(Non)animal plays in puppet theatre for children
PDF (Język Polski)

Keywords

puppet theatre
children’s theatre
puppet
animals on stage

How to Cite

Drwięga, A. (2017). (Non)animal plays in puppet theatre for children. Polonistyka. Innowacje, (5), 103–120. https://doi.org/10.14746/pi.2017.1.5.9

Abstract

Agata Drwięga in her paper investigates how animals are present in contemporary drama for children and in Polish puppet theatre. Pieces in which animals are treated as if they were humans (in both negative and positive sense) are discussed. Investigated dramas include A. Wiktorowska-Chmielewska’s Malwinka in the Bird’s Kingdom and M. Guśniowska’s Marvin. Here, animals are generally treated as objects, and their real nature is not relevant for the content of drama. Texts concentrate on certain aspects of animal nature but also include animals which still undergo anthropomorphism (for example in: M. Guśniowska’s The Snake, M. Prześluga’s Beak in Beak and M. Baltscheit’s One Day Only). The last performance discussed in the paper is Baltic. A Dog on an Ice Floe directed by R. Wicza-Pokojski which tells the story of an animal but retains its subjectivity and places it at the same level as human experience. In general, the artist’s approach to animals is manifested by not only the puppet’s looks, but also by their role in the show. Puppets of less popular animals (e.g. pigeons, snakes or mayflies) often do not resemble original organisms, in contrast to puppets of mammals (e.g. cats, dogs). In the same time, non-human characters are almost always anthropomorphised or infantilized.

https://doi.org/10.14746/pi.2017.1.5.9
PDF (Język Polski)

References

Baltscheit Martin, 2012, Tylko jeden dzień, Mrowińska-Lissewska L. (przeł.), „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”, z. 34, Poznań.

Eco Umberto, 1993 Jak mówić o zwierzętach, w: Zapiski na pudełku od zapałek, Szymanowski A. (przeł.), Poznań, s. 66–71.

Falkiewicz Andrzej, 1968, Kilka myśli o teatrze dla najmłodszych, „Dialog” nr 11, s. 101–105.

Golachowski Mikołaj, 2016, Czochrałem antarktycznego słonia i inne opowieści o zwierzołkach, Warszawa.

Gould Stephen Jay, 1999, Biolog w hołdzie Myszce Miki, w: Niewczesny pogrzeb Darwina. Wybór esejów, Kancewicz-Hoffman N. (przeł.), Warszawa, s. 256–267.

Guśniowska Marta, 2012, Wąż, „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”, z. 33, Poznań.

Guśniowska Marta, 2016, Marvin, „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”, z. 40, Poznań.

Herbert Zbigniew, 1993, Piekło owadów, w: Martwa natura z wędzidłem, Wrocław.

Jans Nick, 2016, Wilk zwany Romeo, Pluszka A. (przeł.), Warszawa.

Jaremowa Zofia, 1952, Widz w teatrze lalek, „Teatr Lalek”, nr 9, s. 16–23.

Mikołuszko Wojciech, 2016, Zwierzęta drugiego sortu. Na ratunek brzydalom, „Gazeta Wyborcza” 21.06.

Prześluga Malina, 2009, Najmniejszy bal świata, „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”, z. 29, Poznań.

Prześluga Malina, 2010, Bleee…, „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”, z. 29, Poznań.

Prześluga Malina, 2013, Dziób w dziób, „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”, z. 35, Poznań.

Pucek Robert, 2014, Pająki Pana Roberta, Wołowiec.

Simberloff Daniel, 1998, Flagships, Umbrellas, and Keystones: Is Single-Species Menagement Passé in the Landscape Era?, „Biological Conservation” vol. 83, s. 247–257.

Wajrak Adam, 2015, Wilki, Warszawa.

Wiktorowska-Chmielewska Agnieszka, 2012, Malwinka w Ptasim Królestwie, „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”, z. 33, Poznań.