysław, 2015, Teoretyczne podstawy kształcenia. Skrypt dla studentów, Bydgoszcz.
Żydek-Bednarczuk Urszula, 2012, Kompetencja międzykulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (10), s. 19-30.
License
Copyright (c) 2024 Weronika Kosmalska, Małgorzata Rybka

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
