Abstract
The classic Brother Grimm fairy tale is a story about animals – not human issues, but the animals themselves. A donkey, a dog, a cat and a rooster do not stand for humans or human types, but they are independent subjects. Their anthropomorphic treatment does not serve to illuminate purely “human” issues, but rather allows the leader or listener to find empathy towards our lesser brothers. The music the animals play is a catalyst for their liberation. The old and slaughterhouse-bound escape not only to the town of Bremen, but into the saving realm of art. Solidarity and harmony, agreement and collaboration – that is what the amateur animal musical quartet represents, and the lesson they impart to, often pragmatic and uncaring humans, is how to be good.
References
Abramowska Janina, 1991, Polska bajka ezopowa, Poznań.
Bajka zwierzęca w tradycji ludowej i literackiej, 2011, Wróblewska V., Mianecki A. (red.), Toruń.
Barcz Anna, 2016, Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Katowice.
Beaumarchais Pierre, 1951, Wesele Figara, Żeleński Boy T. (przeł. i wstęp), Warszawa.
Caillois Roger, 1967, Odpowiedzialność i styl. Eseje, Błoński J., Lisowski J., Dolatowska K. (przeł.), Warszawa.
Fromm Erich, 1977, Istota języka symbolicznego, w: Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów, Marzęcki J. (przeł.), Toeplitz K.T. (wstęp), Warszawa.
Fryczowa Maria, 1960, Zwierzęta w chacie. Analiza polskiej bajki zwierzęcej, „Lud”, t. 45.
Grimm Jacob, Wilhelm, 1982, Baśnie, Bielicka E., Tarnowski M. (przeł.), Warszawa.
Kaźmierczak Zbigniew, 2013, Ludzie starzy i humaniści we wspólnocie bezużytecznych, w: Starość. Doświadczenie egzystencjalne, temat literacki, metafory kultury, Ławski J. (wstęp), Janicka A., Wesołowska E., Zabielski Ł. (red.), Białystok.
Kopaliński Władysław, 1985, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa.
Kostecka Weronika, 2013, Od aksjologii do estetyki. Grimmowskie ujęcia grozy i okrucieństwa w „Kinder – Und Hausmärchen” jako inspiracja dla twórców współczesnej fantastyki, w: Grimm: potęga dwóch braci. Kulturowe konteksty „Kinder – Und Hausmärchen”, Kostecka W. (red.), Warszawa.
Krzyżanowski Julian, 1962, Polska bajka w układzie systematycznym, t. 1, Wrocław.
Ładyga Zuzanna, Włodarczyk Justyna, 2015, Wstęp, w: Po humanizmie. Od technokrytyki do animal studies, Ładyga Z., Włodarczyk J. (red.), Gdańsk.
Łagodzka Dorota, 2014, Śmierć zwierząt w sztuce współczesnej na przykładzie „Piramidy zwierząt” Katarzyny Kozyry, w: Śmierć zwierzęcia. Współczesne zootanatologie, Kotyczka M. (red.), Katowice.
Łagodzka Dorota, 2015, Wystawy sztuki zwierzęcej w Polsce od końca lat dziewięćdziesiątych XX wieku do dziś, w: Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu?, Barcz A., Łagodzka D. (red.), Warszawa.
Miłosz Czesław, 1994, O przyrodzie, w: Wypisy z ksiąg użytecznych, Kraków.
Nycz Ryszard, 1974, Dwa pejzaże Reymonta, „Pamiętnik Literacki”, z. 3.
Pawełczyk Kamila, 2013, Starość w czasie i przestrzeni. Modele starości na wybranych przykładach kulturowych, w: Starość. Doświadczenie egzystencjalne, temat literacki, metafory kultury, Ławski J. (wstęp), Janicka A., Wesołowska E., Zabielski Ł. (red.), Białystok.
Skrzypczak Magdalena, 2013, Unurzane w smacznym okrucieństwie. Estetyka groteski i makabreski w wybranych baśniach braci Grimm, w: Grimm: potęga dwóch braci. Kulturowe konteksty „Kinder – Und Hausmärchen”, Kostecka W. (red.), Warszawa.