Trainings of journalists. Challenges, concepts, methods
PDF (Język Polski)

Keywords

journalist
training of journalists
model
ethics

How to Cite

Sobczak, B. (2016). Trainings of journalists. Challenges, concepts, methods. Polonistyka. Innowacje, (4), 31–44. https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.4.3

Abstract

The aim of the paper is to present the concept of journalism education, developed and implemented at the journalism course in Polish Philology at the Adam Mickiewicz University in Poznan, in the context of reflection on the transformations, which constantly affect journalist, and an analysis of models of journalist education in Poland. The main problems faced by courses or classes educating future journalists include the issue of the obsolescence of the knowledge transferred in the course of study, linking education with the requirements of the labor market, adapting the training methods to the requirements of the network generation (as per Don Tapscott) and finally – preparation for the profession, which has many areas of expertise. The proposed model for the course involves theoretical and practical education, and the profile of a graduate is based on four pillars. It is assumed that a journalist is well-educated, guided by the principles of ethics, knows the techniques of journalism well and is aware of the need for self-improvement.
https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.4.3
PDF (Język Polski)

References

Bartoszcze Roman, 2005, Czy praktyka jest potrzebna?, w: Siewierska-Chmaj A. (red.), Teoria, praktyka, etyka. O kształceniu dziennikarzy w Polsce i na świecie, Rzeszów.

Bauer Zbigniew, Wojnach Andrzej, 2005, Kształcenie dziennikarzy czy edukacja medialna? Technologie – poznanie – komunikacja, w: Siewierska-Chmaj A. (red.), Teoria, praktyka, etyka. O kształceniu dziennikarzy w Polsce i na święcie, Rzeszów, s. 79-91.

Golka Bartłomiej, 1995, Etyka dziennikarska: utopia czy ratunek?, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 1-2, s. 22-32.

Kapuściński Ryszard, 2006, Autoportret reportera, Strączek K. (wstęp i wybór), Kraków.

Karwala Sebastian, 2007, Model mentoringu we współczesnej szkole wyższej, Nowy Sącz.

Kunczik Michael, Zipfel Astrid, 2000, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa.

Leonowicz-Bukała Iwona, 2010, Journalist or media worker? Motivations and educational situation of students of journalism in Poland and their professional plans w: Biernacka-Ligięza I., Koćwin L. (red.), Local and regional media – democracy and civil society shaping process, Nowa Ruda – Wrocław, s. 271-288.

Martens Anna, 2011, Mentoring – inspiracja, motywacja. Praktyczne aspekty kształcenia dziennikarzy – o niezbędnych kompetencjach i mapie kontekstów, w: Gawroński S. (red.), Dydaktyka dziennikarstwa. Opinie i postulaty, Kraków, s. 161-184.

Mocek Stanisław, 2006, Dziennikarze po komunizmie, Warszawa.

Okoń Wincenty, 1998, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa.

Ostrowski Andrzej, 2011, Specjalizacja jako standard profesjonalizmu w kształceniu dziennikarzy. Analiza na przykładzie dziennikarstwa sportowego, w: Gawroński S. (red.), Dydaktyka dziennikarstwa. Opinie i postulaty, Kraków, s. 15-28.

Sasińska-Klas Teresa, 2012, Dziennikarstwo – zawód czy wyzwanie?, w: Bauer Z, Chudziński E. (red.), Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków, s. 469-480.

Siewierska-Chmaj Anna, 2005, Co z tym dziennikarstwem?, w: Siewierska-Chmaj A. (red.), Teoria, praktyka, etyka. O kształceniu dziennikarzy w Polsce i na świecie, Rzeszów, s. 8-11.

Siwicki Maciej, 2012, Dziennikarz w ujęciu ustawy Prawo prasowe – problematyka terminologiczna, „Monitor Prawniczy” nr 20; http://czasopisma.beck.pl/monitor-prawniczy/artykul/dziennikarz-w-ujeciu-ustawy-prawo-prasowe-problematyka-terminologiczna/ (dostęp 22.09.2016).

Sobczak Jacek, 2008, Prawo prasowe. Komentarz, Warszawa.

Szynol Adam, 2011, Dziennikarstwo specjalistyczne czy multimedialne – kilka uwag na temat współczesnego kształcenia dziennikarzy, w: Gawroński S. (red.), Dydaktyka dziennikarstwa. Opinie i postulaty, Kraków, s. 29-56.

Taczkowska Joanna, 2012, Zawód dziennikarza w Polsce. Między misją a posłannictwem, Bydgoszcz.

Tapscott Don, 2010, Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Cypryański P. (przeł.), Warszawa.

Zając Maria, 2007, Komu potrzebna jest e-edukacja, w: Morbitzer J. (red.), Komputer w edukacji: 17. ogólnopolskie sympozjum naukowe, Kraków, s. 309-313.