„Literature” Project
PDF (Język Polski)

Keywords

digital native
digital immigrant
edutainment
literary education
modern teaching methods
homo practicus

How to Cite

Kowalska, U. (2016). „Literature” Project. Polonistyka. Innowacje, (4), 83–96. https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.4.7

Abstract

The article presents opinions related to university literature teaching and the necessity (justified or not) of adapting teaching methods to the abilities of a modern recipient. It also concentrates on the problem with defining new generation of students, through the prism of digital technology. However, the fundamental issue to consider, is the problem of academic literary education, which often does not raise enthusiasm among students. Many of them are treating the subject as not practical enough. I also refer to my own teaching experience; expressing the point of view that literature defends itself, besides lacking strict rules of modern education and the need to diversify students discussions using innovative, activating methods. Its interpretation is, however, dependent on contemporary context. The article, notes the common change in reading, education and historical memory, presents the necessity of preserving traditional educational paths – focused on dialogue and discussion about the reader’s experience.
https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.4.7
PDF (Język Polski)

References

Chachulski Tomasz, 2014, Polonistyczne wybory. Między klasycznym fundamentem a koniecznością zmian, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, s. 52-57.

Dobrovský Pavel, 2014, Hry se nedají od politiky oddělit. Rozhovor s Vítem Šislerem, „Level”, nr 248, s. 34-41.

Gietka Edyta, 2010, Głosy. Jak opowiedzieć Auschwitz, „Polityka”, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1502591,1,jak-opowiedziecauschwitz.read (dostęp 15.09.2016).

Heck Dorota, 2014, Apologia i apoteoza, czyli spis lektur na studiach, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, s. 308-319.

Korzeniowski Bartosz, 2012, Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady, Kraków.

Kostkiewiczowa Teresa, 2014, Czy świat potrzebuje humanistów?, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, s. 25-31.

Koziołek Ryszard, 2014, Komu opowiadać o przeszłości literatury polskiej, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, s. 295-303.

Koziołek Ryszard, 2016, Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec.

Nowak Piotr, 2012, Hodowanie troglodytów, „Rzeczpospolita”, http://www.rp.pl/artykul/905410-Hodowanie-troglodytow.html#ap-1 (dostęp 15.09.2016).

Nycz Ryszard, 2012, Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Warszawa.

Pennac Daniel, 2007, Jak powieść, Bieńkowska K. (przeł.), Warszawa.

Prensky Marc, 2001, Digital Natives, Digital Immigrants, „On the Horizon”,nr 5, s. 1-6, http://www.nnstoy.org/download/technology/Digital+Natives+Digital+Immigrants.pdf (dostęp 15.09.2016).

Rorty Richard, 2006, Wybawienie od egotyzmu: James i Proust jako ćwiczenia duchowe, Żychliński A. (przeł.), „Teksty Drugie”, nr 1-2, s. 181-204.

Szczukowski Dariusz, 2014, Nauczanie literatury jako wyzwa(la)nie i wyznanie, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, s. 409-419.