Abstract
The article contains interpretations of three different textes with the main theme – wolves. A poem titled Wolf by Jarosław Iwaszkiewicz, Zbigniew Herbert’s Wolves and Autobiographical reportage Wolves by Adam Wajrak unites special literary vision of those animals – dangerous but also free and independent. Images of wolves as a base of metaphors, comparisons and parallelisms have changed during last decades simultaneously with evolution of common consiousness. Animal studies as a methodology research constitutes a collection of very useful analytic instruments for investigating traditional cultural patterns and trails of new ideas.
References
Abramowska Janina, 2010, Pisarze w zwierzyńcu, Poznań.
Barcz Anna, 2016, Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zoo krytyki w literaturze polskiej, Katowice.
Domańska Ewa, 2013, Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie”, nr 1/2, s. 13-32.
Herbert Zbigniew, 1992, Rovigo, Wrocław.
Iwaszkiewicz Jarosław, 1967, Krągły rok, Warszawa.
Jarzyna Anita, 2012, Wolność powie: krew, w: Tabu w oku szeroko otwartym, Długosz N. (red.), Poznań.
Nawarecki Aleksander, 2015, Zoofilologia pod auspicjami augurów, w: Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu, Barcz A., Łagodzka D. (red.), Warszawa, s. 149-169.
Wajrak Adam, 2015, Wilki, Warszawa.
Wolski Paweł, 2010, Wilk człowiekowi człowiekiem, „Czas Kultury”, nr 6.