The animal, which writes - the myth of the nymph Io in Ovid’s Metamorphoses
PDF (Język Polski)

Keywords

animal studies
Ovid
culture
body

How to Cite

Witczak, K. (2017). The animal, which writes - the myth of the nymph Io in Ovid’s Metamorphoses. Polonistyka. Innowacje, (5), 63–72. https://doi.org/10.14746/pi.2017.1.5.6

Abstract

The ratio of human to an animal is one of the most important relationships between nature and culture. The study of this issue can bring a new look on the body, especially the fact that today in the era of already developed animal studies. Ovid’s Metamorphoses were treated as text-pattern, which makes the transformation – the process of incorporation into an animal. The article is about the interpretation of the myth of the transfiguration mistress of Zeus nymph Io into a heifer and her attempts to communicate with the world of people using the letters. The myth of Io can thus be regarded as a story initialized to the creation of writing (the save characters), and the same placing as the animal in the center of the story – as the beginning of a discussion on the relationship occurring between what exists (nature) and what is produced (culture).

https://doi.org/10.14746/pi.2017.1.5.6
PDF (Język Polski)

References

Arystoteles, 1982, Zoologia, Siwek P. (przeł.), Warszawa.

Barcz Anna, 2013, Posthumanizm i jego zwierzęce odgłosy w literaturze, „Teksty Drugie”, nr 1/2.

Baumeister Roy F., 2011, Między naturą i kulturą, Stefańska-Szewczuk D. (przeł.), Warszawa.

Cassirer Ernst, 1977, Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, Staniewska A. (przeł.), Warszawa.

Derrida Jacques, 2011, O gramatologii, Banasiak B. (przeł.), Łódź.

Ginzburg Carl, 1980, Signes, traces, Pistek. Racines d’un paradigme de l’indice, ,,le debat”, nr 6; cyt za: Mytych-Forajter Beata, 2005, Przyziemne intuicje. Carla Ginzburga ,,Znaki, oznaki, poszlaki”, w: Nawarecki A., Bogdanowska M. (red.), Skala mikro w badaniach literackich, Katowice.

Grochowski Grzegorz, Ubi leones, „Teksty Drugie” 2013, nr 1/2.

Heller-Roazen Daniel, 2012, Echolalie. O zapominaniu języka, Brzezicka B. (przeł.), Gdańsk.

Martuszewska Anna, 1993, Literackie zwierzyńce: wstępna lustracja, w: Literacka symbolika zwierząt, Gdańsk.

Nawarecki Aleksander, 2011, Zoofilologia w: Kurek J., Maliszewski K. (red.), Zwierzęta i ludzie, Chorzów.

Ong Walter Jackson, 2011, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Japola J. (przeł.), Warszawa.

Ong Walter Jackson, 2009, Osoba, świadomość, komunikacja. Antologia, Japola J. (przeł.), Warszawa.

Owidiusz, 1995, Metamorfozy, Kamieńska A., Stabryła S. (przeł.), Wrocław.

Platon, 1958, Fajdros, Witwicki W. (przeł.), Warszawa.

Platon, 1958, Protagoras, Witwicki W. (przeł.), Warszawa.

Przybyła Wojciech, 2011, Kulturowa semantyka motywu zwierząt, ,,Teksty Drugie”, nr 3.

Puk Marta, 2013, Mitologia w wygnańczych utworach Owidiusza, Poznań.

Soper Kate, 2000, Coupe L. (red.), The idea of nature, w: The green studies reader. From Romanticism to ecocriticism, London-New York.

Wójcik-Dudek Małgorzata, Zwierzęta a dydaktyka literatury: wokół szkolnej lektury powieści Olgi Tokarczuk „Prowadź swój pług przez kości umarłych”, „Postscriptum Polonistyczne” 2012, nr 2 (10).