Abstract
The article presents views on the patriotic education of children and young people in the Kingdom of Belgium in the context of complementary educational activities in ethnic schools. Patriotic education beyond teaching Polish language, is for Poles living abroad, one of the most important tasks of facultative (ethnic) school activities shaping Polish cultural identity. A sense of patriotism is shaped not only through the acquisition of knowledge passed on by parents and teachers, but also through active participation in the most important national anniversary celebrations of National Constitution Day (May 3), Polish Flag Day and the Day of Poles and Poles Abroad (May 2) as well as Independence Day (November 11).
References
Brzozowska Małgorzata, 2014, Kłopotliwa miłość. Patriotyzm w polskich dyskursach publicystycznych, Lublin.
Chałas Krystyna, Kowalczyk Stanisław, 2006, Wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym. Elementy teorii i praktyki, Lublin-Kielce.
Chrobot Jarosław, 2021, Rozwijanie wartości patriotycznych wśród młodzieży, Płock.
Drzeżdżon Wojciech, 2013, Patriotyzm jako wartość w systemie edukacyjnym i wychowawczym, „Język- Szkoła- Religia”, 8/1, s. 70-80.
Frątczak Jan, 2011, O wychowaniu patriotycznym w szkole, „Nauczyciel i Szkoła” 1 (49), s. 111-121.
Dziewiecki Marek, 2018, Wychowanie patriotyczne dzisiaj, „Zeszyty Formacji Katechetów”, nr 4, s. 25-31.
Jabłońska-Deptuła Ewa, 1985, Kościół – Religia – Patriotyzm (Polska, 1764-1864), Warszawa.
Jastrzębska-Golonka Danuta, 2019, Wychowanie patriotyczne w działalności oświatowej polskiej emigracji niepodległościowej na przykładzie Wielkiej Brytanii w latach 1945-1990. „Dzieje Najnowsze”, Rocznik LI – 2019, 2, s. 67-89. DOI: https://doi.org/10.12775/DN.2019.2.04
Kołodziejski, Maciej, 2015, Zajęcia pozalekcyjne w formie chórów w wybranych płockich szkołach podstawowych.
Kujawiński Jerzy, 2010, Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, Poznań.
Lewińska Aneta, 2019, Dla orientacji kolegów spisałem...: o szkole w kronikach szkół wiejskich z Pomorza z lat 1920-1989, Pelplin.
Mosiek Piotr, 2016, Edukacja wobec procesu kształtowania tożsamości współczesnej młodzieży. Od patriotyzmu po aktywizację społeczną, Leszno.
Tytko Marek Mariusz, 2010, Mistrz i uczeń. Elementy koncepcji K. Twardowskiego, W. Stróżewskiego i K. Ostrowskiej, „Wychowawca. Miesięcznik Nauczycieli i Wychowawców” nr 1 (205), s. 16-17.
Zwoliński Andrzej, 2015, Wychowanie do patriotyzmu, „Labor et Educatio” nr 3, s. 355-375.
Źródło: Strona internetowa Centrum Kultury i Języka Polskiego – Daskalia, http://daskalia.eu/ (dostęp: 25.01.2024).
Źródło: Strona internetowa Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, https://www.gov.pl/web/kultura/dzien-flagi-rzeczypospolitej-polskiej-orazdzien-polonii-i-polakow-za-granica (dostęp: 25.01.2024).
Źródło: Strona internetowa Polskiej Macierzy Szkolnej w Belgii, https://www.pmsz.be/o-nas (dostęp: 25.01.2024).
Źródło: Strona internetowa Les Polonais du Centre. https://lespolonaisducentre.wordpress.com/2018/05/07/738-swiatowy-dzien-flagi-dzien-polonii-w-belgii-6-05-20188/ (dostęp: 15.01.2024).
Źródło: Strona internetowa Stowarzyszenia Wspólnota Polska, http://wspolnotapolska.org.pl/wiadomosci.php?id=6570 (dostęp: 15.01.2024).
Źródło: Strona internetowa Ministerstwa Oświaty we Flandrii, https://www.vlaanderen.be/onderwijs-en-vorming/organisatie-van-hetonderwijs/leerstof/onderwijsdoelen (dostęp: 15.01.2024).
Źródło: Strona internetowa radia i telewizji vrt (Belgia – Flandria). https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/01/jongeren-houden-klimaatacties/ (dostęp: 01.02.2024).
Źródło: Strona internetowa portalu internetowego. https://ambrassade.be/nl/nieuws/doe-mee-aan-de-mars-tegen-racisme-in-je-buurt-op-zondag-19-maart, (dostęp: 01.02.2024).
Źródło: Strona internetowa portalu internetowego. https://www.dms-educatief.eu/thema/lhbtiq/de-coming-out-day (dostęp: 01.02.2024).
Źródło: Dziennik Ustaw RP, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001652/O/D20191652.pdf (dostęp: 25.01.2024).
Źródło: Strona internetowa ośrodka turystycznego we Flandrii, https://www.visitflanders.com/en/flemish-destinations/ypres (dostęp: 30.01.2024).
Źródło: Strona internetowa przewodnika turystycznego. https://www.tracesofwar.nl/sights/1623/Oorlogsbegraafplaats-van-het-Gemenebest-Heverlee.htm (dostęp: 30.01.2024).
Źródło: Strona Internetowa IPNu (Instytutu Pamięci Narodowej). Moja Niepodległa – Edukacja IPN, (scenariusze uroczystości szkolnych) (dostęp: 30.01.2024).
Źródło: Dokumenty o dostępie publicznym na stronie internetowej ORE Ośrodek Rozwoju Edukacji – Mali patrioci, (dostęp: 30.01.2024).
Źródło: Strona internetowa portalu Profesor.pl https://profesor.pl/(dostęp: 30.01.2024),
Źródło: Dokumenty o dostępie publicznym Razem dla Edukacji (scenariusze zajęć z okazji 11 listopada), (dostęp: 30.01.2024).
Źródło: Dokumenty o dostępie publicznym na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. https://zpe.gov.pl/a/pociag-do-wolnosci---scenariuszuroczystosci-z-okazji-11-listopada/D18yswBn0 (dostęp: 30.01.2024).
Źródło: Dokumenty o dostępie publicznym na stronie internetowej Wolności i Demokracji. https://wid.org.pl/tag/polskie-piesni-patriotyczne/ (dostęp: 16.01.2024).
Dobrowolska Hanna, Dobrowolska Urszula, 2018, Jutro pójdę w świat. Język polski. Klasa 5. Szkoła Podstawowa. Podręcznik WSiP. MEN: 868/2/2018.
Dobrowolska Hanna, Dobrowolska Urszula, 2019, Jutro pójdę w świat. Język polski. Klasa 6. Szkoła Podstawowa. Podręcznik WSiP. MEN: 868/3/2019.
Bobiński Witold, 2017, Świat w słowach i obrazach. Język polski. Klasa 7. Szkoła podstawowa. Podręcznik WSiP. MEN:868/4/2017.
Bobiński Witold, 2018, Świat w słowach i obrazach. Język polski. Klasa 8. Szkoła podstawowa. Podręcznik WSiP. MEN:865/5/2018.
License
Copyright (c) 2024 Katarzyna Radomska-T’Seyen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
