Specific Instagram Works
Journal cover Przegląd Prawniczy Uniwersytetu im. Adam Mickiewicza, volume 16, year 2024
PDF

Keywords

Instagram works
copyrights
social media
Instagram
subject matter of copyrights

How to Cite

Maćkowiak, J. (2024). Specific Instagram Works. Przegląd Prawniczy Uniwersytetu Im. Adam Mickiewicza, 16, 255–276. https://doi.org/10.14746/ppuam.2024.16.11

Abstract

Universal access to social media platforms, the vast number of users, and the resulting diversity of published content have created challenges regarding the recognition of materials as subject matter of copyright and the protection of users’ creativity on these platforms. Within the legal publishing market, there is a noticeable lack of comprehensive consideration of the issues surrounding creative works on Instagram. Therefore, the aim of this article is to provide a  legal analysis of the aforementioned issue and to examine the specific types of content shared by Instagram users based on existing concepts and institutions of copyright law. To achieve this, the article assesses the potential recognition of Instagram users as authors and explores whether materials posted on Instagram may constitute subject matter of copyright.

https://doi.org/10.14746/ppuam.2024.16.11
PDF

References

Cyran, Marta. “Czy możliwa jest ochrona tzw. formatów telewizyjnych w polskim prawie autorskim: zarys zagadnienia w ujęciu komparatystycznym.” Palestra 51, no. 3–4(579–580) (2006): 38–55.

Ferenc-Szydełko, Ewa, ed. “Art. 1.” In Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz. C.H. Beck, 2021.

Ferenc-Szydełko, Ewa, ed. “Art. 8.” In Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz. C.H. Beck, 2021.

Gebicka Aleksandra, and Andreas Heinemann. “Social Media & Competition Law.” World Competition 37, no. 2(2014): 149–72. DOI: https://doi.org/10.54648/WOCO2014017

Graef, Inge. EU Competition Law, Data Protection and Online Platforms: Data as Essential Facility. Wolters Kluwer, 2016.

Grzybczyk, Katarzyna. “Instagram – jak zostać influencerem.” In Rozrywki XXI wieku a prawo własności intelektualnej. Wolters Kluwer, 2020.

Instagram. “Instagram Terms of Service.” Accessed April 25, 2023. https://www.facebook.com/help/instagram/581066165581870.

Instagram. Profile feed of the user named Balenciaga. Accessed April 18, 2024. https://www.instagram.com/balenciaga/?hl=pl.

Laskowska-Litak, Ewa. “Art. 1.” In Komentarz do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, in Ustawy autorskie. Komentarze. Tom 1, edited by Ryszard Markiewicz. Wolters Kluwer, 2021.

Lojza, Anna, and Radosław Wolniak. “Media społecznościowe jako narzędzie komunikacji marketingowej na przykładzie serwisu Instagram.” Management and Quality – Zarządzanie i Jakość 3, no. 3(2021): 37–59.

Małobęcka-Szwast, Iga. Big Data and the Abuse of a Dominant Position by Data-Driven Online Platforms under EU Competition Law. C.H. Beck, 2021.

Markiewicz, Ryszard. Ilustrowane prawo autorskie. Wolters Kluwer, 2019.

Niewęgłowski, Adrian. “Art. 3.” In Prawo autorskie. Komentarz. Wolters Kluwer, 2021.

Niewęgłowski, Adrian. “Art. 8.” In Prawo autorskie. Komentarz. Wolters Kluwer, 2021.

Podolska, Anna. “Portale społecznościowe, blogi i vlogi a prawo autorskie.” In Prawo autorskie w praktyce. O prawach twórców i odbiorców utworów, edited by Ewelina Szatkowska. Wolters Kluwer, 2022.

Poźniak-Niedzielska, Maria. Autorstwo dzieła filmowego. Studium cywilnoprawne. Wydawnictwo Prawnicze, 1968).

Sarbiński, Rafał M. “Art. 1.” In Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz, edited by Wojciech Machała, and Rafał M. Sarbiński, Wolters Kluwer, 2019.

Słownik Języka Polskiego PWN. Keyword: “Creation.” Accessed May 4, 2024. https://sjp.pwn.pl/sjp/kreacja;2564875.html.

Słownik Języka Polskiego PWN. Keyword: “Multi.” Accessed May 4, 2024. https://sjp.pwn.pl/sjp/multi;2568576.html.

Słownik języka polskiego PWN. Keyword: “Photograph.” Accessed April 30, 2024. https://sjp.pwn.pl/slowniki/fotografia.html.

Sobczak, Jacek. Prawo autorskie i prawa pokrewne. Iuris, 2000.

Stańczuk, Izabela. “Dane osobowe jako „waluta” związana z uczestnictwem w mediach społecznościowych.” In Media w erze cyfrowej. Wyzwania i zagrożenia, edited by Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz, Monika Nowikowska, and Krzysztof Wąsowski. Wolters Kluwer, 2021.

Szatkowska, Ewelina. “Utwór jako przedmiot prawa autorskiego. Zagadnienia podstawowe.” In Prawo autorskie w praktyce. O prawach twórców i odbiorców utworów, edited by Ewelina Szatkowska. Wolters Kluwer, 2022.

Wielki Słownik Języka Polskiego. Keyword: “Hashtag.” Accessed April 25, 2023. https://wsjp.pl/haslo/podglad/86506/hasztag.

Wojciechowska, Anna. Autorskie prawa osobiste twórców dzieła audiowizualnego. Zakamycze, 1999.

Judgment of the Supreme Court of December 12,1979, I CR 434/79, OSNC 1980, no. 9, item 171.

Judgment of the Court of Appeals in Lodz of December 17, 2002, I ACa 254/02, LEX no. 535064.

Judgment of the Regional Administrative Court in Warsaw of December 4, 2015, IV SA/Wa 2455/15, LEX no. 2327035.

Judgment of the Court of Appeals in Białystok of February 2, 2016, I ACa 955/15, LEX no. 1998958.942/15, LEX no. 2209926.

Judgment of the Court of Appeals in Białystok of April 11, 2018, I ACa 1009/17, LEX no. 2658034.

Judgment of the Supreme Court— Civil Chamber of February 21, 2020, I CSK 513/18, OSNC 2020, no. 12, item 104.